ریپورتاژ آگهی

تجارت B2B یا بنگاه به بنگاه چیست؟

اگر شما نیز وارد دنیای کسب و کار امروزی شده باشید حتما نام تجارت B2B را به صورت فراوان شنیده‌اید. در این مقاله قصد داریم بطور تیتروار به بررسی این موضوع پرداخته و با تعاریف اولیه و کلی این مدل کسب و کار یعنی مدل B2B آشنا شویم. دانستن مفاهیم اولیه هر حوزه برای کسانی که قصد ورود به آن و فعالیت دارند همواره امری مهم و ضروری بوده و است. با ما همراه باشید.

مدل کسب و کار B2B چیست؟

مدل تجارت B2B یا همان بنگاه به بنگاه در دنیای کسب و کار امروزی با نام‌هایی مانند “بازاریابی کسب و کار” یا “بازاریابی صنعتی” نیز شناخته می‌شود. B2B  خلاصه شده کلمه بنگاه به بنگاه است. به این معنی که شرکت‌ها و سازمان‌ها محصولات خودشان را به دیگر شرکت‌ها و سازمان‌‌ها ارائه می‌کنند. در این حالت مشتری دیگر شخص نیست و شرکت‌ها و سازمان‌ها بدون واسطه با هم دیگر ارتباط برقرار می‌کنند.
به عبارتی دیگر: در بازاریابی B2B  دو یا چند شرکت و یا سازمان، مؤسسه اقتصادی، تولیدکنندگان مواد اولیه، تولیدکنندگان انواع مختلف کالای مصرفی خدمات و محصولات خود را با یک دیگر مبادله می‌کنند.
مدل B2B دربرگیرنده تمام عملیات‌هایی مانند: تبادل اطلاعات، داده‌ها، ثبت سفارش، خرید و فروش و … است. هدف از این نوع بازاریابی این است که تولیدکنندگان مواد اولیه، تولیدکنندگان کالاهای مختلف و فروشندگان و توزیع‌کنندگان بتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط مستقیم داشته باشند. با انحام این مدل بازاریابی بسیاری از واسطه‌ها کنار گذاشته می‌شود. دقیقا به همین دلیل است که از میان پیدایش این نوع تجارت توانسته است سهم زیادی از بازار سرمایه را صاحب شود.
در حقیقت هر شرکتی نیاز به یک سری مواد اولیه و خدمات دارد تا بتواند محصولات یا خدماتی را تولید کند. خود این خدمات و محصولات ممکن است مواد اولیه و یا خدمات مورد نیاز شرکت دیگری باشد و این باعث به وجود آمدن یک زنجیره خرید و فروش بین شرکت‌ها می‌شود. امروزه این نوع بازاریابی به صورت عمده فروشی انجام می‌شود.

تفاوت B2B و B2C

بررسی تفاوت b2b و b2c : این دو نوع بازاریابی با هم تفاوت‌های بسیار زیادی دارد. تفاوت‌های این دو نوع بازاریابی شامل: زمان خرید، تعداد سهامداران درگیر ماجرا، پیچیدگی پیشنهادات و فرایند خرید است. به عنوان مثال فرآیند و زمان خرید در تجارت B2C بسیار کوتاه‌تر و ساده‌تر از بازاریابی بنگاه به بنگاه می‌باشد. زمان خرید یک گوشی موبایل توسط یک مصرف کننده در حداکثرترین حالت به چند روز می‌رسد که این فرآیند زمانی که به صورت عمده انجام شود می‌تواند چند ماه به طول انجامد.
تفاوت B2B و B2C
 
نوع روابط میان طرفین معاملات:
از جمله تفاوت‌های مهم این دو نوع بازاریابی این موضوع است که در بازاریابی به صورت بنگاه به مشتری، مشتری در بیشتر موارد قصد ایجاد رابطه نزدیک و صمیمانه با شما را نخواهد داشت ولی در بازاریابی بنگاه به بنگاه هدف مشتری شما حتما ایجاد رابطه‌ای نزدیک و صمیمانه خواهد بود.  چرا که او به فکر ایحاد رابطه‌ای بلند مدت با شما بوده و قصد تبادل مالی عموماً در حجم بسیار بالایی را دارد.
اینفورمیشن و اطلاعات محصولات:
در بازاریابی B2B افراد انتظار اطلاعات بسیار زیادی از محصول دارند. به عنوان مثال باید اطلاعات دقیق در مورد محصول، ویژگی‌های آن، اشکال و انواع محصول به صورت‌های مختلف در اختیار خریدار قرار بگیر تا او بتواند بهترین انتخاب را داشته باشد.
 
زنجیره درخواست و خرید:
همچنین زنجیره درخواست خرید در بازاریابی B2B طولانی مدت خواهد بود چرا که به ثمر رسیدن چنین خریدهایی مستلزم دریافت تأییدیه از جانب بخش تدارکات، امور مالی و سایر بخش‌ها می‌باشد. اما در بازاریابی B2C  زنجیره خرید بسیار کوتاه مدت است. در این زنجیره مشتری تصمیم به خرید می‌گیرد و بلافاصله بعد از انتخاب محصول خود اقدام به خرید می‌کند بدون نیاز به تاییده خاصی.
قراردادهای بسته شده:
قرارداد‌های بسته شده در بازاریابی B2B چندین و چند ماه و حتی ممکن است چند سال به قوت خود باقی بماند. به همین دلیل هم باید تصمیم‌گیری با حساسیت و دقت بیشتری انجام شود، هم از طرف فروشنده و هم از طرف خریدار! این درحالی است که قراردادهای B2C چند دقیقه قوت دارند. در بسیاری از موارد نیز در بازاریابی B2C اصلا قرار دادی وجود ندارد.
تجارت B2B یا بنگاه به بنگاه چیست؟
سایت ویترین نت به عنوان یک سایتB2B   و مرکز فروش عمده ماشین آلات صنعتی چند سالی است که شروع به فعالیت کرده است. هدف این وبسایت این است که واسطه‌های موجود در بازاریابی B2B از بین رفته و دو طرف بتوانند بدون نیاز به واسطه با هم در ارتباط باشند.
اگر شما به وبسایت ویترین نت مراجعه کنید با دسته بندی‌های مختلفی مانند دسته‌بندی‌های مربوط به دستگاه‌های بسته بندی رو به رو خواهید شد. در این موضوعات می‌توانید محصولات مختلفی از شرکت‌های متنوع را مشاهده کنید. اطلاعاتی مانند:  دستگاه بسته بندی ، اطلاعات کامل در مورد شرکت فروشنده و امکانات محصول.
اگر شما نیز می‌خواهید بدون واسطه از شرکت‌های مختلف کالا خریداری کنید حتما سری به وبسایت ویترین نت به نشانی vitrinnet.com بزنید.


بیشتر بخوانید

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا