اخبار

جریمه ۵ میلیارد دلاری فیسبوک به FTC

به نظر می رسد که رسوایی ایجاد شده در پی جریان کمبریج آنالیتیکا همچنان دامنگیر فیسبوک است. براساس گزارش های منتشر شده گویا بزرگ ترین شبکه اجتماعی جهان به پرداخت ۵ میلیارد دلار جریمه به کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا محکوم شده است. البته همانطور که می دانید این اولین باری نیست که فیسبوک در یک کشور به دلیل رسوایی کمبریج آتلانتیک به پرداخت جریمه محکوم شده است.

اما بدنیست در ابتدا بدانید که رسوایی نام برده شده چیست و چه اتفاقی افتاده است. در این رسوایی اطلاعات حدود ۸۷ میلیون کاربر استفاده کننده از شبکه اجتماعی فیسبوک از سراسر جهان مورد نفوذ قرار گرفته و حریم شخصی نزدیک به صد میلیون نفر به خطر افتاده است. پس از اعلام و تایید موضوع، فیسبوک در دادگاه های برگزار شده در کشورهای مختلف محکوم و جریمه های سنگینی را نیز پرداخت کرده است. اما اخیرا پای فیسبوک به دنبال این موضوع به کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا رسیده و به پرداخت ۵ میلیارد دلار نیز محکوم گردیده است. همانطور که گفته شد، در ماه های اخیر انگلستان و ایتالیا نیز از این شبکه اجتماعی درخواست پرداخت جریمه کرده اند.

وال استریت ژورنال با کار کردن بر روی این موضوع و انتشار گزارشی اعلام کرده است که فیسبوک باید ۵ میلیارد دلار به FTC بپردازد. این جریمه از آن جایی گریبان گیر فیس بوک شد که این شرکت در سال ۲۰۱۲ با پیوستن به قوانین جاری کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا، متعهد گردید که از تمامی اطلاعات ثبت شده کاربران محافظت کرده و مانع سوء استفاده از ان ها شود، اما رسوایی کمبریج آنالیتیکا از راه رسید و فیسبوک را وارد بحران بزرگ حریم خصوصی کرد.

حکم صادر شده از سمت FTC، البته که دارای موافقان و مخالفان زیادی است. جمهوری خواهان ایالات متحده بزرگ ترین موافقان این تصمیم بوده و آن را تایید نیز کرده اند، اما در نقطه مقابل دموکرات ها حضور داشته و معتقدند که باید نظارت بیشتری روی شبکه اجتماعی صورت گرفته و در واقع مخالف این جریمه سنگین هستند. البته که رقم اعلام شده به میزان کافی بزرگ بوده و درصورت تایید نهایی به بیشترین جریمه صادر شده علیه یک نهاد توسط کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا تبدیل خواهد شد. اما عده ای نیز وجود دارد که این میزان جریمه را نیز کافی نمی دانند. بد نیست بدانید که پیش از این موضوع شرکت گوگل باتوجه به تخلفات صورت گرفته ملزم به پرداخت ۲۲.۵ میلیون دلار شده بود.

همانطورکه گفته شد، اطلاعات ارائه شده توسط وال استریت ژورنال بیان شده و تا به امروز فیسبوک و FTC هیچ واکنش مثبت یا منفی نسبت به آن نشان نداده اند، با این حال گفته می شود که پرونده مورد بحث برای تصمیم نهایی به بخش مدنی وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا ارسال شده و به زودی نیز پاسخ نهایی رسانه ای خواهد شد.


بیشتر بخوانید

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا