بررسی‌ تخصصی

بررسی تخصصی Xperia Z5 Compact

۲۰۱۵۱۰۲۶_۲۲۴۳۱۵+

Xperia Z5 Compact یک گوشی منحصر به فرد: سونی تنها تولیدکننده­ی اندروید است که یک گوشی لوکس کوچک را تولید می­کند. آخرین نسل باقیمانده­ی گوشی­های کوچک و فشرده توسط سونی تولید می­شود. اگر Z5 گوشی خوبی از آب در نیاید، احتمالاً ‌آخرین باری خواهد بود در چند سال آینده، یک گوشی می­بینیم که در مقیاس کوچک تولید می­شود.
ولی خوب از آب در آمده است. Xperia Z5 Compact  مثل Xperia Z3 Compact که نسخه­­ی قدیمی­تر این گوشی است،‌ مشخصه­های فوق­العاده­ای در به سادگی در کف دستان شما می­گذارد و باعث تعجب می­شوند که چرا سایر برندها در این زمینه کار نمی­کنند.
Xperia Z5 Compact در کنار دو گوشی دیگر سونی قرار می­گیرد. این دو گوشیSony Xperia Z5  و Xperia Z5 Premium هستند. Sony Xperia Z5  یک صفحه فول اچ دی ۱۰۸۰p و رم ۳ گیگابایتی دارد که در Xperia Z5 Compact  نیست. Xperia Z5 Premium در نوامبر ۲۰۱۵ با یک صفحه­ی نمایش ۵٫۵ اینچی و رزولوشن ۴ هزار عرضه می­شود.
تنها مشکل Xperia Z5 Compact قیمتش است. گوشی­های لوکس قیمت لوکسی هم دارند، حتی اگر اندازه گوشی کوچک باشد نباید انتظار قیمت پایین داشته باشید. با این حال، ‌قیمت Xperia Z5 Compact از Xperia Z5 بسیار کمتر است و قیمت آن از انتظارت ما پایین­تر است.
 

۲۰۱۵۱۰۲۶_۲۲۴۳۴۴+

طراحی
طراحی Xperia Z5 Compact بسیار شبیه طراحی Sony Xperia Z5  است. اندازه­ی آن از Z5 خیلی کوچک­تر نیست؛ ابعاد آن ۱۲۷ در ۶۵ در ۸٫۹ میلی­متر است و ابعاد Z5 146 در ۷۲ در ۷٫۳ است. با این حال،‌تفاوت قابل توجه است.
Xperia Z5 Compact قسمت­های اضافی Z5 را ندارد و فشرده­تر از برادر بزرگترش است.
شاید متوجه شده باشید که یک بعد Xperia Z5 Compact از Z5 بزرگتر است؛ ضخامت آن بیشتر است. علت این موضوع آن است که مشخصه­های پیشرفته­تر و باتری بزرگتر در آن قرار بگیرد. این ضخامت در ظاهر مشخص نیست و فقط وقتی در کنار هم قرار بگیرند تا حد بسیار کمی مشخص می­شود.
وزن Xperia Z5 Compact 138 گرم است و ۱۶ گرم از Z5 سبک تر است. با فکر طراحی شده است و اندازه و وزنش شبیه آیفون S6 است.
پنل مدل Compact بسیار بهتر از Z5 است. به جای شیشه­ی شفاف مدل­های قبلی،‌ Xperia Z5 Compact دارای شیشه­ای با حالت یخ زده است که حس خوبی به کف دست می­دهد و لوکس به نظر می­آید.
این گوشی در رنگ­های سفید‌،سیاه و زرد یا زرد کمرنگ ساخته شده است. من توانستم تمامی نسخه­ها را به جز نسخه­ی سفید برای این بررسی ببینم. باکلاس­ترین نسخه،‌ نسخه­ی مشکی است و نسخه­های زرد و زرد کمرنگ هستند. این رنگ­های روشن برای کسانی که آیفون ۵C با رنگ احساس­زای روشن را دوست دارند مناسب هستند.
گوشه­های گوشی بیشتر از Z3 انحنا دارند و به همین خاطر احساس راحتی بیشتری در دست به فرد می­دهند.
ضربه­گیرهای ضد ضربه­ی Z5 در Xperia Z5 Compact وجود ندارند و احتمال شکستن گوشه­های آن در صورت افتادن از دست زیاد است. دلیل این تصمیم سونی مشخص نیست- گنجاندن این مشخصه بسیار راحت است و تفاوت قابل توجهی در قابلیت استفاده از این گوشی ایجاد می­کند.
در گوشه­ی سمت بالای چپ گوشی، ‌لوگوی حک شده­ی Xperia وجود دارد که در واقع در این جا خوب به نظر می­رسد. در پایین آن گوشه،‌ تنها قسمت آویزان گوشی وجود دارد که microSD و NanoSIM را می­پوشاند.
باز کردن آن از نسخه­های قبلی گوشی­های Xperia راحت­تر است و تنها برای زمان­های تعویض سیم کارت و microSD مورد استفاده قرار می­گیرد. در قسمت مرکزی لبه­­ی پایین پورت میکرو یو اس بی برای شارژ کردن و تبادل داده وجود دارد. جای تأسف دارد که سونی به سمت USB-C نرفته است تا اشتباه در هنگام وارد کردن رابط را به حداقل برساند ولی لااقل نیازی به باز کردن چیزی برای شارژ و انتقال داده نیست.
سونی از استانداردهای USB عقب نیست، ‌با این سردمدار پیشرفت در این زمینه نیست. در سال­های آتی،‌گوشی­های هوشمند پیشرفت خواهند کرد و USB-C یک جزء طبیعی گوشی­ها می­شود ولی در حال حاضر اکثر گوشی­ها از microUSB استفاده می­کنند.
سوراخ هندزفری ۳٫۵ میلی­متری در بالای سمت چپ گوشی قرار گرفته است که بهتریت مکان برای آن است و زمانی که گوشی در جیب قرار می­گیرد،‌ هندزفری به راحتی قابل استفاده است.
در گوشه بالای سمت راست،‌دکمه­ی دوربین قرار دارد که مکان فوق­العاده­ای برای گرفتن عکس از مناظر است. کمی بالاتر تنظیم صدا قرار دارد که جایش نسبت به Xperia Z3 تغییر کرده است. این تغییر خیلی جالب از آب در نیامده است و استفاده از تنظیم صدا سخت است.
بهتر بود تنظیم صدا در بالای دکمه­ی خاموش و روشن قرار می­گرفت، ولی حداقل به بدی وضعیت تنظیم صدای Z5 نیست. در Z5 که گوشی بزرگتری است،‌دسترسی بسیار سخت است و گوشی به راحتی از دست رها می­شود.
خود دکمه خاموش و روشن همطراز با طراحی است. این دکمه فلزی بوده و یک نماد on/off بر روی آن حک شده است. این دکمه خوب به نظر می­رسد ولی بخش هیجان انگیز آن است که این گوشی قابلیت اسکن اثر انگشت دارد که در مجموعه­ی Xperia Z بی­سابقه است.
در جلوی گوشی، بالا و پایین صفحه نمایش گودی های وجود دارند تا اسپیکرهای جلو، میکروفن، و دوربین جلو را در خود جای دهند. این قسمت­های روی Xperia Z5 Compact نسبت به Z5 کوچک­تر هستند و در نتیجه نسبت صفحه به بدنه بهتر است.
 
صفحه نمایش و مشخصه­ های کلیدی
مشخصه­های گوشی جدید سونی شامل یک صفحه نمایش ۴٫۶ اینچی با رزولوشن پیکسل ۷۲۰ در ۱۲۸۰ است. این به معنی ppi قابل قبول ۳۲۳ است ولی نسبت به گوشی­های Z5 با ۴۲۸ppi و Xperia Z5 Premium با ۸۰۶ppi بسیار پایین است.
فول HD 1080p به یک وی‍ژگی طبیعی برای گوشی­ها در آمده است و برخی گوشی­ها حتی پا را از این فراتر گذاشته­اند و از طیف ۲k و ۴k را استفاده کرده­اند و این موضوع برای سونی تأسف­برانگیز است که در ارتباط با صفحه­ی نمایش محافظه­کارانه عمل کرده است.
از میان گوشی­های تولیدکننده­های بزرگ، تنها گوشی برجسته که از نمایش ۷۲۰p استفاده کرده است Moto G است که قیمت آن یک سوم Xperia Z5 Compact است.
در نظر گفتن Xperia Z5 Compact به عنوان یک گوشی فوق العاده بدون ارتقای صفحه به Full HD یا بالاتر ادعای بزرگی است. با این حال صفحه نمایش خیلی بد نیست؛‌ می­توان گفت خوب است ولی عالی نیست.
قادر نبودن به دیدن ویدئوهای عادی یوتیوب در رزولوشن اصلی مأیوس کننده است،‌مخصوصاً وقتی قیمت به این میزان بالا است. ولی در عین حال که این گوشی فاجعه نیست، پیشنهاد کردن آن به دیگران همراه با شک و تردید است.
تکنولوژی صفحه­ی سونی روشن است ولی در برخی موارد می­توانید برخی پیکسل­ها را انتخاب کنید که قابلیت این کار را در Z5 نداشتید.
زوایای دید گوشی با این حال بهبود یافته است- می­توان به گوشی از زوایای مختلف نگاه کرد و همچنان صفحه را واضح­تر از Xperia Z3 Compact می­بینیم.
ابعاد صفحه برای در دست گرفتن بسیار مناسب است. قسمت اعظم جلو برای صفحه نمایش ۴٫۶ اینچی مورد استفاده قرار گرفته است و شیک بودن و کارایی آن تحسین برانگیز است.
 
مشخصه­ های کلیدی
سنسورهای اثر انگشت برای اولین بار در گوشی­های سونی در این گوشی مورد استفاده قرار گرفته­اند. در Xperia Z5 Compact این ابزار در لبه­ی بالا سمت راست گوشی و در داخل دکمه خاموش قرار گرفته است و به کنار گوشی چسبیده است.
زمان آن فرا رسیده بود تا سونی تدبیری برای امنیت بیشتر باز کردن گوشی بیاندیشد. با نزدیک شده به آغاز به کار اندروید پی،‌ جای تعجب ندارد که سونی تدبیری برای این موضوع اندیشیده است.
با در نظر گرفتن این موضوع که این اولین تلاش سونی برای ساخت یک سنسور اثر انگشت است،‌ این سنسور به صورت ناباورانه­ای خوب است. بعد از ثبت ۵ انگشت، به هیچ مشکلی برای باز کردن سریع آن برنخوردم.
من هیچ عددی برای شروع به کار ثبت نکردم. پر کردن سه تلاش ناموفق ساده بود و گوشی به راحتی بعد از در آوردن گوشی و اشتباهاى نگه داشتن انگشت اشتباه قفل می­شود.
موقعیت سنسور به گونه­ ای است که باز کردن آن را وقتی که بر روی میز است سخت می­کند. ولی باز شدن آن بسیار سریع است و از وارد کردن پین کد یا پسوورد ساده­تر است.
گوشی­های سونی یک USP عمده دارند که به نظر میاید شرکت آن را فراموش کرده است: بسیار پردوام هستند. Xperia Z5 Compact نسبت به آب و خاک مقاوم است و در صورت کثیف بودن می­توانید گوشی خود را بشورید.
هیچ دلیلی برای نگرانی در ارتباط با باران، افتادن در سینک یا تماس با کف وجود ندارد. توانایی برای بردن گوشی به ساحل و نگرانی نداشتن در ارتباط با رفتن ماسه به داخل گوشی بسیار مفید است.
در حال حاضر، مقاوم بودن بدنه­ی Xperia Z5 Compact باعث ایجاد ضعف در بدنه نشده است. Xperia Z5 Compact تنها یک زائده دارد و باقی پورت­ها در برابر آب مقاوم هستند.
Xperia Z5 Compact همچنین از بازی از راه دور با پلی استیشن ۴ پشتیبانی می­کند و کسانی که پلی استیشن ۴  دارند می­توانند با استفاده از یک شبکه WiFi مشترک و مناسب بر روی گوشیشان بازی کنند (در نهایت، با استفاده از ۴G نیز می­توان از این مشخصه استفاده کرد و در نتیجه در قطار یا در تعطیلات نیز می­توان از آن بهره برد). مسئله در این جا اندازه­ی صفحه­ی نمایش است. بر روی تبلت Xperia Z4 با صفحه­ی نمایش ۱۰٫۱ اینچی ۲K، بازی از راه دور PS4 عالی می­شود؛ تلاش برای بازی بر روی یک صفحه­ی ۴٫۶ اینچی ۷۲۰p تقریباً غیرممکن است. من یک دسته­ی بازی را به گوشی وصل کردم و در نتیجه انگشتانم مانع دیدن صفحه نمی­شد، ولی باز هم کنترل کردن بازی خیلی سخت بود.
من بازی ویچر ۳: وایلد هانت را نیز بر روی Xperia Z5 Compact امتحان کردم و تجربه­ای بدتر داشتم. وقتی وارد مبارزه شدم، منو باعث شد تا نتوانم ببینم چه کار دارم میکنم و نتوانستم خیلی بازی کنم.
 
عملکرد و واسط
Xperia Z3 Compact برخی عملکردهای تحسین برانگیز هم دارد، ولی Xperia Z3+ با مشکلات عجیب گرم شدن بیش از حد واقعاً گوشی ضعیفی بود.
مورد تعجب­ برانگیز آن بود که سونی همان پروسسور Xperia Z3+ را برای Xperia Z5 Compact استفاده کرد (کوالکوم اسنپدراگون ۸۱۰ با ۳ گیگابایت رم).
متعاقباً سطح انتظارات من خیلی پایین بود. من با این پیش­فرض این بررسی را شروع کردم که این گوشی با کوچکترین وظایف هنگ می­کند، ولی من سورپرایز شدم. من به هیچ مشکلی با Xperia Z5 Compact برنخوردم و به هیچ عنوان به حد گرمای Xperia Z5 نمی­رسد.
از یک برنامه به برنامه دیگر رفتن بسیار راحت و سریع بود. راه­اندازی دوربین کمی طول کشید ولی جابجایی به برنامه­ی گالری از دوربین نیز پایین بود.
با این وجود، هیچ مشکل واقعاً عمده­ای در عملکرد Z5 Compact وجود نداشت و من به خصوص در مقایسه با Z3+ از آن بسیار راضی هستم.
موقع بازی کردن، عملکرد گوشی خوب بود و سریع بالا می­آمد و بعد از یک ساعت بازی کردن خیلی داغ نشده بود.
در حالی که Xperia Z3+ در هنگام گشت و گذار در وب گرم می­شد، Xperia Z5 Compact حتی بعد از یک ساعت استفاده خنک بود.
من گوشی را با ستافده از نرم افزار GeekBench 3 بالا آوردم و نتیجه­ی یک هسته­ی آن ۱۳۷۴ و نتیجه­ی چند هسته­ی آن ۳۸۸۱ بود. در مقایسه با Xperia Z3 Compact این نتیجه بسیار عالی بود- این نتایج به ترتیب برای Z3 949 و ۲۷۶۰ بود.
این یک ارتقای قابل توجه در مقایسه با Z3 بود و این موضوع با توجه به این که فاصله­ی زمانی بین ارائه این دو گوشی تنها یک سال بود بسیار جالب است. با این حال، رتبه­بندی Z5 Compact در برابر گوشی­های رقیب بسیار سخت بود زیرا Xperia Z5 Compact هیچ مشخصه­ای نداشت که آن را در زمره­ی گوشی­های فشرده­ی ویژه قرار دهد. Xperia Z5 از مدل Xperia Z5 Compact اندکی سریع­تر است و نتایج تست آن به ترتیب ۱۳۱۲ و ۴۰۱۵ بودند.
 
واسط
در میان واسط­های اندروید، واسط سونی از همه قدیمی­تر و زشت­تر است. شخصاً من یک رویکرد دست نخورده­ی اندروید را ترجیح می­دهم ولی سونی بر دست زدن به طراحی اولیه اصرار دارد و کار را خراب می­کند.
در این جا Xperia Z5 Compact نرم­افزار اندروید ۵٫۱٫۱ لالیپاپ را اجرا می­کند، ولی خیلی نسبت به ورژن دست نخورده­ی دستگاه­های موتورلا یا گوشی­های نکسوس متفاوت به نظر می­رسد. به جای این امر، طراحی خود سونی در زمینه قرار گرفته است و پر از برنامه­های بلوتویر است.
این گوشی حتی تعداد نرم­افزارهای بلوتویر بیشتری دارد. تمامی مقصرین متداول در اینجا گرد هم آمده­اند و اندروید این گوشی پر از مشکل است- TrackID، Xperia Lounge، و همچنین برنامه­های متداولی همانند دراپ باکس، آمازون، AVG و حتی Kobo.
من بیشتر ترجیح می­دادم تا سونی اندکی از سامسونگ درس بگیرد و دست به این چیزها نزند. اگر من برنامه­ی آمازون را بخواهم، وارد گوگل پلی می­شوم و آن را دانلود می­کنم.
شما می­توانید این برنامه­ها را حذف کنید تا فضای اشغال شده را به دست آورید، ولی این کار پرزحمتی است و برداشتن تک تک آن­ها مشکل است. بهتر بود که از اول نصب نمی­شدند.
کیبورد Xperia در چند سال اخیر پیشرفت قابل توجهی یافته است و عناصری از توسعه­دهنده­های شخص ثالث همانند swype را استفاده کرده است. حتی مشخصه­های پیش از این منحصر به فرد همانند swiping برای نوشتن لغات توسط سونی مورد استفاده قرار گرفته است.
دکمه­ی نقطه همچنان در موقعیت عجیبی قرار گرفته است و من مکرراً منوی اموجی را به اشتباه باز می­کردم. این کیبورد به صورت اتوماتیک فاصله را اضافه نمی­کرد و در نتیجه زمان زیادی را صرف ویرایش پیام می­کردم.
یک ویژگی جالب اضافه کردن شکلک­ها در هنگام تایپ کردن است. برای مثال، در صورتی که در حال نوشتن کلمه­ی “گوشی” (phone) هستید، پیشنهادی در بالای صفحه به صورت یک موبایل کوچک ظاهر می­شود. کمتر از این ویژگی استفاده کرده­ام ولی تعداد شکلک­های متعدد یک ویژگی بسیار برجسته است.
سونی ظاهر برنامه­های پیش­فرض خود در گوشی­ها را در سال­های اخیر بهبود داده است ولی برنامه­ی کشیدن اشکال در آن بسیار قدیمی است. در میان برنامه­ها، تأثیر اندروید لالیپاپ بسیار زیاد است و من این موضوع را دوست دارم.
ولی برنامه­های دیگر به این صورت نیستند. برنامه­ی پلی­استیشن را به عنوان مثال در نظر بگیرید: با وجود این که اغلب برنامه­های پیش­فرض آیکون­های ساده و صاف دارند، آیکون این برنامه همچنان دارای یک اثر سه بعدی بی­جهت است. این آیکون به میزان زیادی با سایر آیکون­های برنامه­ی تأثیر گرفته از طراحی تفاوت دارد.
این طراحی­ها اصلاً به مزاق من خوش نیامدند ولی ممکن است سایرین را به این مقدار اذیت نکنند. من فقط ترجیح می­دهم تا سونی از طراحی Xperia دست بکشد و به سمت یک شکل طبیعی گوگل برود.
 
باتری
در عین حال که سونی از اندازه­ی باتری بر روی Xperia Z5 دست کشیده است، در Xperia Z5 Compact ظرفیت از ۲۶۰۰ mAh در Z3 به ۲۷۰۰ mAh افزایش یافته است. Z3 Compact نگهداری باتری بسیار خوبی داشت و Z5 Compact هم دست کمی از آن ندارد.
من یک کاربر سنگین هستم (با ۴G ویدئو و پیام رد و بدل می­کنم و در اینترنت موسیقی گوش می­دهم)، ولی با این حال من همچنان وقتی به رختخواب می­روم، مقداری شارژ برایم باقی مانده است. اغلب گوشی­های برجسته­ی امسال در پایان روز باتریشان به پایان می­رسد (شامل Z5)، و این شارژ نگاه داشتن بسیار قابل توجه است.
یک شارژ دو روزه با این حال امکان پذیر نیست. با روشن بودن اتصال  استفاده­ی حداقلی، تنها تا یک بعد از ظهار روز بعد جواب می­دهد.
در ویدئوی تست ما که در آن ۹۰ دقیقه با تمام امکانات اتصال روشن و روشنایی حداکثری صفحه، ۷۹ درصد از شارژ آن باقی مانده بود. این دقیقاً همان نمره­ای است که Xperia Z3 Compact گرفته بود و با وجود باتری بزرگتر این موضوع اندکی تعجب­برانگیز است. انتظار ظرفیت بیشتری داشتم.
ولی در مقایسه با گوشی­های برجسته­ی امسال متوجه می­شویم که هیج گوشی به این حد نمی­رسد. Xperia Z5 بعد از همین تست ۷۵ درصد شارژ برایش باقی مانده بود؛ البته آن گوشی می­بایست برق صفحه­ی ۱۰۸۰p 5.2 اینچی را تأمین می­کرد. من همین کار را با روشنایی ۵۰ درصد برای Z5 Compact انجام دادم و به نتیجه­ی ۸۴ درصد شارژ باقیمانده رسیدم. این مقدار بیشتر به مقدار ۸۲ درصدی Xperia Z5 با همین تست نزدیک بود.
در هنگام بازی کردن، قدرت گوشی فوق العاده است. بعد از یک ساعت بازی کردن با صفحه­ی تمام روشن و روشن بودن تمامی گزینه­های اتصال، ۷۲ درصد باتری برای آن باقی ماند.
این میزان بسیار از Z5 بالاتر بود؛ Z5 41 درصد شارژ خود را در ساعت اول بازی کردن از دست داده بود. با این حال، توانایی گوشی سونی در حد توانایی ارائه شده توسط Galaxy S6 است که تا پنج ساعت می­توان با آن بازی کرد.
سونی هیج مشخصه­ی شارژ وایرلسی در محدوده­ی Xperia Z5 نگنجانده است. همانند در نظر نگرفتن USB-C، این یک مشخصه­ی ضروری نیست، ولی یک راه برای بهبود گوشی­های سونی برای انطابق با استانداردهای آینده خواهد بود.
تکنولوژی شارژ وایرلس در بسیاری از گوشی­های جدید امسال وجود دارد، و ایکئا یک میز ساخته است که از این تکنولوژی استفاده می­کند و در نتیجه استفاده­ی گسترده از این تکنولوژی در آینده­ی نزدیک دور از انتظار نیست.
 

۲۰۱۵۱۰۲۶_۲۳۱۸۰۱+

دوربین
اعتبار گوشی­های سونی در زمینه­ی عکس­برداری مخدوش است، ولی این بار سونی دوربین را در کل گوشی­های Xperia Z ارتقا داده است. Xperia Z Compact با دوربین ۲۳ مگاپیکسل یکی از بیشترین پیکسل­های بازار را در کنار Moto X Style دارد. همچنین یک مشخصه­ی فوکوس اتوماتیک و زوم قوی­تر دارد و همچنین مشخصه­های دیگری دارد که پیش از این در دوربین­های سونی دیده بودیم.
این راه­حل­ها نتیجه­بخش بوده اند، اگرچه Xperia Z Compact یک بهبود برای سونی است و یک گوشی پیشتاز در زمینه­ی عکس­برداری نیست: در حین تست، برخی از عکس­های با نور کمی که در موزه­ی بریتانیا گرفته بودن با یک گوشی دیگر بهتر می­توانست گرفته شود.
در صورتی که همچنان با دوربین مشکل داشته باشید، می­توانید تنظیمات دستی را انجام دهید، اگرچه ممکن است تصاویرتان را به جای بهتر کردن خراب کنید.
فوکوس اتوماتیک بر روی Xperia Z5 Compact بهترین مشخصه­ی دوربین این گوشی است. به گفته­ی سونی، در عرض ۰٫۰۳ ثانیه جواب می­دهد و به این معنی است که عکس را حتی در صورتی که دستتان به دکمه خورده باشد می­گیرد.
دوربین از اجسام ثابت خوب تصویربرداری می­کند: می­توانم گوشی را از جیبم درآورم، برنامه­ی دوربین را اجرا کنم و در حین حرکت خوب عکس بگیرم.
این یک توسعه­ی خوب و جدید است ولی وقتی شی در حرکت باشد خوب عمل نمی­کند. این عکس از مترو لندن را در نظر بگیرید: تشخیص من این بود که سرعت حرکت قطار حدود ۱۰ مایل بر ساعت بود، ولی Xperia Z5 Compact نتوانست عکس سریعی که من می­خواستم را بگیرد. اگرچه این مشخصه­ای است که از یک دوربین عکاسی و نه از یک دوربین گوشی انتظار دارید.
خود برنامه­ی دوربین نیز خیلی سریع نبود. رفتن از یک بخش به بخش دیگر آن طول می­کشید و وقتی فاصله­ی فرق به وجود آمده از گرفتن یک عکس تا از دست دادن آن است این تفاوت برجسته می­شود.
سپس تلاش برای بازگشت به گالری با استفاده از میانبر در سمت راست نیز بسیار کند بود. من فقط می­خواستم سریع بالا بیاید تا به آخرین تصویر گرفته شده نگاه کنم و آن را چک کنم.
در جلوی گوشی یک دوربین سلفی ۵٫۱ مگاپیکسلی قرار دارد که تصاویر چهره­ی بسیار خوبی به ما می­دهد. این دوربین از سنسور ۲٫۱ مگاپیکسلی Xperia Z3 Compact بسیار بهتر است.
دوربین سلفی شبیه به موارد ارائه شده توسط گوشی­های جدید دیگر بازار است- خیلی عالی نیست ولی نمی­توانید شکایتی از آن داشته باشید. من به شخصه فکر می­کنم نور دوربین جلوی این گوشی از نور دوربین عقب بسیاری از گوشی­های دیگر سری Xperia بهتر است.
 
موارد ضروری
Xperia Z5 Compact در تمامی عملکردهای ضروری قوی عمل می­کند. هیچ مشکلی در ارتباط با اتصال به اینترنت وجود ندارد و کیفیت تماس عالی است. هیچ مشکلی وقتی گوشی روشن است نداشتم و هیچ کسی نگفت که صدای من را از آن سوی خط نمی­شنود. هیچ مشکلی در ارتباط با ۴G و WiFi وجود نداشت.
NFC از زمان Z1 جزئی از سری Xperia بوده است و همچنان در Z5 Compact وجود دارد. برخی سازندگان همانند OnePlus در حال خارج کردن این تکنولوژی از گوشیهایشان هستند، در نتیجه این خوب است که سونی همچنان از آن استفاده می­کند. این تکنولوژی در ترکیب با سنسور اثر انگشت به این گوشی امکان شروع سریع Android Play را می­دهد.
از لحاظ حافظه، یک گزینه­ی ۳۲ گیگی بیشتر ندارید که سیستم عامل اندروید ۹٫۴۲ گیگابایت از آن را اشغال می­کند و در نتیجه استفاده از MicroSD ممکن است برای شما ضروری باشد.
خوشبختانه سونی در این زمینه خوب عمل کرده است و قابلیت استفاده از MicroSD 200 گیگابایتی وجود دارد. این میزان در بسیاری از گوشی­ها ۱۲۸ گیگابایت است و در نتیجه سونی خواسته تا قابلیت استفاده از این گوشی در سالیان آتی اطمینان حاصل کند.
مرورگر گوشی یک مرورگر کروم ساده است و همان طور که انتظار دارید عمل می­کند، روان و تنها با محدودیت سرعت اعمال شده توسط سیگنال ۴G.
چند بار هندزفری را در سوراخش قرار دادم و آن را تشخیص نداد، و این بدان معنی است که باید چند بار وارد و خارج می­کردم تا صدای موزیک اسپیکرها حذف شوند. این بسیار آزاردهنده است، مخصوصاً زمانی که در یک اداره­ی ساکت کار می­کنید و انتظار دارید هندزفری به محض قرار دادن سریع عمل کند.
صدا از طریق هندزفری بسیار خوب می­آید و این به دلیل تکنولوژی رزولوشن بالای سونی در ترکیب با پخش کیفیت بالای Spotify است.
با این حال، اسپیکرها به اندازه­ای که سونی تبلیغ آن­ها را می­کند قوی عمل نمی­کنند. بعد از BoomSound HTC هیچ گوشی نمی­تواند به کیفیت و صدای آن برسد.
 
حکم
چند ماه قبل، شایعه­ هایی در ارتباط با این موضوع شنیده شدند که سونی در نظر دارد کلاً تولید گوشی­های هوشمند را متوقف کند، در نتیجه سری گوشی­های Xperia Z5 می­بایست موفق عمل کنند. آن­ها می­بایست خوب عمل کنند و Z5 Compact یک جواهر در این مجموعه است.
گوشی Xperia Z5 و نورهای درخشان Xperia Z5 Premium و صفحه­ی ۴K آن بسیاری از مردم را جلب خود می­کند ولی از لحاظ طراحی، عملکرد و جزئیات خوب، این گوشی Compact است که از همه بهتر است.
 
آنچه ما دوست داشتیم
در صورتی که به دنبال یک باتری قوی و با نگه داشتن شارژ زیاد بدون قصور در طراحی به خاطر این باتری هستید، این گوشی را می­بایست انتخاب کنید. Xperia Z5 Compact یک عمر باتری بسیار بیشتر از مشابه­های خود را ارائه می­دهد و این کار فوق­العاده را بدون اضافه کردن ضخامت انجام می­دهد.
سنسور اثر انگشت را می­توان به صورت یک ارتقای آسان در نظر گرفت، ولی این سنسور در بسیاری از گوشی­ها خوب عمل نمی­کند. Galaxy S6 سنسور اثر انگشت فوق­العاده­ای دارد ولی سنسور اثر انگشت Galaxy S5 خوب نبود و اسکنر آن ضعیف بود.
موقعیت­بندی آن فوق­العاده است و به سرعت به تماس واکنش نشان می­دهد و وقتی Android Pay برای گوشی­ها بیاید، وجود آن بسیار مفید خواهد بود.
به طراحی این گوشی می­بایست به صورت اختصاصی اشاره کرد. با در نظر گرفتن این موضوع که این یک گوشی هوشمند است، سونی در آن مشخصه­های کلیدی قرار داده است. این گوشی اندکی از Z5 کلفت­تر است ولی تنها وقتی این موضوع را می­فهمید که این دو گوشی را در کنار هم قرار می­دهید. در عین حال، گوشی Compact از Z5 معمولی خوش­دست­تر است.
نبود بخش­های آویزان در این گوشی عالی است، و سونی به این موضوع بدون حذف قابلیت مقاومت در برابر آب که یک مشخصه­ی کلیدی سری Xperia است دست یافته است.
علاوه بر این، سونی این گوشی را برای آینده آماده کرده است و پشتیبانی از ظرفیت ۲۰۰ گیگابایتی را برای آن فراهم آورده است. ممکن است چنین SD وجود نداشته باشد ولی سونی با این کار عمر استفاده از این گوشی را افزایش داده است.
 
آنچه ما دوست نداشته ایم
رزولوشن صفحه اندکی ناامیدکننده است. از گوشی ارائه شده در سال ۲۰۱۵ چنین انتظاری نمی­رود. کاش سونی سفحه­ی این گوشی را به صورت فول اچ دی قرار می­داد.
اگر چنین اتفاقی روی می­داد، تعداد ستاره­های اختصاص داده شده به این گوشی ۵ بود- ولی علت ۷۲۰p بودن صفحه را می­فهمم. کم کردن پیکسل­های صفحه به معنی عمر بیشتر باتری است و بسیاری از مردم این گوشی را به سبب دید واضح­تر یوتیوب انتخاب می­کنند.
این واقعیت که قیمت این گوشی نیز افزیاش نیافته است یک مزیت برای آن است، اگرچه هچنان نسبت به خیلی از گوشی­های دیگر گران محسوب می­شود. در صورتی که قیمت گوشی­های سونی به زیر ۳۵۰ پوند برسد، هیچ دلیلی برای پیشنهاد نکردن این گوشی وجود نداشت.
من همیشه دلشکسته در ارتباط با وسایل سونی صحبت می­کنم ولی دوست دارم این شرکت از اندروید دست نخورده استفاده کند. Xperia UI ظاهر خوبی ندارد و بهتر از سونی قبل از ارائه­ی گوشی بعدی خود از آن دست بکشد.
اگرچه اکثر رقیبان سونی به دنبال شارژ سریع و تکنولوژی­های شارژ بدون سیم هستند، سونی از آن­ها عقب افتاده است. این یک ویژگی بازدارنده نیست ولی بهتر است سونی به دنبال آن برود.
 
نتیجه نهایی
در صورتی که به دنبال یم گوشی هوشمند کوچک اندروید جدید هستید، این گوشی پیشنهاد می­شود. هیچ سازنده­ی گوشی دیگری گوشی لوکسی مثل این گوشی را به این صورت نمی­سازد، و این موضوع تأسف­برانگیز است زیرا Sony Xperia Z5 Compact به صورت زیبایی طراحی شده است.
این گوشی با عمر باتری زیاد، یک پردازنده­ی قوی جدید، و برخی ارتقاهای دوربین قابل توجه از گوشی Xperia Z3 که در سال قبل آمده است سرتر است. صحفخ­ی نمایش همان است که این موضوع تأسف­برانگیز است ولی این موضوع منجر به نگهداری باتری بیشتر می­شود. از این لحاظ نمی­بایست خیلی به سونی خرده گرفت.
من امیدوارم که سونی به این گوشی ایمان داشته باشد و در مارس سال آتی با ارائه­ی Xperia Z6 Compact آن را نادیده بگیرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا