اخبار

جریمه فیسبوک توسط دولت ایتالیا

فیس بوک به عنوان بزرگ ترین شبکه اجتماعی دنیا در سال های اخیر به شدت زیر زره بین سازمان های اطلاعاتی می باشد تا اتهامات وارد شده به آن را مورد بررسی قرار دهند. عمده ترین اتهام وارد بر این شرکت به نقض حریم خصوصی کاربران در کشور های مختلف مربوط بوده است. در جدیدترین خبر منتشر شده از این پرونده، اعلام شده است که کشور ایتالیا، فیسبوک را پرداخت مبلغ یک میلیون یورو به عنوان جربمه ملزم کرده است.

اداره رسمی محافظت از اطلاعات ایتالیا که به Garante Privacy نیز شناخته می شود، بزرگ ترین شبکه اجتماعی جهان را در مورد پرونده کمبریج آنالیتیکا مسئول دانسته و این کمپانی را به میزان یک میلیون یورو جریمه کرده است.گارانتی پرایوسی، فیسبوک را متهم اصلی نقض قوانین حریم شخصی کاربران دانسته است. البته از آن جایی که این قوانین در اویایل سال ۲۰۱۹ دچار تغییراتی شده اند، جربمه در نظر گرفته شده برای آن نیز براساس همان قوانین قبلی اعمال گردیده است.

کمبریج آنالیتیکا یکی شرکت های بدنام در عرضه جهانی می باشد که دارای پرونده های مختلف در زمینه های گوناگون است. سال گذشته نیز مشخص شد که همین شرکت توانسته است که به اطلاعات شخصی ۸۷ میلیون کاربر نفوذ کند. برطبق آنچه تا امروز منتشر گردیده حدود ۲۱۴ هزار و ۷۷ مفر از این کاربران شهروندان ایتالیا بوده اند. اما در نکته ای جالب توجه اداره رسمی محافظت از اطلاعات ایتالیا اعلام کرده است که کمبریج آنالیتیکا این کار را با هدف دستیابی غیر قانونی به اطلاعات کاربران فیس بوک و پیش بینی رای آن ها صورت انجام داده، تا بتواند انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا را دستکاری کند.

اما بد نیست بدانید که فیسبوک در ماه مارس میلادی نیز از سمت ایتالیایی ها به پرداخت جریمه ملزم شده بود که توانست مبلغ جریمه را از طریق راه های مختلف به ۵۲ هزار یورو کاهش ددهد. اما به نظر می رسد که اداره رسمی محافظت از اطلاعات تصمیم گرفته است که با درنظر گرفتن سه فاکتور شرایط اقتصادی، اندازه پایگاه داده و تعداد کاربران ایتالیایی و غیر ایتالیایی مبلغ جریمه را به همان یک میلیون یورو اولی بازگرداند.

رسوایی کمبریج آنالیتیکا را می توان بزرگ ترین چالش حقوقی فیسبوک دانست که به سرعت آن را در کشورهای مختلف وارد دعواهای حقوقی و امنیتی کرد. این شرکت که تا به امروز چندین بار جربمه شده است، همچنان مورد تحقیق و بررسی مقامات کشورهای مختلف قرار می گیرد. به دنبال همین موضوع اتحادیه اروپا در مارس سال گذشته به اتهامات وارد شده در زمینه حریم خصوصی کاربران وارد شد. همزمان، کمیسیون تجارت فدرال  نیز شرکت فیس بوک را موظف کرد تا تنظیمات مربوط به حریم شخصی را ارتقا دهد. بالاگرفتن فشارهای وارده به این شرکت باعث شد که سرانجام مارک زاکربرگ به عنوان موسس و مدیرعامل این غول بزرگ فناوری به کنگره آمریکا رفته و به سوال های نمایندگان پاسخ دهد.


بیشتر بخوانید

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا