اخبار

روند نزولی بازار کامپیوترهای شخصی برای دومین سال پیاپی !

صنعت کامپیوترهای شخصی در حال حاضر روزهای چندان پرشکوهی را سپری نمی‌کند. به گفته‌ی تحلیلگر شرکت گارتنر، محموله‌های به فروش رفته‌ی کامپیوترهای شخصی در سراسر جهان به میزان ۵.۷ درصد در سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۶ کاهش یافته و به شمار ۶۸.۹ میلیون واحد رسیده است. بر پایه‌ی گزارش گارتنر، این رقم نشان‌دهنده‌ی هشتمین فصل متوالی از روند کاهش در تعداد محموله‌های کامپیوتر شخصی است و چنین بازه‌‌ی طولانی پیش از این سابقه نداشته‌ است.
این نهاد همچنین وضعیت فروش‌های پیش از شروع فصل مدارس را ضعیف ارزیابی کرده و میزان بازارهای موجود برای ارایه‌ی محصولات از سوی تولیدکنندگان را نیز رو به کاهش توصیف می‌کند. اما مشکل بزرگ‌تری هم در پاره‌ای مقاطع بازار کامپیوترهای شخصی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و علت آن نیز بسیار واقع‌گرایانه‌تر از موارد فوق است. تحلیل‌گر گارتنر، میکاکو کیتاگاوا (Mikako Kitagawa) در این باره می‌نویسد:

کامپیوتر برای اکثر مصرف‌کنندگان در جایگاه یک دستگاه با اولویت نخست نیست، از این رو آنها با گذر زمان و استفاده از یک سیستم کامپیوتری، نیازی برای ارتقای رایانه‌های شخصی خود حس نمی‌کنند. برخی از آنها شاید هیچ گاه تصمیم به ارتقای کامپیوتر شخصی خود نگیرند.

دلیل به وجود آمدن این تهدید برای کامپیوترهای شخصی را می‌توان به طور مشخص به گوشی‌های هوشمند نسبت داد. زیرا این دستگاه‌ها دارای چرخه‌های ارتقای فعال‌تری نسبت به کامپیوترها دارند و در طی زمان به اندازه‌ای توانمند شده‌اند که بتوانند از پس انجام وظیفه‌های ساده بر آمده و با کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها برای انجام وظیفه‌های ساده‌تر رقابت کنند. از سویی تبلت‌ها هم توانایی‌های بیشتر را کسب کرده‌اند. این موضوع تا جایی پیش رفته است که به عنوان مثال کمپانی اپل از تبلت آیپد پروی خود به عنوان جانشینی عملی و موفق برای لپ‌تاپ‌ یاد می‌کند.

 
 

 تهدید برای صنعت کامپیوتر می‌تواند جدی باشد

سازندگان کامپیوتر این چالش را به خوبی حس کرده‌اند. HP، دل، ایسوس دارای مقادیر رشد کم و تک‌رقمی بوده‌اند. این در حالی است که ایسر، اپل و لنوو نیز شاهد افت‌های دورقمی در میزان رشد خود بوده‌اند. در همین حال، بقیه‌ی فعالان حاضر در بازار کامپیوترهای شخصی، که میزان مجموع محموله‌های ارسالی آنها طی یک فصل از نام‌های بزرگ یاد شده در بازار نیز بیشتر است، افت ۱۶ درصدی را در میزان رشد خود داشته‌اند.
نتایج فوق همگی دارای پیام‌ها و هشدارهایی برای ما هستند. کامپیوترسازانی که در سالیان نه چندان دور، در هنگام شکوفایی دستگاه‌های ۲in1 سال به سال شاهد افزایش درصد رشد خود بودند و در کشوری همچون ایالات متحده نیز به فروش‌های بسیار بالایی دست یافتند، اکنون هم باید در نظر داشته باشند که شاید مسیر صحیح برای بهبود وضع کنونی در ادامه‌ی روند آن سال‌ها باشد. به عبارتی می‌توان گفت که مسیر پیش روی بازار برای آنها به طور واضحی روشن شده است. از سویی نیز مشخص است که نوت‌بوک‌های ارزان‌تر با گذر زمان به عنوان جایگزین‌هایی برای کامپیوترهای قدیمی مطرح شده‌اند و این کامپیوترها یا از رده خارج می‌شوند یا اینکه پس از اتمام دوره‌ی استفاده‌ی خود کنار گذاشته می‌شوند. کیتیگاوا در گزارش خود به این موضوع چنین اشاره کرده است:

در حالی که گزارش فعلی ما شامل کروم‌بوک‌ها نمی‌شود، اما شاخص پیشین ما نشان می‌دهد که رشد کروم‌بوک‌ها از مقدار فروش کامپیوترهای شخصی پیشی گرفته است.
 

منبع theverge
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا