اخبار

بنیانگذار اپل: هوش مصنوعی خطری برای بشر ندارد

میلیاردر پی‌پال ایلان ماسک، بیل گیتس یکی از بنیانگذاران مایکروسافت و استفان هاوکینگ دانشمند مشهور، از هوش مصنوعی (AI) به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای موجودیت بشریت یاد کرده‌اند. اما استیو ووزنیاک (Steve Wozniak)، یکی از بنیانگذاران اپل، در مصاحبه‌ی این هفته‌ی خود با پایگاه Business Insider اظهار کرد که او در مورد هوش مصنوعی نگرانی چندانی ندارد. حداقل اینکه اکنون دیگر نگران این موضوع نیست. وی در این مصاحبه گفت که به نوعی افکارش درباره‌ی هوش مصنوعی به چند دلیل دچار دگرگونی شده است. ووزنیاک می‌گوید:
 

 یکی از این دلایل قانون مور است که بر پایه‌ی آن قرار نیست ماشین‌ها به اندازه‌ی کافی هوشمند باشند تا بتوانند واقعا به روشی همانند یک انسان فکر کنند. یکی دیگر از دلایل هم این است که هنگامی که ماشین‌ها حتی بتوانند در زمینه‌ی فکر کردن هم از انسان پیشی بگیرند، آنها باز هم نمی‌توانند همانند انسان خلاق باشند و به فرض برای انجام کار بعدی خودشان و یا انتخاب رویکرد مناسب برای رسیدن به هدف خود تصمیم بگیرند. آنها به هیچ عنوان چنین مواردی را درک نمی‌کنند.
 

در حال حاضر ما واقعا نمی‌توانیم درباره‌ی سطحی از هوش مصنوعی صحبت کنیم که بتواند تا آن حد از پیشرفت برسد. در واقع به نوعی شاید یک اتفاق جادویی برای رساندن سطح هوش مصنوعی به‌ آن جایگاه نیاز باشد. این ماشین‌ها باید تبدیل به فکرکننده‌های مستقل شوند. اما اگر آنها چنین هم شوند، برای همیشه در سایر مشخصات به عنوان شریک و وابسته‌ی انسان باقی خواهند ماند. نظر ووزنیاک با آنچه که فیلسوف سوئدی نیک بوستروم (Nick Bostrom) در کنفرانس تکنولوژی نمایشگاه IP در لندن در همان روز گفته بود، در تقابل است.
این صاحب‌نظر دانشگاهی معتقد است که ماشین‌ها در دهه‌های آینده به هوش مصنوعی در سطح انسان دست خواهند یافت. وی در کتابی به نام superintelligence به این موضوع پرداخته و معتقد است که ماشین‌ها روزی به این سوپرهوش دست خواهند یافت.
بوستروم که ریاست انستیتوی «آینده‌ی نوع بشر» (Future of Humanity) در دانشگاه آکسفورد را بر عهده دارد، فکر می‌کند که انسان‌ها ممکن است روزی تبدیل به بردگانی برای یک نژاد برتر از گروه ماشین با هوشمند مصنوعی شوند. این سناریوی آخرالزمانی می‌تواند اتفاق نیفتد یا به تعبیری از وقوع آن جلوگیری شود. وی باور دارد که اگر ماشین‌هایی با توانایی تفکر خودکار اگر از همان مراحل اولیه‌ی توسعه به گونه‌ای مدیریت شوند که صرفا به عنوان اجراکننده‌ی دستورهای مطلوب انسان باشند، آنگاه می‌توان از خطر احتمالی آنها ایمن بود. بوستروم درباره‌ی چگونگی انجام چنین کنترلی روی ماشین‌ها گفت:
 

این به این معنا نیست که ما ماشین‌ها را با طناب ببندیم یا اینکه به ضرب یک چوبدستی و با تهدید کنترل کنیم!
 

در عوض، وی چنین باور دارد که توسعه‌دهندگان و شرکت‌های فناوری باید هوش مصنوعی را به گونه‌ای بسازند که در جهت خواسته‌های ما باشد و همان چیزهایی را بخواهد که ما به عنوان انسان می‌خواهیم.
 
منبع : زومیت

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا