اخبار

برنامه های ویروسی کدامند و چگونه از آن فرار کنیم؟

برنامه های ویروسی
باید ابتدا بفهمیم برنامه های ویروسی چیستند؟ تاکنون برنامه های زیادی برای گوشی های موبایل ساخته شده‌اند که میتوان گفت همه آن ها می تواند به سیستم گوشی شما آسیب برسانند و برنامه های ویروسی هستند. عموما این نرم افزارها دچار مشکل بوده، به‌شکل بدی ساخته شده و حتی ایده مشخصی برای آنها وجود ندارد. شکی نیست که کاربران با دیدن این اپلیکیشن ها، بدون هیچ توجهی از آن ها می گذرند. اما همین موضوع و عدم مهارت کافی کاربران می‌تواند راه را برای آلوده شدن دستگاه هموار کند.
برنامه ای که از آن نام بردیم، همان‌هایی هستند که کاربران فکر میکنند برنامه نویسان فقط به خاطر کسب درآمد دست به ساخت و انتشار آنها زده‌اند. از لحاظ فنی، این اپلیکیشن ها به دو شکل توسعه داده می‌شوند.
دسته اول آن ها، تنها با هدف نمایش تبلیغات ساخته شده‌اند و بسیاری از کاربران بعد از نصب، آنها را از یاد می‌برند. همچنین این دست از اپلیکیشن ها عموما بی‌استفاده و پر از ایرادات فنی هستند. اما آنهادقیقا چیستند؟ زمانی که شما یکی از این اپلیکیشن ها را باز می‌کنید، تعداد زیادی از تبلیغات در پس‌زمینه آن فعال می‌شود، تبلیغاتی که هیچ‌گاه نمی‌توانید آنها را ببینید.یعنی به صورت بکگراند کار میکنند.
نوع دوم اپلیکیشن های ویروسی با هدف سرقت اطلاعات ساخته شده‌اند. البته سختی ساخت و توسعه این برنامه ها، از دلایلی هستند که خرابکاران را به توسعه بیشتر اپلیکیشن های تبلیغاتی تشویق می‌کنند.عملکرد این نرم افزارها بسیار متفاوت است و هدف اصلی آن ها گول زدن و منحرف کردن کاربر می باشد، به نحوی اطلاعاتی همچون  شماره کارت اعتباری را درخواست می‌کنند و سپس از آن سوء استفاده می نمایند.
لبته نوع دیگری از برنامه های ویروسی با نام باجا افزار (Ransomware) هم وجود دارد که افراد را با ترساندن مورد اخاذی قرار می دهند. معمولا چنین نرم افزارهایی با قفل کردن گوشی و ایجاد ویبره های متوالی و طولانی و خراب نمایش دادن گوشی و نمایش پیغامی قانونی، از شما میخواهند که برایشان پول واریز کنید.
راه حل فرار از برامه های ویروسی چیست؟
پیش از نصب هر نرم افزاری، توضیحات آن را به‌دقت مطالعه کنید. آیا مشکوک است؟ در مورد نظرات کاربران چه طور؟ اگر تعداد نقدهای کاربران نسبت به اپلیکیشن مورد نظر بسیار کم و تمام آنها مثبت بود، احتمالا برنامه دچار مشکل است. حتی این امکان وجود دارد که برنامه نویس، نظرات منفی و بررسی‌های کاربران را به‌عنوان “اسپم” از صفحه مربوط به اپلیکیشن خود حذف کند.
دسترسی اپلیکیشن ها به سیستم‌ها و سرویس‌های تلفن همراه شما نیز خود یک عامل شناسایی این برنامه هاست. به عنوان مثال یک برنامه تصاویر پس زمینه نیازی به استفاده از سیستم GPS یا اطلاعات تماس ندارد، مگراینکه برنامه ای مشکل ساز باشد.
در هر صورت سعی کنید که با دانش و خرد و بررسی برنامه ها را استفاده کنید و حتما review نرم افزار ها را بررسی کنید که دچار مشکل نشوید.
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا