اخبار

رونمایی گوگل از هدست واقعیت مجازی دی دریم ویو با بدنه‌ای پارچه‌ای

بالاخره کنفرانس پر زرق و برق گوگل (Google) برگزار شد و حالا ما شاهد رونمایی هدست واقعیت مجازی دی دریم ویو (Daydream View VR) به عنوان آخرین محصول این رویداد ۱۳ مهر سان فرانسیسکو هستیم. معرفی این هدست واقعیت مجازی باعث شده تا گوگل بتواند با استفاده از استاندارد Android VR رقابتی جدی را با فعالان این حوزه آغاز کند.
هدست واقعیت مجازی دی دریم ویو با استفاده از استاندارد Android VR و جدیدترین تغییراتی که در هسته سیستم عامل اندروید اعمال شده، می‌تواند اکوسیستمی همچون هدست شرکت سامسونگ، گیِر وی آر (Gear VR) را ایجاد کند. شاید این محصول جدید بتواند ادامه دهنده راه گوگل کاردبورد (Google Cardboard) باشد.
دی دریم ویو نیز همانند گوگل کاردبورد و گیِر وی آر، هدستی تو خالی‌ست که برای کار کردن نیاز به یک گوشی هوشمند دارد و کاربران می‌توانند با قرار دادن اسمارت فون خود در آن، طعم دنیای واقعیت مجازی را بچشند. بهتر است ابتدا نگاهی به این هدست جدید داشته باشیم:
 
هدست واقعیت مجازی دی دریم ویو
همانطور که مشاهده می‌کنید، بر خلاف هدست گیِر وی آر سامسونگ که گوشی با اتصال به سنسورهای دستگاه کار می‌کنند، کاربران نیازی به متصل کردن گوشی خود و کابل‌های مورد نیاز نداشته و می‌توانند دنیای واقعیت مجازی را با اسمارت فون خود تجربه کنند. گوگل معتقد است برای استفاده از واقعیت مجازی نیازی به تولید هدست‌هایی با سنسورهای متعدد نیست، بلکه گوشی های هوشمند را باید به قدری توانمند تولید توسعه داد تا امکان استفاده از آنها در هدست‌های واقعیت مجازی وجود داشته باشد. برای کنترل کردن این دستگاه نیز یک کنترلر کوچک طراحی شده که می‌توان آن را در پنل جلویی قرار داد.
تجربه دنیای واقعیت مجازی تنها با استفاده از یک هدست و گوشی هوشمند، می‌تواند این تکنولوژی را با قیمتی بسیار پایین‌تر نسبت به گذشته در اختیار کاربران قرار دهد. البته برای استفاده از هدست واقعیت مجازی دی دریم ویو نیاز به خرید یک گوشی هوشمند جدید و سازگار با آن خواهید داشت. اما هزینه‌های اضافی که باید پرداخت کنید تنها شامل این هدست و کنترلر همراه آن می‌شود.
اما شاید هیچ چیز همچون موادی که در ساخت بدنه این هدست به کار گرفته شده، نتواند شما را غافلگیر کند. بعد از عرضه گوگل کاردبورد با مقوای واقعی، بسیاری از کاربران در انتظار هدستی جدید از سوی گوگل با بدنه‌ای حداقل پلاستیکی بودند، اما نهایتا هدست واقعیت مجازی دی دریم ویو نیز همانند Oculus Rift، همراه با بدنه‌ای از جنس پارچه تولید شده است. تنها اهدافی که در تولید بدنه این هدست اهمیت داشته، جلوگیری از رد شدن نور و کاهش وزن آن تا پایین‌ترین حد ممکن بوده و در این زمینه، مقوا و پارچه نسبت به پلاستیک برتری داشته‌اند. در واقع ساختار این هدست بر پایه پلاستیک بوده و لایه‌ای از جنس پارچه (یا شاید بهتر باشد بگوییم جوراب!) بر روی آن کشیده شده است.
البته هیچ محصولی بدون نقص نیست؛ در هدست واقعیت مجازی دی دریم ویو هیچ چیزی برای ثابت نگه داشتن گوشی در قسمت مرکزی وجود ندارد. در حالت واقعیت مجازی، تصاویر پیش از اینکه به کاربر برسند به دو قسمت چپی و راستی تقسیم شده و قرارگیری هر کدام از آنها در جلوی چشمان انسان، اهمیت بسیار بالایی دارد. متأسفانه در محصول جدیدی که گوگل توسعه داده، خبری از چنین نگه دارنده‌ای نبوده و گوشی می‌تواند به هر سوی حرکت کند. به همین جهت برای استفاده از آن نباید تنظیم محل دقیق گوشی را فراموش کنید.
هدست واقعیت مجازی دی دریم ویو
در نهایت کنترلری که مهندسین گوگل برای دی دریم ویو طراحی کرده‌اند، می‌تواند یکی از نکات قوت آن نسبت به کنترلر هدست واقعیت مجازی گیِر وی آر باشد. کنترلر تمامی محصولاتی که وارد بازار می‌شوند با اتکا به سه جهت فضایی و بر مبنای سیستم سخت افزاری طراحی شده‌اند اما کنترلر هدست واقعیت مجازی دی دریم ویو همانند یک ریموت بدون سیم عمل می‌کند. هر چند، نباید تصور کنید که حرکت دست کاربران همانند کنترلری که اچ تی سی برای هدست Vive VR طراحی کرده، دنبال می‌شود، اما باید سیستمی وجود داشته باشد که موقعیت دست کاربران را به صورت تقریبی برای دی دریم ویو مشخص کند.
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا