اخبار

تنش میان اپل و FBI از زمان iOS 8 شروع شد

 
طبق گزارشات فردا قرار است که اپل به دادگاه رفته و در مورد هک کردن گوشی آیفون ۵c متعلق به تیرانداز حادثه سن برناردینو از خود دفاع کند. دعوایی که بر سر امنیت است، یک طرف امنیت محصولات خود و حریم شخصی کاربرانش را می‌خواهد و طرف دیگر نیز به بهانه‌ی امنیت ملی قصد شنود استفاده کنندگان از محصولات اپل را دارد.
البته این ماجرا سر دراز داشته و تنش‌ها گویا از آغاز این پرونده شروع نشده است. FBI از زمان عرضه‌ی iOS 8 با اپل به مشکل برخوردند. درست زمانی که اپل تصمیم گرفت سیستم امنیتی گوشی‌های خود را ارتقا دهد و مامورین فدرال دریافتند که توان بازگشایی یا بهتر است بگوییم هک کردن این گوشی‌ها را نداشته و نمی‌توانند به تماس‌ها، پیامک‌ها، نوشته‌ها، عکس‌ها و دیگر اطلاعات شخصی یک فرد دسترسی داشته باشند.
هرچند، FBI مانند زمان فعلی تلاشی برای بازگشایی و هک iOS 8 نشان نمی‌داد. حتی اپل به FBI کمک می‌کرد تا مانع دستیابی چین به کد‌ها و اطلاعات دیگر سازندگان گوشی شود. بعد از مدتی نیز سازندگان گوشی پیشرفت‌هایی در زمینه‌ی کدگذاری کرده و هر یک ارتباطات کدگذاری را معرفی کردند که FBI دسترسی به داده‌های آن‌ها نداشت.
بعد از حادثه‌ی سن برناردینو نیز فرصت مناسبی به FBI داده شد تا بتواند عقب ماندن خود را جبران کرده و کاری کند تا خود اپل اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار دهد. برای سال‌ها بود که تیم کوک از رابطه‌ی خوبی که با کاخ سفید داشت لذت می‌برد، برای شام دعوت می‌شد، کنار میشل اوباما در مراسم‌ها می‌نشست، و کارهای دیگر که شاید هم‌رده‌های تیم کوک چنین فرصت‌هایی را نیابند.
همین موضوع باعث شده بود تا تیم کوک فکر کند که کاخ سفید موضوع کدگذاری را جدی نخواهد گرفت و او می‌تواند دیوایس‌هایی با ارتباطات ایمن را به کاربران خود هدیه دهد. البته آتش این جریان از زمانی شعله‌ور شد که اپل آیفون فروشنده‌ی مواد مخدر در نیو یورک را هک نکرد و بعد از حادثه‌ی سن برناردینو نیز زبانه‌های آتش به دید رسانه‌ها کاربران رسید.
FBI نیز از اپل درخواست کرد تا در سیستم عامل خود یک در پشتی قرار دهد تا هر زمان که ماموران فدرال خواستند بتوانند بدون نیاز به صرف زمان و هزینه‌ای به اطلاعات موجود در یک دستگاه دسترسی داشته باشند. اپل نیز این درخواست را رد کرد و در نتیجه فردا باید به دادگاه رفته و از حق خود دفاع کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا