اخبار

بهار منتظر رونمایی از پردازنده ی Snapdragon 830 باشید !!!

سایت Leakster اعلام کرده که چیپ ست Snapdragon 830 بر پایه یک فرآیند ۱۰ نانو متری ساخته خواهد شد. با این حال کارشناسان در مورد صحت و سقم این ادعای بزرگ تردید دارند.
ممکن است برای صحبت درباره یک Snapdragon 830 هنوز کمی زود باشد؛ در حالی که رفرش های عمده سیستم روی چیپ (SoC) با کیفیت شرکت Qualcomm معمولاً در اوایل سال منتشر می شود. چیپ ست Snapdragon 820 بر روی گوشی های هوشمندی که در ماه مارس امسال عرضه شدند وجود دارد و انتظار نداریم که مدل ۸۳۰ تا ماه مارس ۲۰۱۷ به بازار بیاید. با این وجود، Leakster با قدرت ادعا می کند که Snapdragon 830 توسط مدیر عامل شرکت Qualcomm مورد تایید قرار گرفته و بر پایه یک فرآیند ۱۰ نانو متری ساخته خواهد شد.
این گزارش بر روی شبکه اجتماعی چینی Weibo منتشر شده و به جزئیات بیشتری اشاره نشده است، غیر از این که تاریخ عرضه مورد انتظار برای آن اوایل سال بعد خواهد بود – در صورتی که این تاریخ می توانست توسط یک برآورد تجربی نیز حدس زده شود.
سیستم های روی چیپ کنونی موجود در بازار ( مانند Qualcomm Snapdragon 820 و Samsung Exynos 8890) بر پایه یک فرآیند ۱۴ نانو متری ساخته شده اند. این به چه معناست؟ این در واقع بدین معناست که فاصله بین اجزای داخل چیپ – مانند ترانزیستورها، مقاومت ها و خازن ها، ۱۴ نانومتر است، یعنی ۱۴ میلیونیوم یک متر. از نظر فیزیکی کاهش این فاصله به ۱۰ نانو متر می تواند یا فضای بیشتری را برای اجزای بیشتر باز کند و یا می تواند به طور کلی یک چیپ کوچک تر ساخته شود.
با این وجود، مزیت دیگر آن این است که اجزاء به هم نزدیک می شوند. برای مثال، اگر ریز پردازشگر کوچک شود مقاومت ظرفیت کمتری بین ترانزیستورهای مختلف وجود خواهد داشت که این باعث افزایش تغییر فرکانس ( سرعت پردازش) و کاهش مصرف انرژی آنها می شود، که در هر دو صورت سودمند است.
بنابراین، این گزارش تا چه حد محتمل و قابل پذیرش است؟ ما قبلاً به اطلاعات رقیب بزرگ شرکت Qualcomm یعنی MediaTek دسترسی پیدا کرده ایم؛ که در حال حاضر بر روی تولید یک چیپ ست ده هسته ای به نام Helio X30 بر پایه یک فرآیند ۱۰ نانومتری است. برای ما غیر قابل باور است که چگونه Qualcomm به خود اجازه می دهد تا از تکنولوژی عقب بماند، به ویژه به دلیل این که در سابقه کاری این شرکت در سال گذشته تنها یک نقطه روشن به نام تجربه سخت و نفس گیر Snapdragon 810 وجود دارد. بنابراین، از نظر ما این نسبتاً قابل پذیرش است. اما ما اعتقاد داریم که Snapdragon 821 آتی بر پایه یک فرآیند تولید کمتر از ۱۴ نانومتر کنونی نخواهد بود.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا