اخبار

تراشه کایرین ۸۱۰ هواوی با لیتوگرافی ۷ نانومتری

هواوی بالاخره تراشه کایرین ۸۱۰ خود را معرفی کرد. این تراشه ۸ هسته ای بوده و با فناوری لیتوگرافی ۷ نانومتری عرضه شده است. این پردازنده به شرکت هواوی تعلق دارد. یک تراش میان رده بوده و با فناوری ۷ نانومتری تولید شده است. این تراشه تنها تراشه میان رده موجود در بازار بوده که با تکنولوژی ۷ نانو درست شده است. تراشه ۸ نانو متری اولین رقیب این تراشه محسوب می شود.

این تراشه ۸ هسته ای بوده و یک پردازنده گرافیکی Mali-G52 MP6  در آن کار گذاشته شده است. ۲ هسته ۲۷/۲ گیگاهرتز فرکانس داشته و ۶ هسته Cortex-A55 ، ۸۸/۱گیگاهرتز فرکانس دارند. بنا به گفته سخنگوی هواوی؛ این تراشه نسبت به نسل قدیمی کارایی و عملکرد بهتری دارد و ۱۶۲ مرتبه بهتر عمل  می کند. این محصول مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری طراحی شده که برگ برنده آن در برابر نمونه های مشابه به حساب می آید.

تراشه کایرین ۸۱۰ نسبت به اسنپدراگون ۷۳۰، ۱۱ درصد کارایی در بخش تک هسته ای و ۱۳ درصد در بخش چند هسته ای کارایی بیشتری دارد. پردازنده گرافیکی Mali-G52 MP6 بوده و نسبت به تراشه اسنپدراگون ۷۳۰، ۴۴ درصد قوی تر است.     این تراشه در زمینه پردازش شبکه عصبی بهتر عمل می کند. پردازش شبکه عصبی در زمینه هوش مصنوعی، بسیار قوی تر از تراشه اسنپدراگون ۸۵۵ و مدیاتک هلیو P90 ظاهر شده است. بخش NPU در بسیاری از بخش ها کاربرد دارد. اما سلاح مخفی کایرین ۸۱۰، برخورداری آن از واحد پردازش عصبی (NPU) با معماری جدید داوینچی است که باعث شده که نسبت به محصولات رقیب خود بهتر عمل کند و کارایی و عملکرد بهتری داشته باشد.

کایرین ۸۱۰ در دل گوشی جدید نوا ۵ این شرکت به کار رفته و قرار است به زودی در نسل جدیدی گوشی های میان رده هواوی و آنر مورد استفاده قرار گیرد و این گوشی ها نسبت به محصولات مشابه خود کارایی بهتری دارند و میزان مصرف انرژی هم در این گوشی ها پایین تر است. ای تراشه از خیلی جهات از تراشه اسنپدراگون برتر است و می تواند در بسیاری از محصولات مانند مودم ۵G نیز کاربرد داشته باشد و حتی عملکرد مودم را نسبت به قبل بهتر خواهد کرد و موجب خواهد شد که مودم به دستگاه ها سریع تر متصل شود.

واحد پردازش شبکه های عصبی باعث می شود تا هسته های پردازشی و گرافیکی و بهتر باهم ارتباط داشته باشند و مصرف انرژی نیز بهتر خواهد بود. هوش مصنوعی این تراشه می تواند میزان فشار وارده بر پردازنده گرافیکی را شناسایی کرده و فرکانس را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.

تراشه کایرین در مقایسه با اسنپدراگون قوی تر است. هواوی پیشتر از از این فناوری برای ساخت چیپست قدرتمند کایرین ۸۱۰ خود استفاده کرده بود و بنابراین مشخص می شود که محصولات هواوی نسبت به قبل هم کاراتر و قوی تر شده اند و همین تراشه می تواند در زمینه محصولات هواوی خود انقلابی محسوب شود که در نهایت باعث خواهد شد تا محصولات بعدی هواوی کاراتر و قدرتمندتر از قبل طراحی شوند.


بیشتر بخوانید

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا