اخبار

پایان عمر تلفن همراه مجهز به قطعات قابل تعویض

تلفن همراه مجهز به قطعات قابل تعویض

معرفی تلفن همراه هوشمند کمپانی هلندی Fairphone در سال ۲۰۱۳ میلادی بر پایه دو اصل اساسی پایداری در زمینه حفظ کردن کیفیت و استفاده از مواد کاملا مقاوم، قابل بازیافت و کم‌خطرتر، همچنین پایداری در زمینه کاربردی بودن این تلفن بود، به عبارت ساده‌تر مفهوم کلی این دستگاه، یک تلفن همراه مجهز به قطعات قابل تعویض بود.

این کمپانی با امید به شکستن کلیشه‌های مربوط به عمر تلفن‌های همراه هوشمند مدلی را طراحی کرد که قطعات آن به‌راحتی قابل تعویض بودند. به‌این‌ترتیب کاربران این تلفن همراه هوشمند می‌توانستند حتی به‌صورت طولانی نیز از این دستگاه استفاده کرده و از به دور انداختن آن جلوگیری کنند.

تلفن همراه هوشمند Fairphone 1 نزدیک به چهار سال گذشته به بازار عرضه شد. با این حال این کمپانی در هفته گذشته اعلام کرد که مجبور است تا پشتیبانی از این دستگاه را متوقف کند. این امر به این معناست که این کمپانی دیگر هیچ به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای دستگاه ارائه نمی‌کند و قطعات سخت‌افزاری آن را نیز تولید نخواهد کرد. همچنین با در نظر داشتن عدم یافت آسان قطعات قابل تعویض تلفن همراه دوم این کمپانی یعنی Fairphone 1s در بازار، باید به‌زودی انتظار از رده خارج شدن آن را نیز داشته باشیم.

این کمپانی در ابتدا این تلفن همراه هوشمند را در اواخر سال میلادی ۲۰۱۳ با کمک کمپانی تولید کننده چینی به نام Guohong معرفی کرد اما در نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام کرد که همکاری‌اش با Guohong قطع شده است زیرا این کمپانی تصمیم گرفته بود تا به‌صورت جداگانه تلفن‌های همراه هوشمند برند خود را تولید کند. بعد از این واقعه متقاعد کردن دیگر تولیدکنندگان قطعات برای تولید قطعات قابل تعویض این تلفن همراه هوشمند بسیار سخت شد و کم‌کم این تولیدکنندگان نیز از تولید قطعات این تلفن همراه هوشمند دست کشیدند.

این کمپانی این شکست را به‌نوعی توجیه کرده و اعلام کرده است که: «ما به دنبال ساخت دستگاه‌های با عمر طولانی‌تر بودیم اما ای امر هدف اصلی ما نبود. ما در مقابل بازاری می‌جنگیدیم که روند آن تعویض تلفن‌های همراه میان رده در هر ۱۸ ماه است که این امر خود تاثیرات محیطی بسیار زیادی را در پی دارد.»

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا