اخبار

ردپای یک شرکت رژیم صهیونیستی در جاسوسی از کاربران اپل

یک شرکت اسرائیلی متهم به ساخت و تهیه برنامه‌های آیفون اپل و تبدیل آن‌ها به دستگاه‌های جاسوسی از راه دور شده است.
این مساله که در روز پنج‌شنبه کشف شد و باعث شد اپل یک به‌روزرسانی انجام دهد تا این برنامه را مسدود کند. شرکت مسئول تولید، که یک استارت آپ  با ریاست یک عضو سابق ارتش اسرائیل است، انکار کرد که پشت این برنامه جاسوسی بوده است.
این حفره امنیتی برای تحت‌فشار گذاشتن یک فعال حقوق بشر در امارات متحده عربی استفاده‌شده است. این نرم‌افزار جاسوسی توسط آزمایشگاه دانشگاه تورنتو کشف شد. احمد منصور که پیش‌ازاین دستگیر و شکنجه و ممنوع السفر شده بود، یک لینک مشکوک  که به وی ارسال‌شده بود را به این آزمایشگاه ارسال کرد.
آزمایشگاه تورنتو دولت امارات متحده عربی را به‌عنوان “عامل پشت این هدف” معرفی و ایجاد این نرم‌افزار جاسوسی را در گروه اسرائیلی NSO ردیابی کرد. این شرکت برنامه‌های جاسوسی برای مشتریان خود می‌سازد.
مدیر اجرایی NSO، شولو هونیو، که پیش‌ازاین برای واحد بحث‌برانگیز ۸۲۰۰ کارکرده، اظهار داشت شرکت “نمی‌تواند موارد خاص را تایید کند.”
ضمیر دهباش، سخنگوی این شرکت نیز گفت “موافقت امضاشده بین مشتریان شرکت نیازمند این است که محصولات شرکت در موارد قانونی استفاده شود. مخصوصا محصولاتی که برای پیشگیری و تحقیقات جنایی استفاده می‌شوند.”
سازمان‌های فناوری دولتی و خصوصی اسرائیل، جنگ‌های سایبری را هم برای جاسوسی و هم حمله انجام می‌دهند و مقامات رسمی بر این باورند که ازلحاظ سایبری ۱۵ سال از تمامی جهان جلوتر هستند.
بااین‌حال رابطه نزدیک‌بین واحدهای سایبری نظامی و فارغ‌التحصیلانی که در بخش خصوصی استارت آپ‌های فناوری ایجاد می‌کنند؛ باعث ایجاد این نگرانی شده است که برخی شرکت‌ها ابزارهای جاسوسی تولید می‌کنند.
آزمایشگاه تورنتو در بیانه‌ای روز پنجشنبه اعلام کرد این تلاش برای هک نشانه‌هایی از برنامه جاسوسی ساخت NSO را داشته است.
طبق گفته احمد منصور، در دهم و یازدهم آگوست، یک پیام متنی به آیفون وی ارسال‌شده و در آن ذکرشده اگر روی لینک کلیک کند می‌تواند “اسرار جدیدی” در مورد شکنجه زندانیان در امارات متحده عربی را مشاهده کند.
این آزمایشگاه گفت “ما متوجه شدیم لینک‌ها متعلق به یک زیرساخت متصل به گروه NSO، شرکتی مستقر در اسرائیل است. زمانی که تلفن منصور آلوده شود، تبدیل به یک جاسوس در جیب وی خواهد شد و قادر است از دوربین و میکروفن آیفون برای جاسوسی فعالیت‌های مجاور دستگاه و همین‌طور ضبط تماس‌های وایبر و واتس آپ، پیام‌های اپلیکیشن‌های موبایل و ردیابی حرکات وی استفاده کند.”
هیچ نسخه‌ای از این برنامه که برای اندروید و بلک بری نیز کاربری دارد، رونمایی نشده است.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا