اخبار

جزییات نرخ های جدید اینترنت از زبان رییس شرکت ارتباطات

جدال بر سر قیمت اینترنت در کشور، بالاخره پایان یافت و چندی پیش کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه ای رای به کاهش قیمت اینترنت داد.
در آخرین آمار منتشر شده توسط نت ایندکس(فروردین سال جاری) بر اساس وضعیت سرعت و قیمت اینترنت در جهان، ایران در رتبه ۴۶ قرار داشت که تنها ۱۶ رتبه با انتهای جدول فاصله داشت.
از سوی دیگر مرکز پژوهش های مجلس علت گرانی اینترنت در کشور را خرید به صورت قرارداد چند ساله پهنای باند اینترنت از درگاه‌ های بین ‌المللی، توسط شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد چون این قرارداد بلند مدت باعث می ‌شود پهنای باند به نرخ واقعی خود در درگاه بین ‌الملل به زیرساخت واگذار نشود.
هرچند رییس شرکت ارتباطات زیرساخت دلیل دیگر گرانی اینترنت را کمبود عرضه و تقاضا عنوان کرده بود.
در این میان، وزیر ارتباطات نیز بارها و بارها وعده کاهش قیمت اینترنت را اعلام کرده بودند و شرکت های فعال در حوزه ارائه خدمات اینترنت چشم انتظار این موضوع بودند.
سرانجام در ۲۲ خرداد ماه سال جاری انتظارها به پایان رسید و در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات تصمیم برآن شد تا قیمت اینترنت کاهش یابد اما جزییات آن اعلام نشد. از سوی دیگر، بحث تعیین کف قیمت برای اینترنت موبایل و ایجاد جدال برابر بین اینترنت ADSL و موبایل عنوان شد.
پس از کش و قوس های فراوان، اعلام شد که از ابتدای مردادماه نرخ جدید اینترنت اعمال خواهد شد. جزییات نرخ های جدید اینترنت نکات جالبی نیز دارد.
چندی پیش معاون وزیر ارتباطات از کاهش تعرفه‌ استفاده از هر کیلوبایت داده تلفن همراه از ۰.۵ به ۰.۴ ریال خبر داده و درباره هزینه ‌های دسترسی به اینترنت ADSL نیز اینگونه اعلام کرده بود که با مصرف بیش از ۲ گیگابایت به صورت ماهانه، حداقل ۱۶ درصد کاهش تعرفه خواهیم داشت که این کاهش در بعضی موارد به ۳۰ درصد هم می ‌رسد.
طبق مصوبه اعلام شده، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه برای سیم کارت های دائمی مستقل از فناوری به ازای هر کیلو بایت چهاردهم (۰٫۴) ریال تعیین می ‌شود. اپراتورهای تلفن همراه می ‌توانند با رعایت شرایط رقابتی و تعرفه تعیین شده در این مصوبه، ضمن فروش خدمات دیتا بر اساس کیلو بایت، بسته­‌ های مختلف تعرفه ­‌ای را نیز متناسب با نیاز مشترکین تعریف و با رعایت سایر مقررات و شرائط پروانه خود ارایه کنند.
همچنین بر اساس مفاد  پروانه اپراتورها و مصوبات قبلی کمیسیون تنظیم مقررات، تعرفه خدمات سیم کارت های اعتباری همراه حداکثر می‌ تواند ۵۰ درصد بالاتر از تعرفه خدمات سیم کارت های دائمی باشد.
بر این اساس در حال حاضر سقف تعرفه مجاز اپراتورها در زمینه دیتای همراه در سیم کارت های اعتباری از ۰٫۷۵ ریال به ۰٫۶ ریال برسد.
اما نکته جالب اینجاست که اگرچه با اعمال تعرفه های جدید هزینه دسترسی آزاد به دیتای همراه کاهش می یابد اما تا کنون از سوی اپراتورها تغییر خاصی در مورد قیمت بسته های اینترنت که بخش عمده ای از مشترکان اینترنت همراه از طریق آن ها دیتای خود را تامین می کنند اعلام نشده است. بنابراین در ارتباط با اینترنت موبایل از فردا تنها ارزانی در انتظار افرادی است که از دیتای موبایل به شکل آزاد استفاده می کنند. محمدجواد آذری جهرمی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در سخنانی عنوان کرد که ایران چهارمین کشور ارزان دنیا در حوزه اینترنت موبایل می باشد.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص کاهش تعرفه اینترنت ADSL گفت: هنوز تعرفه ‌های تخفیفی اعمال نشده و قرار بر آن است که از ابتدای مردادماه این تعرفه‌ ها اجرایی شوند و بدین ترتیب قیمت ‌ها کاهش محسوس داشته باشد و تخلفات مشخص خواهد شد. البته احتمالاً اتفاقی که رخ خواهد داد، این است که در حال حاضر یک کاربر ماهانه ۲۰ هزار تومان برای حجم اینترنت پرداخت می‌ کند و حجمی معادل ۵ مگابیت پهنای باند دریافت می ‌کند و در آینده همچنان همان ۲۰ هزار تومان را پرداخت کرده و حجم دریافتی آن به ۸ مگابیت خواهد رسید.
از سوی دیگر، صادق عباسی شاهکوه نیز اعلام کرد: در طرح ‌های معمول جهانی ارائه‌ اینترنت موبایل به صورت حجمی متداول است اما اینترنت ثبات حجمی مرسوم نیست و خدمات اینترنت به صورت سرعتی عرضه ‌می‌شود.
وی هم چنین اظهار داشت: در تعرفه ‌های اینترنتی که به تازگی تصویب شده است یک روش حجمی تعیین شد که این روش یک گام به سمت تغییر مدل اینترنت ثابت از سرویس حجمی به سمت سرویس سرعتی است.
با توجه به آنچه که عباسی شاهکوه اعلام کرده است باید منتظر باشیم تا یکی از مهم ترین اتفاقات حوزه فناوری در چند سال اخیر رخ دهد و سرویس های حجمی اینترنت حذف شوند.

منبع : کلیک

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا