بررسی‌ تخصصی

جنگ داخلی: مقایسه‌ای بین اعضای خانواده هواوی Mate 10

خانواده هواوی Mate 10

خانواده هوای Mate 10 شامل چهار محصول متفاوت است که هسته اصلی همه آن‌ها یکسان است ولی تفاوت‌هایی موجب شده است تا هر یک از این چهار محصول، در نوع خود ویژه باشند و در ادامه قصد داریم تا به بررسی و مقایسه این چهار مدل پرداخته و ببینیم که تفاوت آن‌ها با یکدیگر چیست.
این مقاله برخلاف سایر مقایسه‌های ما، با امتیازدهی و تعیین پیروز رقابت همراه نیست بلکه تنها به‌سادگی شامل یک مقایسه بین این چهار مدل است و بیشتر جنبه اطلاع‌رسانی درباره تفاوت‌های آن‌ها را خواهد داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا میزان تفاوت‌های این مدل‌ها از یکدیگر را بهتر درک کنید. پیش از شروع کار باید به شما بگوییم که این چهار مدل شامل هواوی Mate 10، هواوی Mate 10 نسخه Lite، هواوی Mate 10 نسخه Pro و درنهایت هواوی Mate 10 نسخه پورشه دیزاین هستند.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری هر چهار محصول تا حد زیادی به یکدیگر مشابه است. با این وجود مدل پورشه دیزاین بیشترین تفاوت را با سایر مدل‌های موجود در این لیست دارد. از نظر ابعاد ظاهری نیز شاهد این هستیم که هواوی Mate 10 دارای طول ۱۵۰٫۵ و عرض ۷۷٫۸ میلی‌متر و ضخامت ۷٫۲ میلیمتر است درحالی‌که هواوی Mate 10 نسخه پرو دارای طول و عرض ۱۵۴٫۲ در ۷۴٫۵ میلی‌متر و ضخامت ۷٫۹ میلیمتر بوده و طول و عرض ۲۵۶٫۲ در ۷۵٫۲ میلی‌متری و ضخامت ۷٫۵ میلی‌متری برای هواوی Mate 10 نسخه lite ثبت شده است. درنهایت هواوی Mate 10 نسخه پورشه دیزاین نیز از نظر ابعادی دارای طول ۱۵۴٫۲ و عرض ۷۴٫۵ میلی‌متر و ضخامت ۷٫۹ میلیمتر به‌حساب می‌آید.
دیگر المان‌های ظاهری که تفاوت مهمی در این مدل‌ها ایجاد می‌کند نیز شامل نوار ویژه‌ای است که در پشت دو مدل هواوی Mate 10 و مدل پرو قرار گرفته است. این نوار که اندکی از نظر رنگ با بقیه بدنه متفاوت است، در مدل lite عملا به چشم نمی‌خورد و مدل پورشه دیزاین نیز رویکردی کاملا متفاوت در طراحی را دارد. هر چهار دستگاه ساختار مستطیلی با لبه‌هایی که خمیدگی اندکی دارند را در پیش گرفته‌اند و با یک نگاه می‌توان درک کرد که آن‌ها به یک خانواده تعلق دارند.
درمجموع باید گفت که در این بخش، هر چهار محصول تقریبا شباهت بسیار زیادی به هم دارند و تنها مدل پورشه دیزاین از نظر طراحی ظرافت بیشتری داشته و با بقیه مدل‌ها اندکی متفاوت‌تر است. همچنین موقعیت حسگر اثرانگشت در هواوی Mate 10 در بخش جلویی دستگاه است ولی سه مدل دیگر از حسگر اثرانگشت در پشت محصول بهره می‌برند.
آخرین مورد مهم متفاوت نیز این است که نسخه Lite، برخلاف سه نسخه دیگر از بدنه پشتی شیشه‌ای بهره‌مند نیست و بدنه پشتی آن از جنس آلومینیوم است.

نمایشگر

نمایشگر دو مدل از این محصولات از نوع ال سی دی بوده و دو مدل دیگر نیز از نمایشگرهای AMOLED بهره می‌برند. دو مدلی که نمایشگر ال سی دی دارند، مدل‌های هواوی Mate 10 و هواوی Mate 10 lite هستند. نمایشگر هر دو مدل یاد شده دارای ابعاد ۵٫۹ اینچی است ولی هواوی Mate 10 به رزولوشن بسیار بالاتری دسترسی دارد و می‌تواند خروجی ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل را ارائه کند درحالی‌که رزولوشن نهایی هواوی Mate 10 نسخه lite برابر با ۱۰۸۰ در ۲۱۶۰ پیکسل است. تراکم پیکسل هواوی Mate 10 برابر با ۴۹۹ پیکسل در هر اینچ است درحالی‌که این تراکم برای نسخه lite به ۴۰۹ کاهش می‌یابد. همچنین نسب طول و عرض هواوی Mate 10، ۱۶ به ۹ است درحالی‌که این نسبت برای مدل lite به ۱۸ به ۹ تغییر می‌یابد. درنهایت نیز هواوی Mate 10 شاهد پوشش ۸۱٫۶ بدنه توسط نمایشگر است ولی نمایشگر هواوی Mate 10 نسخه lite تنها ۷۶٫۵ درصد از بدنه را پوشانده است.
دو محصول دیگر یعنی هواوی Mate 10 پرو و پورشه دیزاین، هر دو به نمایشگرهای AMOLED 6 اینچی مجهز هستند. باید گفت که نمایشگر این دو مدل رسما یکسان است. هر دو محصول شاهد پر شدن ۸۰٫۹ درصد از بخش جلویی بدنه توسط نمایشگر هستند و رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۱۶۰ پیکسل را به کاربران ارائه می‌کنند. نسبت طول و عرضه هر دو مدل نیز برابر با ۱۸ به ۹ بوده و تراکم پیکسل آن‌ها نیز ۴۰۲ پیکسل در هر اینچ است.
شایان‌ذکر است که تنها نسخه lite از لایه محافظ گوریلاگلس بی‌بهره است و سه مدل دیگر از نسخه ۵ این محافظ بهره می‌برند. درنهایت باید گفت که نمایشگر هواوی Mate 10 اندکی از سه مدل دیگر بهتر است درحالی‌که نمایشگر هواوی Mate 10 نسخه lite اندکی از سایر مدل‌ها ضعیف‌تر است و نسخه‌های پرو و پورشه دیزاین نیز در سطحی مابین این دو قرار دارند. بااین‌حال نمایشگرهای هر چهار مدل از برترین‌های موجود در بازار بین‌المللی به‌حساب می‌آیند.

توان پردازشی

برای این بخش باید از ابتدا کار را یکسره کنیم. پردازنده مدل‌های هواوی Mate 10، هواوی Mate 10 پرو و هواوی Mate 10 پورشه دیزاین، عملا یکسان است و تنها نسخه lite از پردازنده‌ای ضعیف‌تر نسبت به سه مدل دیگر بهره می‌برد. سه مدل نخست از پردازنده‌ای کایرین ۹۷۰ بهره می‌برند که این تراشه از ۴ هسته ۲٫۴ گیگاهرتزی و ۴ هسته ۱٫۸ گیگاهرتزی تشکیل‌شده است.
بااین‌حال پردازنده مدل Lite، کایرین ۶۵۹ است که به‌مراتب از کایرین ۹۷۰ ضعیف‌تر است. با این وجود این پردازنده نیز با ۴ هسته ۲٫۳۶ گیگاهرتزی A53 و چهار هسته ۱٫۷ گیگاهرتزی A53، توان خروجی بسیار مناسبی دارد. البته نباید به فکر استفاده از هوش مصنوعی بر روی این مدل باشید زیرا پردازنده ویژه کایرین ۹۷۰ این قابلیت را در خود دارد ولی مدل ۶۵۹ فاقد چنین ویژگی‌ای است.

حافظه و امکانات ذخیره‌سازی

هواوی Mate 10 تنه یک گزینه حافظه را در اختیار شما قرار می‌دهد و این گزینه شامل ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی است. نسخه پرو دو گزینه ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ گیگابایت رم یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نسخه lite نیز تنها در وضعیت ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود. با این وجود بهترین عملکرد در این بخش به مدل پورشه دیزاین تعلق دارد که ۶ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی را به کاربران ارائه می‌نماید.
همچنین باید یادآور شد که مدل‌های پرو و پورشه دیزاین از خانواده هواوی Mate 10، فاقد امکان افزایش حافظه داخلی هستند ولی مدل‌های هواوی Mate 10 و هواوی Mate 10‌نسخه lite به امکان استفاده از کارت حافظه میکرو اس دی تا حجم ۲۵۶ گیگابایت مجهز هستند.

دوربین

در این بخش بار دیگر کاری بسیار ساده در پیش رو داریم زیرا دوربین سه مدل هواوی Mate 10، هواوی Mate 10 پرو و هواوی Mate 10 پورشه دیزاین رسما با هم یکی است. این سه مدل از دوربین اصلی ۱۲ + ۲۰ مگاپیکسلی لایکا بهره می‌برند که با استفاده از ساختار هوش مصنوعی تعبیه شده در تراشه کایرین ۹۷۰، یکی از برترین تجربه‌های عکاسی را به ارمغان می‌آورد. دوربین دوم این سه مدل نیز برابر با ۸ مگاپیکسل توان دارد.
بااین‌حال دوربین اصلی هواوی Mate 10 نسخه lite از مدل‌های دیگر ضعیف‌تر است و شاهد حضور یک جفت لنز ۱۶ و ۲ مگاپیکسلی بر روی این مدل هستیم. بااین‌حال یکی از مزایای این نسخه نسبت به سایر مدل‌ها، دوربین دوم آن است که یک دوربین دوقلو با کیفیت ۱۳ و ۲ مگاپیکسل است.

سیستم صوتی

سیستم صوتی هر چهار مدل خانواده هواوی Mate 10 رسما مشابه هم عمل می‌کند. همان‌طور که در نقدهای پیشین مرتبط با خانواده هواوی Mate 10 به این موضوع اشاره کردیم، سیستم صوتی دستگاه‌های این خانواده، مناسب و قابل‌قبول است ولی مورد ویژه و خاصی را برای عرضه ندارد. البته قابلیت‌هایی مانند از بین بردن صداهای ناخواسته محیطی را می‌توان یکی از مزایای اصلی این محصولات در بخش صدا دانست.

باتری

بار دیگر در این بخش نیز تنها هواوی Mate 10 نسخه lite با سه مدل دیگر خانواده هواوی Mate 10 تفاوت دارد. این محصول به یک باتری ۳۳۴۰ آمپرساعتی مجهز است درحالی‌که سه مدل دیگر باتری‌های ۴ هزار آمپرساعتی دارند. البته عملکرد باتری هر یک از این سه مدل با دیگری اندکی تفاوت دارد که این امر به‌واسطه ابعاد نمایشگر و رزولوشن آن است. بااین‌حال عملکرد باتری هر چهار محصول مناسب بوده و آن‌ها را در میان بهترین‌ها قرار می‌دهد.

نرم‌افزار

در بخش نرم‌افزار باید گفت که تنها تفاوت موجود در این چهار مدل، عدم وجود ساختار هوش مصنوعی در نسخه lite است. این چهار محصول به اندروید نسخه ۸ مجهز هستند و تنها نسخه lite از اندروید نسخه ۷ بهره می‌برد. نرم‌افزارهای داخلی هر چهارمدل نیز تقریبا یکسان است و بدون شک تجربه خانواده هواوی Mate 10 از نظر نرم‌افزاری، بیشترین اتحاد و یکپارچگی را دارد.

جمع‌بندی

درمجموع باید گفت که خانواده هواوی Mate 10 یکی از برترین خانواده‌هایی است که در تاریخ تلفن‌های همراه هوشمند به بازار عرضه شده است. این محصولات محدوده قیمتی ۴۰۰ تا ۱۷۰۰ دلار را پوشش می‌دهند و به همین دلیل نیز می‌توان آن‌ها را برای انواع و اقسام سلایق و رویکردهای کاربری مختلف مناسب دانست.
در انتها در یک نگاه کلی، به‌ بررسی مشخصات سخت‌افزاری این چهار محصول خانواده هواوی Mate 10 در کنار هم می‌پردازیم:

هواوی Mate 10 هواوی Mate 10 نسخه پرو هواوی Mate 10 نسخه Lite هواوی Mate 10 نسخه پورشه دیزاین

ابعاد نمایشگر

۵٫۹ اینچ ۶٫۰ اینچ ۵٫۹ اینچ

۶٫۰ اینچ

نوع نمایشگر

ال‌سی‌دی AMOLED ال‌سی‌دی

AMOLED

رزولوشن

۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل ۱۰۸۰ در ۲۱۶۰ پیکسل ۱۰۸۰ در ۲۱۶۰ پیکسل

۱۰۸۰ در ۲۱۶۰ پیکسل

نسبت تصویر و میزان پوشش

۱۶ به ۹ و پوشش ۸۱٫۶ درصدی بدنه ۱۸ به ۹ و پوشش ۸۰٫۹ درصدی بدنه ۱۸ به ۹ و پوشش ۷۶٫۵ درصدی بدنه

۱۸ به ۹ و پوشش ۸۰٫۹ درصدی بدنه

ابعاد

۱۵ در ۷٫۸ سانتی‌متر با ضخامت ۸٫۲ میلیمتر ۱۵٫۴ در ۷٫۵ سانتی‌متر با ضخامت ۷٫۹ میلیمتر ۱۵٫۶ در ۷٫۵ سانتی‌متر با ضخامت ۷٫۵ میلیمتر

۱۵٫۴ در ۷٫۵ سانتی‌متر با ضخامت ۷٫۹ میلیمتر

وزن

۱۸۶ گرم ۱۷۸ گرم ۱۶۴ گرم

۱۷۸ گرم

شبکه‌های ارتباطی

شبکه ۴G LTE شبکه ۴G LTE شبکه ۴G LTE

شبکه ۴G LTE

تعداد سیم‌کارت

۲ سیم‌کارت ۲ سیم‌کارت ۲ سیم‌کارت

۲ سیم‌کارت

پردازنده

کایرین ۹۷۰ کایرین ۹۷۰ کایرین ۶۵۹

کایرین ۹۷۰

رم

۴ گیگابایت ۴ یا ۶ گیگابایت ۴ گیگابایت

۶ گیگابایت

حافظه داخلی

۶۴ گیگابایت ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت ۶۴ گیگابایت

۲۵۶ گیگابایت

دوربین اصلی

دوربین دوقلوی ۲۰+ ۱۲ مگاپیکسل دوربین دوقلوی ۲۰+ ۱۲ مگاپیکسل دوربین دوقلوی ۱۶+ ۲ مگاپیکسل

دوربین دوقلوی ۲۰+ ۱۲ مگاپیکسل

دوربین دوم

۸ مگاپیکسل ۸ مگاپیکسل دوربین دوقلوی ۱۳+ ۲ مگاپیکسل

۸ مگاپیکسل

باتری

۴ هزار آمپرساعت ۴ هزار آمپرساعت ۳۳۴۰ آمپرساعت

۴ هزار آمپرساعت

سیستم‌عامل اندروید نسخه ۸ اندروید نسخه ۸ اندروید نسخه ۷

اندروید نسخه ۸

 
 
 
 
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا