لوازم خانگی

تاریخچه ساخت ماشین لباسشویی؛ باز هم نوآوری درسامسونگ

«دکمه سبز یا قرمز یا زرد رنگی را می فشردم و ماشین رخت‌ها را می شست. دست‌هایم همیشه ممنون شوهرم بودند… مادرم می‌گفت: رخت‌ها را باید جدا جدا شست. ملافه‌ها با هم لباس‌های زیر با هم. لباس‌های بچه با هم. اما من همه را با هم می‌شستم. می‌گفت: «بهداشتی نیست.» من پوزخند می‌زدم. او می‌گفت: «خدا را شکر کن که مجبور نیستی با چوبک و آب سرد، رخت چنگ بزنی. زمان ما…» و من فکر می‌کردم کاش آدم همیشه چیزی برای چنگ زدن داشته باشد…»
این جمله‌ها بخشی از داستان کوتاه «لنگه‌به‌لنگه» نوشته «زویا پیرزاد» است و البته قسمتی از زندگی همه ما. شستن لباس‌ها بخش جداناپذیری از زندگیست که ماشین لباسشویی، کارگر همیشگی خانه‌های ما، بار آن را سال‌هاست که از دوش خانم‌های خانه، برداشته است. شاید جالب باشد که بدانید اولین ماشین لباسشویی دنیا یک هدیه بود. یعنی یک شوهر تصمیم گرفت برای آسان کردن کار همسرش و برای اینکه دست‌های زنش در اثر شست‌و‌شوی لباس کمتر خراب شود، برای او یک ماشین لباسشویی بخرد! اما چون هنوز این وسیله وجود نداشت، اولین ماشین لباسشویی دنیا را که البته هیچ وقت به تولید انبوه نرسید، ساخت!
 

از کجا شروع شد؟

انسان‌ها در زمان‌های دور برای شستن لباس‌های خود، آنها را روی صخره‌ها و سنگ‌ها می‌کشیدند و سپس در جوی آب می‌شستند. بعد از این مرحله، نخستین وسیله کاربردی برای شستن لباس، تخته‌های دندانه‌داری بود که با کشیدن لباس روی آن، کار شست‌و‌شوی لباس‌ها تا حدی انجام می‌شد.
اما نخستین موردی که از آن به عنوان ماشین لباسشویی یاد می‌شود، همان هدیه «ویلیام بک اتسون» به همسرش بود که در سال ۱۸۷۴ ساخته شد. البته این دستگاه فقط یک دیگ بزرگ بود که در آن یک تکه چوب با شش میخ چوبی قرار داشت و با یک دسته لباس‌ها روی میخ‌ها کشیده می شد تا تمیز شود.
 
تاریخچه ساخت ماشین لباسشویی؛ باز هم نوآوری درسامسونگ
 

نخستین انقلاب

نخستین انقلاب در زمینه ساخت ماشین لباسشویی در سال ۱۹۰۶ با استفاده از موتور الکتریکی در ماشین‌های لباسشویی بود و بعد از آن در سال ۱۹۲۲ شبیه‌ترین ماشین لباسشویی به ماشین لباسشویی‌های امروزی (داشتن دیگ و شستشو با فشار آب) وارد بازار شد.
بهینه کردن امکانات و تغییرات ماشین‌های لباسشویی از قبیل اضافه کردن امکان شستشو و آبکشی با ارائه اولین ماشین لباسشویی درب از جلو در سال ۱۹۷۴ ادامه داشت.
ماشین لباسشویی از آن زمان به بعد همچنان در حال تکمیل است و شرکت‌های مختلف مدام در حال اضافه کردن برنامه‌های مختلف شستشو به این وسیله هستند.
 

انقلاب نو

از سال ۱۹۴۷ که امکان تعبیه درِ ماشین لباسشویی جلوی آن فراهم شد تا امروز تنها شرکت سامسونگ با معرفی «ادواش» (قرادادن یک درِ اضافه) برای بهینه‌سازی و رفع مشکلاتی از قبیل اضافه ‌کردن لباس‌های فراموش شده، اضافه کردن مایع نرم کننده در زمان دلخواه و …دست به نوآوری زد.
اما این ایده از کجا آمد! طبق نظرسنجی شرکت سامسونگ طیف وسیعی از کسانی که از ماشین لباسشویی استفاده می‌کردند معتقد بودند اینکه بتوانند حین شست‌و‌شوی ماشین لباسشویی در آن را باز کنند کمک بزرگی به آنان می‌کند و این مساله مقدمه‌ای بر نوآوری جدید در ماشین‌های لباسشویی ادواش بوده است. با استفاده از درِ دوم که در بخش بالایی درِ اول تعبیه شده امکان دسترسی به داخل دیگ حین شست‌وشو فراهم می‌شود و این سیستم انقلابی جدید در ساخت ماشین های لباسشویی است.
با ماشین لباسشویی ادواش سامسونگ دیگر نگرانی جا ماندن لباسی از شستشو، خشک کردن لباسی که آن را با دست شسته‌اید، انداختن اشتباهی لباسی خاص در ماشین و خیلی نگرانی‌های دیگر برایتان وجود ندارد.
 
بنابراین اگر به فکر خرید ماشین لباسشویی هستید، حتما به خرید ادواش دوباره فکر کنید. ماشین لباسشویی با همان ابعاد ماشین لباسشویی های معمولی اما با کارایی چند برابر.
افزوده شدن برنامه‌های جدید شستشو، امکان شستن لباس‌ها با جنس‌های مختلف در ماشین، کوتاه کردن زمان شستشو، اضافه کردن تکنولوژی EcoBubble (تولید کف برای شست‌وشوی بهتر)، ،سیستم خشک‌کن لباس‌ها، استفاده از اینترنت برای کنترل و تنظیم ماشین لباسشویی و ده‌ها مورد دیگر تنها بخشی از تکنولوژی‌های منحصربه‌فرد لباسشویی ادواش شرکت‌ سامسونگ است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا