اخبار

جستجوی هدفمند و دقیق تر در گوگل

معمولا برای استفاده از امکانات و ابزار یک موتور جستجو همچون گوگل باید از الگوریتم و ساختار موتور جستجو آشنا باشید ، هر ابزاری برای خودش یک دیتا شیت و فایل راهنما داره که به کمک اون میشه حداکثر استفاده از اون ابزار رو داشت ، امروز می خواهیم مطالبی رو درباره جستجوی دقیق گوگل یاد بگیریم ، امیدوارم برای شما کاربران عزیز مفید واقع شود.
گام اول : معمولا وقتی در گوگل به دنبال یک مطلب هستیم به دلیل شباهت موضوع با موضوعات مختلف امکان داره مطالب غیر مرتبط با موضوع جستجو شده در نتیجه جستجو مشاهده بشه ، مثلا ما به دنبال مطلبی درباره تبلیغات در سایت ها هستیم ، با جستجوی کلمه تبلیغات سایت های مختلف درج آگهی و تبلیغ رایگان در نتیجه جستجو مشاهده می شود ، و این باعث میشه که شما برای پیدا کردن موضوع مورد نظرتون علاوه بر سایت های مفید به سایت های درج آگهی رایگان برخورد کنید. گوگل برای راحتی کاربرانش این مشکل رو براحتی حل کرده ، شما برای جلوگیری از این مورد می تونید کلماتی رو که در قسمت جستجوی گوگل قرار می دهید بدین گونه قرار بدید تا از مشاهده نتایج غیر مرتبط جلوگیری بشه ؛ مثلا ما می خواهیم مطلبی در مورد تبلیغات رو جستجو کنیم برای نشان ندادن سایت های تبلیغات رایگان ، کلمات مورد جستجو مون رو بدین صورت قرار می دهیم : تبلیغات – آگهی رایگان
با این کار در حقیقت نتیجه جستجو رو منهای آگهی رایگان می کنید. این ترفند یکی از جالب ترین ترفند های جستجوی گوگل هست .
گام دوم : شما با قرار دادن کلماتتون در بین علامتهای  ” ” می تونید جستجو تون رو محدود به کلمات بین این علامت بکنید ، و گوگل سعی می کنه نتیجه جستجو فقط در مورد این موضوع باشه ، ذکر نکته ای از وب ۳ رو در اینجا خالی از لطف نمیبینم ، در دنیای وب ۳ سعی شده که موتور های جستجو تشخیص دهنده ی منظور کاربر باشند بطور مثال در گذشته موتور های جستجو تنها حساس به کلمات بودند ، یعنی بر اساس کلمات وارد شده متن هایی رو برای شما جستجو می کردند که فقط کلمات مورد نظر شما در اون متن بود ، اما در دنیای وب ۳  ، یعنی دنیای امروز اینترنت موتور های جستجو به دنبال متن هایی متناسب با منظور و مفهوم مورد نظر شما هستند نه حساس به کلمات. مثالی برای این گام “زوم تک” ، با این کلمه مطالبی فقط در مورد زوم تک رو مشاهده خواهد کرد نه مطالبی رو که در داخل اون از کلمات زوم و تک بصورت جداگانه استفاده شده.
 

جستجوی هدفمند گوگل

جستجوی هدفمند گوگل

گام سوم : در کلمات وارد شده در موتور جستجو سعی کنید کلمات دقیق تر و درست تری رو استفاده بکنید. یعنی مفهومی رو که بدنبال اون هستید در کلمات درج شده برای موتور جستجوی گوگل وجود داشته باشه ، از درج کلمات نا مربوط و اضافه پرهیز کنید. بطور مثال شما به دنبال مقاله ای در مورد ماشین هستید ،برای این مورد سعی کنید حتما در جستجو تون از کلمه مقاله استفاده بکنید ، در صورت استفاده نکردن از این مورد ، مطمئنا مطالبی از سایت های تبلیغاتی رو مشاهده خواهید کرد.
گام چهارم : اگر می خواهید مطلبی رو در یک وبسایت بگردید مثلا می خواهید مطالبی رو که درباره گوگل در سایت زوم تک وجود داره رو پیدا کنید ؛ برای این کار کافی هست از متد زیر در جستجوی مطلب استفاده بکنید:
site : www.zoomtech.ir”گوگل”
گام پنجم : اگر به دنبال فرمت خاصی از مطلب هستید مثلا به دنبال فایل پاور پوینت یک موضوع هستید سعی کنید در آخر موضوع مورد جستجوتون فرمت پاورپوینت رو اشاره کنید. مثلا من به دنبال فایل پاورپوینتی در مورد گوگل هستیم برای این کار باید بصورت زیر عمل کنم.
filetype:ppt “‘گوگل”
البته برای جستجوی فایل های پی دی اف و ورد یا اکسل(از چپ به راست) هم باید از درج فرمت های  PDF , DOC , XLSX استفاده بکنید.
گام ششم : استفاده از علایم و نشانه ها نیز مطمئنا شما رو در جستجوی حرفه ای در گوگل کمک خواهد کرد ، بطور مثال برای یافتن کلمات هم معنی در گوگل می تونید از متد زیر استفاده بکنید.
“موتور جستجو” ~ گوگل
 
منبع : زوم تک

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا