بررسی‌ تخصصی

بررسی تخصصی Nexus 6P از نگاه موبایلستان

Nexus 6P Review (Mobilestan) - 01

 
خط تولید Nexus، ارائه دهنده ­ی آن چیزی است که گوگل، به عنوان یک تجربه ­ی عالی از اندروید، به آن می­نگرد. اما به همان اندازه که این گوشی­ها خوب بودند، همیشه چندین دلیل، مبنی بر ناکامل بودن آن­ها وجود داشت و نشان می­داد که چرا، Nexus هرگز بعنوان یک (پکیج)بسته­ ی کامل در نظر گرفته نمی­شده است. شاید بدلیل دوربین نا امید کننده­ ی آن یا فقدان ویژگی­های سخت افزاری، هر Nexus جدید، هر ساله، پشت سر بهترین­ها قرار داشت. با Nexus 6P، گوگل امیدوار است آنچه را که سال گذشته با Nexus 6 آغاز کرده، ادامه دهد، یعنی ارائه­ ی یک گوشی هوشمند فوق­ العاده به مشتریان که برای رقابت با بهترین­های کنونی، ساخته شده است. با مشارکت Huawei در این کار، آیا گوگل قادر خواهد بود قرارگیری تمامی اجزا در کنار یکدیگر را مدیریت کند؟ برای فهمیدن این موضوع در ادامه این بررسی همراه موبایلستان باشید.
 

طراحی

Huawei، یک چهره­ ی کاملاً جدید را به Nexus 6P بخشیده است. این گوشی دارای یک بدنه­ ی فلزی با گوشه­ nهای تخت است که به دست گرفتن این گوشی هوشمند بزرگ را راحت­تر می­کند.
تمامی کلیدها (یعنی کلید روشن/خاموش و تنظیم صدا) در سمت راست گوشی قرار دارند، و با لمس سمت راست گوشی، یافتن این کلیدها بسیار راحت خواهد بود. جک هدفون در بالاست، و در پایین درگاه USB نوع C قرار دارد. این درگاه، آغازی برای یک اکوسیستم جدید همگانی است، اما در حقیقت برای جا افتادن در میان همه، نیاز به زمان زیادی دارد. سیم جدید از نوع C است و به همان اندازه که مفید است، باید به خاطر داشته باشید که سیم را زمانیکه خارج از منزل هستید، با خود ببرید چراکه سیم­های شارژ نوع C همچنان نادر هستند.
 

Nexus 6P Review (Mobilestan) - 05

 
نمایشگر ۵٫۷ اینچی، قسمت جلوی گوشی را به خود اختصاص داده، و در بالا و پایین، اسپیکرها قرار دارند. با برگرداندن گوشی به پشت، تغییرات جدیدی مشاهده می­شوند. برای نمونه، در آخرین گوشی هوشمند Nexus دیده شد که لوگوی Nexus بصورت عمودی بود، همچنین در گوشی­های Nexus قدیمی، لوگو بصورت یک برچسب پلاستیکی بود که براحتی قابل جدا شدن از گوشی بودند، اما در گوشی جدید، لوگو بر روی قسمت فلزی پشت گوشی، حک شده است.
 

Nexus 6P Review (Mobilestan) - 03

 
در بالای لوگو، اسکنر اثر انگشت قرار دارد، و یک دایره ­ی درخشان، دور آن کشیده شده و در نهایت، با یک نوار مشکی رنگ که در بالای گوشی قرار دارد، مجموعه­ ی دوربین، از جمله سیستم تنظیم خودکار لیزر و فلش، از سایر قسمت­های گوشی جدا می­شوند. این نوار ممکن است در اولین سری محصولات ارائه شده، چندان خوب به نظر نرسد.
 

Nexus 6P Review (Mobilestan) - 02

 
فلز، نقش بسیار مهمی را در ظاهر و احساسی که Nexus 6P بوجود می­ آورد، ایفا می­کند، اما دو ویژگی آخر در پشت دستگاه، آن چیزهایی هستند که واقعاً این دستگاه را سر پا نگه می­دارند، یعنی لوگوی Nexus، سنسور اثر انگشت، و نوار مشکی، که شاخص این گوشی هوشمند هستند.
بعلاوه، تجربه­ ی در دست گرفتن این گوشی، فوق­ العاده است. گرفتن گوشه­ های تخت، آسان است، فلز، در دست خوب و باحال به نظر می­رسد، و وزن این تلفن بیانگر کیفیت بالای ساخت آن است.
گوشی­های هوشمند قبلی Nexus حاوی مشخصاتی بودند که توسط سازنده پیشنهاد گردیده بود، و Huawei برندی است که در کشورهای غربی، کمتر شناخته شده است، با این وجود این برند، یک گوشی هوشمند زیبا و یکتا را طراحی می­کند.
 

نمایشگر

Nexus 6P با یک نمایشگر ۵٫۷ اینچی AMOLED با وضوح تصویر ۲۵۶۰*۱۴۴۰ به بازار آمد و دارای تراکم پیکسل ۵۱۸ ppi است. Quad HD به نشانه­ ای برای گوشی هوشمند با کیفیت بالا در چند سال گذشته تبدیل شده، و با ساخت AMOLED که سطوح بالاتری از خلوص رنگ را به ارمغان آورد، این نمایشگر، تجربه­ی تماشای مطبوعی را پیشکش می­کند. رنگ­ها بر روی این نمایشگر به گونه­ ای ظاهر شده و سیاهی­ های عمیقی را بوجود می­ آورند که موجب تضاد بیشتری در سطح رنگ­ها می­شود. تیزی (sharpness) رنگ­ها نیز قابل ستایش است، چراکه در مورد صفحه نمایش Quad HD، موجب وضوح بسیار بیشتر می­شود.

عملکرد

زیر قاب، Nexus 6P دارای یک پردازشگر هشت هسته­ ای Qualcomm Snapdragon با قدرت ۲ GHz و همچنین GPU مدل Adreno 430  و ۳GB RAM وجود دارد.
در این گوشی­ها، حرکت بر روی صفحه نمایش و باز و بسته کردن اپلیکیشن­ها، و چند کار را بطور همزمان انجام دادن، کامل سریع و روان انجام میشود. بازی کردن با این دستگاه نیز مورد بررسی قرار گرفته، نه فقط از لحاظ پردازش بلکه بخاطر نحوه­ ی نمایش و عملکرد اسپیکر جلویی که همگی تجربه­ ی کلی خوبی را به همراه داشت.
نتایج بنچمارک این گوشی نشان می دهد این گوشی در مقابل پرچمداران برندهای دیگر حرفی برای گفتن دارد و پردازنده و گرافیک این گوشی بسیار قدرتمند و با قابلیت بازدهی بسیار بالا می باشد

سخت افزار

گوشی­های هوشمند Nexus، در زمینه­ ی سخت افزار هرگز توانمند نبوده­ اند، اما در Nesus 6P تغییراتی مانند قرار گرفتن اسکنر اثر انگشت تغییر خوبی در سخت افزار این دستگاه بوده است.
امروزه، خواندن اثر انگشت، یک ویژگی درونی Android 6.0 Marshmallow است. فرآیند نصب کردن اسکنر، بسیار ساده است، و استفاده از اسکنر، از آن هم راحت­تر است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که انگشت خود را بر روی قسمت دایره­ای پشت گوشی قرار دهید، و زمانیکه گوشی خاموش است، روشن شده و قفل آن باز می­شود و حتی بدون نمایش قفل صفحه، آماده­ ی کار خواهد بود. جدا از اینکه می­توانید از قفل­هایی مانند ترسیم الگوها (pattern)، کلمات عبور، و کشیدن انگشت بر روی صفحه برای باز کردن قفل آن، استفاده کنید، اسکنر اثر انگشت در اندروید، می­تواند بعنوان یک لایه­ ی امنیتی اضافی زمانیکه از سیستم پرداخت موبایل استفاده می­شود، نیز کارآیی داشته باشد.
توجه به اسپیکرها، ارزش دارد، چراکه Nexus 6P دارای اسپیکرهای جلویی دوگانه است که یک اثر استریو ایجاد می­کنند. درحالیکه بازی می­کنید یا Netflix تماشا می­کنید، این ویژگی ملموس­تر است.

من Nexus 6P را در کنار اسپیکرهای BoomSound متعلق به HTC M8S قرار دادم و یافتم که صدای تولیدی توسط اسپیکرهای ۶P به بلندی HTC M8S است و تنها یک مقدار جزیی وضوح بیشتر در صدا است که اسپیکرهای HTC را اینقدر خاص می­کند. گوگل می­گوید P (حرف ابتدای کلمه­ی Premium به معنای بیشتر-اضافه­تر)نامی است که بیانگر جدید بودن این گوشی است، و کاملاً واضح است که هیچ مقایسه­ای بر روی این دستگاه با دستگاه­های دیگر صورت نگرفته است. این در مورد صفحه نمایش نیز صادق است.

Nexus 6P Review (Mobilestan) - 07

 
در این گوشی، افزایش حافظه از طریق microSD صورت نمی­گیرد، اما حافظه­ ی درونی ۳۲ GB مدل اصلی باید برای اکثریت کاربران، کافی می باشد. البته، گزینه­ های ۶۴ GB و ۱۲۸ GB برای کسانی که حافظه ­ی بیشتری می­خواهند، نیز در دسترس خواهند بود.
باتری، یک ترقی بسیار بزرگ داشته است، نه فقط بخاطر ۳۴۵۰ mAh که دستگاه در اختیار دارد، بلکه بخاطر ویژگی جدید ذخیره­ ی انرژی که توسط Android 6.0 Marshmallow معرفی شده و Doze نامیده می­شود. Doze با سنسورهای مختلف کار می­کند و اپلیکیشن­ها را در حالت عمیق­تر خواب(Sleep) در مقایسه با معمول، قرار می­دهد. به نظر می­رسد که این ویژگی جدید، خوب کار می­کند، و از خالی شدن باتری در حالت آماده­ی کار(Standby) جلوگیری می­کند. پیام اصلی اینجا این است که اگر می­خواهید عمر باتری خوبی داشته باشید، از روی عادت با دستگاه کار نکنید و یا اگر به استفاده­ ی مکرر از گوشی خود عادت کرده ­اید، Doze می­تواند به افزایش زمان بهره­ وری باتری گوشی شما کمک می­کند.
 

Nexus 6P Review (Mobilestan) - 09

ظرفیت زیاد باتری نیز یک مزیت است، چراکه موجب افزایش قابل توجه طول عمر آن می­شود. اگرچه نحوه­ ی استفاده از یک کاربر تا کاربر دیگر متفاوت است، اما با همراهی Doze قدرتمند و انجام کارهای سبک­تر با گوشی، Nexus 6P می­تواند باتری خود را دو روز کامل، در شرایط مصرف متوسط، حفظ کند. زمانیکه نیاز دارید دستگاه را شارژ کنید، USB نوع C این کار را بسیار راحت­تر می­کند. Qualcomm Quick Charge در اینجا به حاشیه می­رود اما USB نوع C قدرتمند، همچنان موجب تسریع شارژ مجدد گوشی می­شود، چراکه توسط آن، باتری از ۰ تا ۱۰۰ را در مدت ۹۰ دقیقه می­رود. باتری احتمالاً یکی از بهترین بخش­های Nexus 6P است، چراکه در کنار تمام ویژگی­های خوبی که این گوشی به ارمغان می­ آورد، طول عمر باتری و شارژ سریع گوشی، بسیار جالب توجه و لذت بخش هستند.

دوربین

اگر تنها یک جنبه وجود داشته باشد که Nexus در مورد آن ضعیف عمل کرده باشد، آن جنبه، بخش دوربین گوشی است. Nexus 6P باید امسال را به عنوان سال بسیار خوبی برای دوربین­های گوشی­های هوشمند خود، به حساب آورد و خوشبختانه، چالش بهبود دوربین را بخوبی پاسخ گفته است.
یک شاتر ۱۲٫۳ مگاپیکسلی که در پشت گوشی قرار دارد، اجازه­ ی ورود نور بیشتر به لنز را می­دهد و قبل از آن، باید از سنسور ۱٫۵ میکرونی تشکر کرد، که ممکن است بسیار کوچک به نظر برسد، اما بزرگتر از سنسوری است که در اکثریت قابل توجه گوشی­های هوشمند Android کنونی وجود دارد. متأسفانه، هیچ پایدارساز تصویر(Image Stabilization) وجود ندارد، اما غیبت آن زمانیکه فیلمبرداری صورت می­گیرد، حس می­گردد. ترکیب پیکسل­های کمتر اما موثرتر و اندازه­ ی بزرگ سنسور، در دریافت نور بیشتر کمک می­کند و بنابراین، موجب عکسبرداری بهتر در نور کمتر می­شود. اما تنها عملکرد در نور کم نیست که ترقی یافته، کیفیت کلی تصویر نیز بهتر از قبل شده است.
اینکه گفته شده اپلیکیشن دوربین در مقایسه با رقبای دیگر، کمبود دارد، بیشتر مربوط به فقدان کنترل­ کننده­ های دستی است. این یک دوربین خودکار خوب، و سریع است، حتی زمانیکه با حالت HDR+ عکس بگیرید. صرفنظر از چندین حالت اضافی مانند Panorama و Lens Blure، این اپلیکیشن دوربین، چیز دیگری برای عرضه ندارد. بخش ضبط ویدئو ۴k نیز در دسترس خواهد بود و امکان ضبط حرکت آهسته ۱۲۰ fps یا ۲۴۰ fps با وضوح تصویر ۷۲۰p نیز وجود دارد.

نرم ­افزار

در زمینه­ ی نرم افزاری، Andriod 6.0 Marshmallow، تجربه­ ی اصیلی را از طریق Nexus ارائه می­کند؛ یعنی آخرین و بهترین اندروید، همراه با به روز رسانی های به موقع برای اپلیکیشن­های آن. اندروید قطعاً راه طولانی را سپری کرده و Marshmallow به جای اپلیکیشن­های جدید پر زرق و برق، بدنبال انجام اصلاحات است.
 

Nexus 6P Review (Mobilestan) - 08

 
البته چندین اپلیکیشن پر زرق و برق وجود دارند، که به شکل Google Now on Tap ارائه می­شوند. اپلیکیشن گوگل همچنان در کنار صفحه نمایش قرار دارد، و می­تواند برای جستجو پیرامون هر چیزی که بر روی صفحه نمایش است، مورد استفاده قرار بگیرد و این کار از طریق فشردن کلید Home صورت می گیرد. این اپلیکیشن، اساساً نیازمند محیط­های متنی است، اما شکایت اصلی در مورد این اپلیکیشن این است که عملکرد خوبی ندارد. همچنین قابلیت چندپنجره ای وجود ندارد.
منوی اپلیکیشن نیز چهره ­ی جدیدی پیدا کرده، و بصورت یک فهرست طوماری عمودی در آمده است. یک نوار در بالای منو، چهار اپلیکیشن پر استفاده را در بر می­گیرد که در نوع خود جالب است و یک نوار جستجو نیز وجود دارد که به سریعتر یافتن اپلیکیشن­ها کمک می­کند. در نهایت، یک راه بهتر برای چک کردن و نصب اپلیکیشن­ها وجود دارد که از طریق منوی تنظیمات، قابل دسترسی است.
 

Nexus 6P Review (Mobilestan) - 06

 
قابلیت نرم افزاری دیگری که در این گوشی مشاهده می شود، ایجاد پروفایل گوناگون برای دسترسی به محتوای گوشی می باشد. شما می توانید از طریق این منو، پروفایل مهمان و یا کاربر ایجاد کنید برای هر کدام رمز یا اثر انگشت متفاوت قرار دهید. در این حالت شما می توانید برای هر پروفایل محدودیت هایی ماننده امکان تماس و یا استفاده از قسمت پیامک ایجاد کنید. این قابلیت بیشتر زمانی کاربرد دارد که استفاده کننده از این گوشی بیشتر از یک نفر باشد و یا زمانی که گوشی را میخواهید به کودکی بدهید میتوانید پروفایلی مخصوص این زمان ایجاد کنید و با خیال راحت گوشی را در اختیار کودک بدهید. اما بدی این امکان این هست که باید هر شخص ابتدا پروفایل را انتخاب کند و سپس رمز خود را وارد کند. درصورتی که بهتر بود این امکان آنقدر هوشمند می بود که فقط با استفاده از اثر انگشت بتوان بین پروفایل ها جابجا شد.
 

Nexus 6P Review (Mobilestan) - 10

 

مزایا

  • طراحی آن زیباست و محکم و کیفیت بالایی دارد.
  • نمایشگر، بدلیل ساختار AMOLED، وضوح تصویر بالایی دارد.
  • عملکرد، بدلیل ترکیب پردازشگر قدرتمند و نرم­افزار بهینه شده، عالی است.
  • دوربین، در نهایت یک دوربین خوب برای کارکرد روزانه است.
  • سنسور اثر انگشت(Fingerprint reader)، به راحتی قابل استفاده است و سریع می­باشد.
  • باتری، بزرگ است، برای استفاده­ی طولانی مدت خوب است و خیلی سریع شارژ می­شود.
  • اندروید در حال بهتر شدن است، بهینه­ سازی آن کاملاً قابل مشاهده است.

معایب

  • امکان افزایش حافظه وجود ندارد.
  • استاندارد USB نوع C، بسیار جدید است، برای عادت کردن به آن زمان نیاز است.
  • اپلیکیشن دوربین هنوز ناپخته است و امکان تغییر در تنظیمات عکسبرداری وجود ندارد.
  • گوشی، هنوز بسیار بزرگ است.
  • امکان شارژ بی­سیم وجود ندارد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا