اخبار

به دنبال طرح رجیستری موبایل ، آیفون از سبد فروش فروشگاه های اینترنتی معتبر ایران حذف شد!

طرح رجیستری موبایل پس از ۱۰ سال اینبار آمده تا با دلالان محصولات این حوزه خیلی سفت و سخت‌‌تر برخورد کند. این طرح علاوه بر آن به دنبال آن است تا اپل تمامی سرویس‌های خودش را به صورت رسمی در اختیار کاربران ایرانی خود بگذارد و آن‌ها را محترم شمارد. این داستان تا جایی جدی است که امروز متوجه شدیم بیشتر فروشگاه های اینترنتی معتبر ایران ، گوشی های آیفون را از سبد فروش خود حذف کرده اند !
طرفداران ایرانی آیفون به دنبال طرح رجیستری موبایل که چند روزی است گریبان این محصولات آمریکایی را گرفته، به شدت ابراز ناراحتی کرده و از آینده‌ی این محصولات با تردید صحبت می‌کنند. تقریباً می‌توان گفت که پس از نخستین خبری که در این مورد بر روی خروجی وب‌سایت‌های خبری داخلی قرار گرفت حول محور تمامی صحبت‌های علاقه‌مندان به تکنولوژی محدود به طرح رجیستری موبایل، اما و اگرهای آن و اجرای آن است. جالب اینجاست که وب‌سایت Phonearena که همواره به عنوان یک منبع خبری مناسب موبایل در سطح جهان شناخته می‌شود نیز به این موضوع پرداخت و اینگونه تیتر زد ” ایران می‌تواند آیفون را ممنوع کند؛ مگر اینکه اپل نمایندگی رسمی را در این کشور ثبت کند”.
اما بد نیست کمی هم درباره ویژگی‌ها ، معایب و مزایای این طرح سخن بگوییم. به طور معمول پدیده قاچاق موبایل که در کشور ما به وفور دیده می‌شود منجر به آن شده که دلالان عملاً بیشترین سود را از راه واردات دستگاه‌هایی که در کشورمان نمایندگی رسمی و به تبع آن عرضه رسمی ندارند ، همانند آیفون‌های اپل به دست آورند. به جهت مقابله با این رفتار ، دولت ایران برای نخستین بار سال ۱۳۸۵ از راهکاری به نام «طرح رجیستری» سخن گفتند و با اجرای آن سعی بر مقابله با آن افراد داشتند. با این حال طرح رجیستری موبایل خیلی زود با شکست مواجه شد و نتوانست عملی شود.
 

طرح رجیستری موبایل

حال پس از گذشت ۱۰ سال این طرح دوباره اجرایی شده تا در سال « اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» دولت عزم جدی خود را در عملی شدن اهداف اقتصادی خود ثابت کند. بر اساس طرح رجیستری موبایل‌ها لزوما نیاز به وجود اطلاعات تلفن همراه در سامانه‌های گمرکی نیست، بلکه اگر عرضه‌کننده به‌صورت رسمی در ایران ایجاد نمایندگی کرده باشد، مانعی برای کارکرد آن دستگاه وجود نخواهد داشت. گرچه این موضوع در مورد تلفن‌های همراه فعلی موجود در بازار صدق می‌کند و برای آینده قابل تعمیم نیست.
چند روز قبل «عباس نخعی» مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف در مورد این طرح صحبت‌هایی را عنوان کرده بود که در زیر می‌توانید خلاصه‌ای از آن را مطالعه کنید:

کمپانی تولید کننده آیفون ( اپل ) تنها تا پیش از اجرای طرح رجیستری، فرصت تاسیس نمایندگی در کشور را دارد. ابلاغیه جمع‌آوری موبایل‌های این برند صادر شده و در صورت عدم تاسیس نمایندگی، گوشی‌های موبایل آن جمع‌آوری خواهند شد. اگر تا روز اجرای طرح رجیستری، این کمپانی اقدام به ثبت نمایندگی رسمی در کشور نکند قطعاً تمام گوشی‌های تلفن همراه این برند جمع‌آوری خواهند شد و به هیچ عنوان قابلیت رجیستر شدن را نخواهند داشت. در حال حاضر تصمیم بر این است که تنها گوشی‌هایی قابلیت فعالیت و خرید و فروش در کشور را داشته باشند که دارای نمایندگی در کشور هستند، ولی این امکان نیز وجود دارد که پس از اجرای این طرح، تصمیمات جدیدی در این حوزه اتخاذ شود.

طرح رجیستری موبایل

 
حال پس از گذشت چند روز از انتشار این خبر  شاهد تأثیرات مستقیم طرح رجیستری موبایل در بازار فیزیکی و حتی بازار آنلاین ایران هستیم. در حالی که خبر می‌رسد آیفون‌های اپل رفته رفته به سمت جمع آوری از بازار در حال حرکت هستند، فروشگاه‌های آنلاین نیز در اقدامی جالب جلوی نام تمامی آیفون‌های اپل عبارت «موجود نیست» را قرار داده‌اند تا جدیت دولت در اجرای این طرح بیش از پیش درک شود.
 
طرح رجیستری موبایل
با این وجود متأسفانه همچنان اپل نسبت به این موضوع واکنشی را نشان نداده است. بدون شک وجود چنین طرحی می‌تواند مثبت تلقی شود و در گرو احترامی متقابل بین کمپانی اپل و کاربران ایرانیش قلمداد شود. در حال حاضر بسیاری از کاربران ایرانی اپل با توجه به نبود نمایندگی‌های رسمی این شرکت کوپرتینویی نسبت به تعمیر دستگاه‌های خود با مشکلات مختلفی مواجه هستند. یکی از بزگترین این مشکلات گریبان مصرف کنندگان آیفون‌های ۶ اس و ۶ اس پلاس را می‌گیرد. چرا که اگر تاچ آی‌دی این محصولات دچار مشکل شده و نیازمند تعمیر باشد، این قضیه مستلزم آن است که خود اپل نسبت به تعمیر آن اقدام کند. چرا که در غیر این صورت گوشی شما دچار بریک شده و عملاً کارایی نخواهد داشت. بدین ترتیب باید این اقدام دولت مردان ایرانی در زمینه‌ی اجرای طرح رجیستری موبایل را مثبت دانست تا با یک همبستگی ملی، به سوی استاندارد سازی خدمات و ارائه تمامی سرویس‌های رسمی کمپانی اپل در ایران پیش برویم.
 
منبع : گجت نیوز

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا