اخباربررسی‌ تخصصی

بررسی گوشی وان پلاس ۳: زیبای دوست داشتنی فقط با ۳۹۹ دلار !

وان پلاس از همان روز های اول تلاش دارد تا گوشی هوشمند کاملی عرضه کند تا قاتل دیگر پرچمداران باشد، اما اینکه چقدر در این راه موفق بوده جای بحث دارد. حال نسل سوم گوشی های پرچمدار این شرکت با برچسب قیمت ۳۹۹ دلاری عرضه شده است.اشتباه نکنید، رقابت بسیار خشن تر و شدید تر شده است، اما وان پلاس ۳ تلاش دارد تا این رقابت را به سود خود کند. حرف زدن کافی است، پرچمدار امسال برای وان پلاس یک معامله ی بزرگ است و گوشی وان پلاس ۳ واقعا یک نماینده ی برازنده برای این شرکت جوان است. در واقع شما امروزه به سختی می توانید یک گوشی با چنین مشخصاتی و یک چنین قیمتی بیابید.
 

one plus 3

 

خلاصه
وان پلاس با نسل سوم گوشی پرچمدار خود باز گشته است و قدرت این را دارد که با گوشی هایی با دو برابر قیمت خود رقابت کند. ظاهر گوشی بسیار شیک است و سیستم عامل اکسیژن، که یک نسخه ی شخصی سازی شده ی اندروید است، بسیار روان و جالب است. این گوشی ایده آل نیست، شما فقط حق انتخاب حافظه ای ۶۴ گیگابایتی و شارژر سریع خود گوشی را دارید. همچنین با توجه به رفتار این شرکت می توان گفت که وان پلاس ۳ بهترین تعادل میان قیمت و قدرت را برقرار ساخته است.
سخت افزار
 هیچ جای بحثی ندارد که گوشی وان پلاس ۲ که سال قبل عرضه شده بود، بسیار خوش ساخت بود، اما امروزه به نظر می رسد دیگر دوره ی پلی کربنات به پایان رسیده است. پرچمدار امسال از بدنه ای آلمنیومی تشکیل یافته و صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی AMOLED جلوی گوشی با پوشش گوریلا گلس ۴ پوشانده شده است. این گوشی بسیار زیباست و بیشتر از آن، حاشیه ی این گوشی نیز تنها ۷٫۳۵ میلی متر است که این اندازه گوشی وان پلاس ۳ را سبک تر و شیک تر از آنچه که شما از یک گوشی با صفحه نمایش بزرگ انتظار داشتید، نشان می دهد.
این حرکت وان پلاس بسیار مشهود است. این شرکت در سراسر گوشی خود قصد ارائه ی یک طراحی منسجم را داشت. و نتیجه نیز این شد که گوشی بسیار خوش دست و خوش ساخت از آب در آمد. بسیاری از افراد در نگاه اول، این گوشی را با اچ تی سی ۱۰ اشتباه می گیرند. اما باید اذعان کرد که گوشی ساخته شده توسط این شرکت تایوانی بسیار با کیفیت است. به هر حال، وان پلاس حرکت خود در بازی امسال را انجام داد. همینطور بهتر بود این شرکت یک رنگ طلایی هم برای گوشی انتخاب می کرد و تنها خاکستری تیره برای گ.شی نمی بود.
آنچه که درون گوشی وجود دارد، بسیار جالب است. مانند دیگر پرچمداران اندرویدی که امسال روانه ی بازار شدند، این گوشی نیز مجهز به پردازنده ی چهار هسته ای کوالکام اسنپدراگون ۸۲۰ بهمراه واجد گرافیک آدرنو ۵۳۰ شده است. تنها تفاوتی که این گوشی با دیگر پرچمداران دارد این است که این گوشی همراه ۶ گیگابایت رم ارائه خواهد شد. هر چند وان پلاس اولین شرکتی نیست که این مقدار  رم را در گوشی خود استفاده می کند، قبلا نیز گوشی زد تی ای اکسون ۷ نیز همین مقدار رم را داشت. اما جالب است که یک استارآپ دارد به جاهایی می رود که بیشتر شرکت ها نرفته اند.
وان پلاس ۳ از دو سیم کارت در قطع نانو پشتیبانی می کند. اما اسلات دوم سیم کارت تنها مختص سیم کارت نیست و اگر شما قصد افزایش حافظه ی گوشی خود را داشته باشید باید از سیم کارت دوم صرف نظر کرده و کارت حافظه را به جای آن داخل اسلات بگذارید. البته ذکر این نکته ضروری است که حافظه ی ۶۴ گیگابایتی برای مصرف امروزی کافی به نظر می رسد. همچنین دکمه ی فیزیکی هشدارها نیز در این گوشی بازگشته است و همین کار باعث می شود تا شما بدون باز کردن گوشی و استفاده از دکمه های صدا برای خاموش کردن اعلامیه ها، به راحتی با این دکمه اعلامیه ها را خاموش نمایید. بازگشت این دکمه واقعا یکی از کار های مهمی است که در این گوشی انجام پذیرفته است.
بقیه ی مشخصات فنی این گوشی مشابه سایر پرچمداران است. این گوشی مجهر به پورت یو اس بی نوع سی، برای شارژ گوشی و انتقال اطلاعات در پایین خود است، یک باتری داخلی ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی نیز درون این گوشی قرار گرفته است که برای مصرف دو روز یک کاربر عادی کافی است. این گوشی همچنین مجهز به یک سنسور اثر انگشت دقیق است که درون دکمه ی خانه قرار گرفته است. بالای صفحه نیز دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی قرار دارد که با سنسور ۱۶ مگاپیکسلی پشت گوشی جفت شده است. خوشبختانه امسال وان پلاس تصمیم گرفته تا در این گوشی از فناوری ان اف سی استفاده کند تا مصرف کنندگان بتوانند با اندروید پی هزینه های خود را بپردازند.

صفحه نمایش و صدا

op3-display
ما نصفه امیدوار بودیم که امسال وان پلاس گوشی پرچمدار خود را با صفحه نمایش کواد اچ دی عرضه می کند، اما متاسفانه اینگونه نشد. باید در نظر داشت که برای ساخت یک گوشی با قیمت ۳۹۹ دلاری، باید از بعضی قابلیت ها چشم پوشی کرد. البته این سخن بدین معنا نیست که صفحه نمایش گوشی نسبت به مدل سال قبل پیشرفت نداشته است، بلکه به جای استفاده از یک پنل IPS LCD در پرچمدار سال قبل، امسال وان پلاس از یک صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی AMOLED در گوشی خود استفاده کرده است. البته تراکم پیکسل تغییری نکرده و روی همان عدد ۴۴۱ پیکسل در اینچ باقی مانده است، بنابراین وضوح صفحه نمایش نیز تغییری نکرده است اما رنگ ها زنده تر به نظر می آیند. رنگ سیاه مخصوصا بسیار عمیق تر و رنگ سفید نیز بسیار زنده تر به نمایش در می آید، اما شما اختیار این را دارید که رنگ صفحه نمایش خود را بر حسب کاری که انجام می دهید، گرم تر یا سرد تر نمایید.
op3-display2
از قابلیت های جدیدی که در این گوشی قرار گرفته است می توان به بیداری توسط سنسور مجاورت سنج اشاره کرد که بسیار شبیه کاری است که موتورولا در گوشی های خود انجام داده است بدین صورت که شما دست خود را بالای صفحه نمایش تکان دهید تا بخش هایی از صفحه نمایش برای نشان دادن زمان و اعلامیه ها فعال گردد. متاسفانه این قابلیت به اندازه ی قابلیت موتورولا دقیق نیس. این قابلیت در سرعت های پایین بهتر کار می کند در حالی که موتو ایکس با تکان هایی سریع نیز کار می کند.
Alas، همان بلندگوی داخلی وان پلاس ۳ نسبت به مدل سال قبل پیشرفت خاصی نداشته است و بهبود خاصی مشاهده نمی شود. کیفیت صدا نسبتا خوب است و شما می توانید میزان صدا را بسیار بالا ببرید اما در این موقعیت صدا ها کمی نا مفهوم به نظر می آیند. اکولایزر MaxxAudio که در گوشی وان پلاس ۲ وجود داشت، متاسفانه در این گوشی غایب است و به همین علت شما نمی توانید سطوح صدا را در بیرون گوشی عوض نمایید، البته به نظر می رسد این قابلیت کاربرد چندانی نداشته باشد.

نرم افزار

op3-software
اگر شما لحظاتی با گوشی های وان پلاس کار کرده باشید، حتما به خاطر اینکه فکر می کردید گوشی با نسخه ی اصلی اندروید ۶٫۰٫۱ مارشمالو اجرا می شود، بخشوده شوید. وان پلاس ۳ نیز مانند برادران بزرگتر خود از سیستم عامل اکسیژن استفاده می کند. این سیستم عامل قابلیت های بسیاری را نسبت به نسخه ی اصلی دارد. افکت های کلی بسیار بهتر از آنچه دیگر شرکت ها می سازند هستند و واقعا ارزش امتحان کردن را دارد.
مشهود ترین اضافاتی که در این نسخه وجود دارد، قابلیتی به نام Shelf است، که البته اختیاری است و در راه اندازای اولیه از شما خواسته می شود که این قابلیت را فعال کنید یا نه. زمانی که شما انگشت خود را در صفحه نمایش از راست به چپ می کشید، شما به تاریخ، آب و هوای محلی، برنامه های اخیرا استفاده شده و مخاطبینی که به تازگی با آن ها در ارتباط بودید، دست پیدا می کنید. همچنین قابلیت خاطره نویسی نیز وجود دارد و شما می توانید یادداشت هایی سریع بردارید(همچنین قابلیت این را دارید تا از آنها یادآوری بسازید)، و فضای خالی نیز برای اختصاص دادن ویجت های شما وجود دارد. Shelf برای اولین بار در گوشی وان پلاس  ۲ عرضه شد، بیشتر افراد از ابتدا با آن مخالف بودند و تنها عده ی کمی این قابلیت را مفید یافتند.

قابلیت جدید دیگری که وجود دارد و چشمانی قوی طلب می کند این است که شما می توانید رنگ ها را بر عکس کنید و یا مد شب را از منوی تنظیمات سریع فعال کنید. قابلیت مد شب به شما کمک می کند که در شب و هنگامی که می خواهید بخوابید، بتوانید در معرض نور کمتری قرار بگیرید و راحت تر بخوابید. این کار در تئوری ایده ی خوبی است اما در عمل بیشتر به یک آرزو می ماند. شما این اختیار را دارید تا تعیین نمایید گرمی رنگ ها در حالت شب چقدر باشد، اما این قابلیت بعضی اوقات از کار می افتد و و گوشی هرگونه که دوست دارد رنگ ها را تعیین می کند. و همینطور اگر چشمان شما رنگ های روشن را دوست ندارد می توانید قابلیت حالت تاریکی را فعال کنید تا منوی سفید اندروید مارشمالو و پشت زمینه ی اجرای برنامه ها را با رنگ تیره جایگزین نمایید.
تنظیمات شخصی سازی باز تر شده است. شما می توانید رنگ لهجه ی اندروید، پک آیکون ها و رنگ چراغ اعلامیه ها را مدیریت کنید. اگر ش ما دکمه های خازنی را دوست نداشته باشید می توانید آن ها را به کلی خاموش کرده و از دکمه های درون صفحه ای استفاده نمایید. ژست های کشیدنی در هنگامی که گوشی خاموش است، نیز در این گوشی همانند وان پلاس ۲ وجود دارد. زمانی که این قابلیت روشن است، شما می توانید با کشیدن یک دایره برنامه ی دوربین را باز کرده و با کشیدن حرف V، چراغ های ال ای دی را روشن نمایید.در نهایت آنچه که ما توانستیم در سیستم عامل اکسیژن بیابیم را به شما گفتیم. اگر شما می خواهید بیشتر تجربه ی اندرویدی خالص را داشته باشید، می توانید این سیستم عامل اکسیژن را امتحان کنید. اما اگر شما یک کاربر حرفه ای هستید و یا خواهان کنترل بیشتری بر روی گوشی خود هستید، این سیستم عامل به اندازه ی کافی قابلیت های اضافی به همراه دارد تا شما را راضی نماید.

دوربین

op3-cameraسازندگان گوشی های هوشمند به سختی در تلاش هستند تا کیفیت دوربین های خود را بالا ببرند و به همین خاطر این دوربین ها شانس استفاده ی بیشتری را می یابند. ئان پلاس به خاطر قیمت محدود شده بود و به همین خاطر از یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی دریچه ی دیافراگمی f/2.0 ساخت شرکت سونی به عنوان دوربین پشتی گوشی خود استفاده کرده است. باید بگوییم که تصاویر گرفته شده توسط این دوربین بسیار زنده هستند و رنگ ها واقعی به نظر می رسند و تصاویر دقت و کیفیت بالایی دارند و به سختی می توان عیبی در این دوربین یافت. شما ممکن است اختلافات جزئی را مشاهده کنید که این اتفاق البته در حالت HD ممکن است رخ دهد و یا اگر آن ها را با فرمت خام RAW ذخیره کنید ممکن است این اتفاق رخ دهد.
ما نگران این بودیم که مبادا مانند گوشی وان پلاس ۲ سال قبل، در نور کم کیفیت عکس ها افت کند، چون سایز پیکسل های سنسور از ۱٫۳ میکرون به ۱٫۱۲ میکرون تقلیل یافته است، اما پس از کار کردن با دوربین دریافتیم که خوشبختانه نویز زیادی در تصاویر مشاهده نمی شود. در آخر باید بگوییم که دوربین اصلی این گوشی واقعا خوب است و در هر شرایطی تصاویری راضی کننده برداشت می کند اما مطمئناً مانند دوربین دیگر گوشی ها عمل نخواهد کرد و کمی پایین تر از آن ها قرار می گیرد.
بعلاوه ی این که این دوربین مجهز به لرزش گیر اپتیکال است، دوربین وان پلاس ۳ مجهز به فناوری فوکوس خودکار تشخیص فازی است(هماند وان پلاس ایکس)، که باعث می شود روی سوژه ها به سرعت قفل کند. خبر بد این است که وان پلاس فکوس خودکار لیزری را که در وان پلاس ۲ استفاده کرده بود، از این گوشی حذف کرده است، که احتمالا هزینه های دیگر قطعات باعث این کار شده است. این گوشی قابلیت تغییر دستی تنظیمات دوربین را دارد و شما می توانید مقادیر ISO، سرعت شاتر و تنظیمات فوکوس دسترسی پیدا کنید، البته عملکرد دوربین در حالت خودکار بیشتر اوقات راضی کننده است.
همین سخنان درباره ی سنسور ۸ مگاپیکسلی دوربین جلویی گوشی نیز صادق است و این دوربین واقعا تصاویر سلفی با کیفیتی را ثبت می کند. بهتر از این، برنامه ی دوربین قابلیت تشخیص لبخند را دارد که واقعا کار خود را به خوبی انجام می دهد و تشخیصی بسیار خوب دارد. اما این قابلیت آن طور هم که بگوییم عالی است، نیست و خطاهایی نیز دارد.

عملکرد و عمر باطری
op3-bottom
همانطور که شما از یک گوشی با مشخصات رده بالا انتظار دارید، گوشی وان پلاس ۳ واقعا پرواز می کند. ما با استفاده از این گوشی و انجام کارهای روزمره و بازی کردن چندین بازی سنگین و گرافیکی همانند مورتال کومبات و ریل ریسینگ، هیچگونه فریز و لگی در گوشی وان پلاس ۳ مشاهده نکردیم و حتی در هنگام مولتی تسکینگ نیز گوشی به خوبی کار خود را انجام می داد و اگر زیاد بر رویش فشار نمی آمد اصلا توقف و فریزی مشاهده نمی شد.وقعا بهترین توصیفی که میتوان درباره ی وان پلاس ۳ پس از مدتی استفاده گفت این است که سرعتش کم می شود ولی باز کار ها را به خوبی انجام می دهد. این گوشی به پر سرعتی و سریعی ای پر سرعت ترین گوشی حال حاضر جهان نیست. این عنوان به اچ تی سی ۱۰ تعلق دارد که به خاطر صفحه ی لمسی بسیار سریع و کم تاخیر خود، واقعا تاخیر بسیار کمی دارد و حس بسیار خوبی به شما القا می کند. اگر مقایسه کنیم، گوشی وان پلاس ۳ فقط در زمانی که در منوی اصلی سوایپ می کنید تاخیر دارد. با این همه بسیاری از گوشی های پرچمدار باز هم در پیش وان پلاس ۳ کم می آورند. شما می توانید در جدول زیر بنچمارک های مختلف چهار گوشی سامسونگ گلکسی اس ۷، اچ تی سی ۱۰، وان پلاس ۲ و وان پلاس ۳ را مشاهده کنید.
 

HTC 10 Samsung Galaxy S7 OnePlus 2
AndEBench Pro ۱۳,۸۴۱ ۱۶,۶۷۳ ۱۴,۱۶۸ ۹,۹۴۵
Vellamo 3.0 ۵,۲۰۲ ۴,۸۷۶ ۴,۲۸۵ ۳,۰۲۵
۳DMark IS Unlimited ۳۰,۰۵۸ ۲۶,۷۴۷ ۲۸,۵۲۹ ۲۳,۵۹۸
SunSpider 1.0.2 (ms) ۶۹۹ ۶۰۸ ۱۵۴۷ ۱,۵۱۶
GFXBench 3.0 1080p Manhattan Offscreen (fps) ۴۸ ۴۸ ۴۵ ۲۵
CF-Bench ۴۱,۶۵۳ ۴۹,۸۹۱ ۵۱,۲۲۷ N/A
SunSpider 1.0.2: Android devices tested in Chrome; lower scores are better.

 
همین سخنان برای باتری این گوشی نیز صادق است. این خوب نیست که یک شرکت در گوشی پرچمدار نسل بعد خود، ظرفیت باتری کمتری نسبت به نسل قبل به کار گیرد اما در مورد وان پلاس ۳این اتفاق رخ داده است. این گوشی مجهر به یک باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی است که کمتر از باتری ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعتی وان پلاس ۲ ظرفیت دارد. اما این تغییر در گوشی زیاد به چشم نمی آید. در تست ویدئویی که ما داشتیم-میزان روشنایی صفحه نمایش را در ۵۰ درصد تنظیم کرده و به وای فای نیز وصل شده بودیم- وان پلاس ۳ توانست برای مدت زمان ۹ ساعت و ۵۶ دقیقا دوام بیاورد، که این کقدار ۳۰ دقیقه بیشتر از مقادیر پرچمدار سال قبل وان پلاس است. این مقدار مشابه مقادیری است که گوشی های ال جی جی ۵ و اچ تی سی ۱۰ کسب کرده اند، اما در مورد پرچمدارانی همچون سامسونگ گلکسی اس ۷ که عمر باتری نزدیک به ۱۳ ساعت دارند، این حرف صادق نیست.
استفاده ی روزانه قضیه ای متفاوت دارد. در این مورد این گوشی در ولتاژ ۵ ولت جریانی ۴ آمپری می کشد و به همین خاطر، این گوشی خنک تر از دیگر گوشی هایی که از فناوری شارژ سریع که ولتاژ بالاتری را می طلبد، است. بعلاوه سرعت شارژ VOOC زمانی که از گوشی نیز استفاده می کنید، همان مقدار باقی می ماند، که با دیگر گوشی ها که سرعت را کم می کنند تفاوت دارد. بدی این کار این است که شما به کابل یو اس بی ۷ پینه ی موجود در جعبه ی گوشی نیاز دارید تا بتوانید بهره ی کامل را از این شارژر ببرید.

رقابت

op3-competition
ما در بخشی از این تحلیل، به مقایسه ی این گوشی با اچ تی سی ۱۰ و سامسونگ گلکسی اس ۷ پرداختیم اما این کار بعید نیست. زمانی که همه ی این گوشی ها از مشصات سخت افزاری یکسانی استفاده می کنند، فراموش نکنید که وان پلاس ۳ تنها ۳۹۹ دلار قیمت دارد. هر دوی این کار ها باعث فروشی فوق العاده وهم مانع فروش است. دلیل فروش فوق العاده که در بالا گفته شد، ولی محدودیت امکانات و قابلیت ها برای کاخش قیمت بدین معنی است که رقباتی وان پلاس ۳ می توانند مقادیر بیشتری را بدست آورند. در نهایت باید گفت که اگر شما محدودیت مالی ندارید و دنبال دوربینی با کیفیت هستید، بهتر است یک گلکسی اس ۷ تهیه کنید. اگر هم دنبال کیفیت ساخت و قابلیت های مولتی مدیا هستید، بهتر است اچ تی سی ۱۰ را امتحان کنید.
اگر شما می خواهید تجربه ی استفاده از قابلیت هایی که این دو گوشی دارند را داشته باشید و بتوانید با برخی کاستی ها کنار بیایید، باید بگوییم که گوشی وا پلاس ۳ واقعا تعادلی میان قیمت و کیفیت برقرار ساخته است. هیچ گونه فاصله ی عملکردی ما بین این گوشی ها وجود ندارد و تنها زمانی که شما بسیار دقیق شوید، تفاوت های اندکی خواهید یافت. تنها رقیب مستقیمی که این گوشی دارد، گوشی زد تی ای اکسون ۷ است. هر دوی این گوشی ها دارای پردازنده ی یکسان همراه صفحه نمایشی کواد اچ دی با ۴ گیگابایت رم با قیمتی ۴۴۹ دلاری است. این خوب است که شما برای رزولوشن بالاتر قیمتی بالاتر پرداخت کنید اما معلوم نیست که نسخه ی پرو ی این گوشی چگونه فروش خواهد کرد. باید صبر کرد تا دید برنده ی این رقابت واقعا کیست.

سخن آخر

op3-wrapup
در آخر باید گفت که هیچ یک از گوشی های امروزی کامل نیستند و وان پلاس ۳ هم تلاش ندارد تا کامل باشد. آنچه که این گوشی در تلاش است تا انجام دهد، می خواهد سخت افزار گوشی های پرچمدار با قابلیت های فراوان را در قیمتی مقرون به صرفه عرضه کند، و واقعا هم در این راه موفق شده است. شما مطمئناً می توانید با پرداخت پول بیشتر، گوشی های بهتری پیدا کنید و اگر هم به مشخصات رده بالا علاقه ای ندارید، گزینه های بسیار زیادی پیش روی شما قرار می گیرد.تعادل خوبی که وان پلاس ایجاد کرده بسیار قابل تقدیر است و در حالی که گوشی وان پلاس ۳ برای هر کسی مناسب نیست، کسانی که به دنبال مشخصات سخت افزاری رده بالا با قیمتی پایین می گردند ممی توانند جستجوی خود را از این گوشی شروع کنند.

منبع: Engadget

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا