اخبار

زنگ خطر برای ویندوزفون به صدا در آمده ، وضعیت بحرانی ویندوزفون !!!

با اینکه سیستم عامل دسکتاپ مایکروسافت یا همان ویندوز روز به روز محبوب تر شده و گستره استفاده از آن وسیع تر می گردد ، اما آمارها نشان می دهد که به همان میزان پلتفرم موبایل این شرکت که به ویندوزفون یا ویندوز موبایل معروف است، به شدت روبه زوال است.علیرغم تمام تلاش ها و تبلیغات مایکروسافت برای افزایش محبوبیت ویندوزفون ، این سیستم عامل هیچگاه نتوانسته در مقابل اندروید و iOS قد علم کرده و جایگاه مناسبی در بازار را از آن خود کند.اکنون زنگ خطر برای ویندوزفون به صدا در آمده و اگر قرار باشد این پلتفرم به حیات خود ادامه دهد ، مایکروسافت می بایست سیاست های جدیدی را اتخاذ کند.ص
مایکروسافت سومین اکوسیستم همراه خود را با ویندوزفون ۷ آغاز کرد. از همان ابتدای آغاز به کار این پروژه بسیاری از کارشناسان آن‌را یک پروژه شکست خورده توصیف کرده بودند. اگر فقدان سازندگان اسمارت‌فون‌ها و حتی عملکرد مایکروسافت در این زمینه برای مجاب کردن شما کافی نیست، شاید خبری که ۲۸ ژانویه منتشر شد، بتواند شما را در این زمینه متقاعد ساخته و گواهی بر پایان عمر ویندوزفون باشد.
گزارشی که از سوی IDC منتشر شد نشان می‌دهد، مایکروسافت در سه ماه اخیر موفق شده است تنها ۴.۵ میلیون دستگاه لومیا را به فروش برساند. اگر این رقم را با نمونه مشابه سال قبل که در آن مایکروسافت موفق شده بود ۱۰.۵ میلیون دستگاه ویندوزفون را به فروش برساند مورد مقایسه قرار دهیم، مشاهده می‌کنیم ویندوزفون یک افت شدید را در زمینه فروش تجربه کرده است. حتی اگر میزان فروش ویندوزفون در شرایط کنونی ناگهان به میزان ۵۷ درصد رشد داشته باشد، باز هم کمکی به اکوسیستم ویندوزفون نخواهد کرد.
مایکروسافت و نوکیا در مجموع موفق شدند، تنها ۱۱۰ میلیون دستگاه مجهز به سیستم‌عامل ویندوزفون را به فروش برسانند که در مقایسه با ۴.۵ میلیارد دستگاه اندروید و ios فروخته شده، به هیچ عنوان رقم چشم‌گیری نیست. IDC به تازگی گزارش داده است که ۴۰۰ میلیون تلفن همراه در سه ماه اخیر فروخته شده است. در این گزارش آماده است سهم لومیای ویندوزفون از بازار تنها ۱.۱ درصد بوده است. مایکروسافت هیچ گوشی لومیای قانع کننده‌ای را در اختیار ندارد. لومیای ۹۵۰ و لومیای ۹۵۰ ایکس ال، دو مدلی که قرار بود گل سرسبد دستگاه‌های مجهز به ویندوز موبایل ۱۰ باشند، در این زمینه شکست خورده‌اند. با توجه به کاهش فروش لومیا و همچنین عدم ارائه یک برنامه جامع از سوی مایکروسافت در ارتباط با تولید حجم انبوهی از این تلفن‌ها، کاملا مشخص است ما شاهد پایان یافتن عصر ویندوزفون هستیم. شایعات نشان می‌دهند که مایکروسافت در حال طراحی Surface Phone است. مایکروسافت در نظر دارد این نمونه را روانه بازار کند، اما هنوز به درستی مشخص نیست آیا سورفیس فون را به بازار عرضه خواهد کرد یا خیر.
چه عواملی باعث شکست پروژه ویندوزفون شدند؟
ویندوزفون به مدت طولانی با معضل کاهش فروش روبرو بود. از طرفی نبود برنامه‌های کاربردی گسترده برای این پلتفرم، اوضاع را به مراتب بغرنج کرد. در حالی که شکاف برنامه‌ها همیشه یک مشکل جدی در پلتفرم ویندوز بوده است، با این وجود با گذشت پنج سال پلتفرم ویندوز همچنان با این چالش‌ها دست به گریبان است. در سال گذشته میلادی بسیاری از طراحان این پلتفرم را کنار گذاردند و در نتیجه هیچ کمکی به وضعیت این پلتفرم در بازار نکردند. همین موضوع باعث شد، به جای آن‌که شاهد رشد روزافزون برنامه‌های کاربردی در این حوزه باشیم، برعکس شاهد این موضوع باشیم که برنامه‌هایی با ویژگی‌های سطح بالا به سرعت از این پلتفرم ناپدید شدند.
همین موضوع خشم طرف‌داران ویندوزفون را به همراه داشت. آمریکن ایرلاین، Chase Bank، بانک آمریکا، NBC ، Pinterset و Kabam همگی در سال گذشته میلادی به همکاری خود با این پلتفرم خاتمه دادند. این برنامه‌های بزرگ یا به سادگی ناپدید شدند یا هیچ‌گونه به‌روزرسانی را در اختیار کاربران این پلتفرم قرار ندادند. بعضی از شرکت‌ها هیچ تعاملی از خود نشان نداند؛ بعضی شرکت‌ها سکوت کردند و به این شکل مایکروسافت را در میدان مسابقه یک گام به عقب راندند. اما این تنها مشکل پلتفرم ویندوزفون نیست، برنامه‌های جانبی دیگری نیز از این پلتفرم ناپدید شدند. مایکروسافت چندین برنامه MSN و همچنین برنامه محبوب Photosynth را حذف کرد. همچنین دیگر سازندگان بزرگ نرم‌افزار‌های مبتنی بر دوربین‌های لومیا تصمیم گرفتند به همکاری خود در این ارتباط خاتمه دهند.
این در حالی است که کاربران ویندوزفون هنوز این توانایی را ندارند تا از اسکایپ و برنامه‌های آفیس شبیه به آن چه مایکروسافت برای آی‌فون طراحی کرده است در عالی‌ترین شکل ممکن استفاده کنند. هنوز بعد از گذشت پنج سال کاربران این پلتفرم این توانایی را ندارند با همان قدرت و توانایی که کاربران پلتفرم ویندوز از اسکایپ یا آفیس استفاده می‌کنند از این برنامه‌ها استفاده کنند. مایکروسافت وعده داد که نمونه‌های قدرتمند این برنامه‌ها همراه با ویندوز موبایل ۱۰ در اختیار کاربران قرار گیرد. با از دست رفتن سخت‌افزار، نرم‌افزار، از دست رفتن میزان فروش و کم شدن سهم ویندوزفون به یک درصد در بازار اکنون باید بگوییم ویندوزفون مرده است. ویندوز واقعی روی تلفن‌ها ممکن است در نهایت با ویژگی Continum روی اسمارت‌فون‌ها حضور داشته باشد. اما ویندوزفون به معنای آن چیزی که ما آن‌را تعریف می‌کنیم از بین خواهد رفت. در حالی که ما امروز می‌گویم عمر ویندوزفون به پایان رسیده است، اما این دلایل مانع از آن نمی‌شود که مایکروسافت هر ساله تعداد بسیار محدودی از تلفن‌های همراه مجهز به این پلتفرم را برای حفظ ظاهر هم که شده است تولید نکند. اما برای هر شخص غیر مایکروسافتی این علامت نشان دهنده پایان خط است. وداع با ویندوز فون.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا