اخبار

رونمایی از سریع ترین حافظه SSD جهان از شرکت Everspin

شرکت Everspin هفته آینده از پرسرعت ترین حافظه حالت جامد (SSD) جهان رونمایی خواهد کرد. حافظه رم غیر فرّار یا اختصارا NVRAM گام بزرگ بعدی دنیای حافظه های دیجیتال خواهد بود. شرکت Everspin از کار بر روی چیپ ست جدیدی خبر می دهد که با استفاده از آن، هفته آینده سریع ترین حافظه SSD جهان به صورت آزمایشی به نمایش درخواهد آمد.
این حافظه رم غیر فرار (NVRAM) بسیار مهم است، چرا که حافظه های رم عادی با قطع جریان برق، اطلاعات خود را از دست می دهند و از طرفی، راهکار های فعلی برای غیر فرّار کردن داده های رم، یا بر حافظه های فلش مورد استفاده در SSD ها (که هم کند بوده و هم براحتی دچار فرسودگی می شوند) تکیه دارند و یا با استفاده از باتری یا ابرخازن ها، از اطلاعات رم محافظت می کنند. نتیجه هردو این راهکارها چیزی نیست جز هزینه و پیچیدگی بیشتر.
 
این در حالی است که استفاده از مقدار کمی از NVRAM می تواند موجب رفع بسیاری از مشکلات پیرامون یکپارچگی داده ها شود.
اگر چه چیپ جدید شرکت Everspinت ۳۲مگابایتی (۲۵۶مگابیتی) است، اما این ضعف در ظرفیت را با عملکرد خوب خود جبران می کند.
 
رویداد Flash Memory Summit جایی است که شرکت Everspin، هفته آینده از چیزی که آن را سریعترین SSD جهان نامیده است به صورت آزمایشی پرده برداری می کند. این حافظه یک اسلات تکی PCIe است که سرعت نوشتن اطلاعات آن با کیفیت ۴K حدود یک ونیم میلیون بر ثانیه است. این در حالی است که اغلب رم های غیر فرّار مبتنی بر flash SSD حتی یک میلیون خواندن بر ثانیه را نیز نمی‌توانند انجام دهند، پس حقیقتا با دستاورد مهمی روبرو هستیم!
در حال حاضر Everspin برای این رم جدید از فناوری ۴۰ نانومتری استفاده می کند، اما در همین حال امید دارد که در آینده ای نزدیک با استفاده از فناوری ۲۸ نانومتری به سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه برسد که این فناوری ظرفیتی بیشتر همراه با اندازه ای کوچکتر برای این چیپ به ارمغان می آورد.
 
قصد Everspin از توسعه NVRAM، نه جایگزینی آن با فلش، بلکه ارائه یک پیشنهاد خلاقانه به معماران سیستم است، چراکه می تواند در پردازنده ها، FPGA ها، ASIC ها، مادربورد ها و حافظه های SSD به کار گرفته شود. عملکرد بالا، پایداری زیاد و مصرف برق کمتر در کنار توصیفات پیشین؛ همه این ها به این معنی است که این رم جایگاه مهمی در دنیای آینده حافظه ها به خود اختصاص خواهد داد.
 
حافظه های غیر فرّار فلش در ۱۰ سال اخیر انقلابی در عرصه ذخیره سازی داده ها به پا کرده اند. در نهایت باید بگوییم که کار کردن روی مدل های مختلفی از NVRAM ها توسط شرکت Everspin در کنار شرکت هایی همچون Intel، Nantero، Crossbar و… نوید آینده ایست هیجان انگیز در عرصه ذخیره سازی داده ها.
 
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا