اخبار

سامسونگ و کاهش سود ۵۰ درصدی آن

شرکت سامسونگ را می توان یکی از برندهایی دانست که با تعویق تحریم های هوآوی ضرر بسیاری به آن وارد شد. همانطور که می دانید، در ماه های گذشته شرکت هواوی چین، با دستور مستقیم دونالد ترامپ وارد لیست سیاه تحریم های آمریکا شد. به دنبال این موضوع هیچ از شرکت های آمریکایی و کسانی که با این کشور مبادلات مالی دارد، حق هیچگونه همکاری را با غول تکنولوژی چین نخواهند داشت. اگر چه برخی اعتقاد داشتند که این تصمیم بیش از پیش برای سامسونگ مناسب خواهد بود تا برای مدتی هم که شده است، از دست رقیب سرسخت خود، نفسی آسوده بکشد! اما به نظر می رسد که تحریم شدن هواوی برای سامسونگ نیز چندان جذاب نخواهد بود، چرا که در صورت ادامه پیدا کردن این وضعیت، کاهش تجارت تراشه های نیمه هادی سبب این خواهد شد که شرکت کره ای حدود ۵۰ درصد از سود خود را از دست بدهد.

از طرفی اخیرا، ۲۹ تحلیلگر مختلف از سراسر جهان پیش بینی کرده اند که در آینده ای نزدیک سود اجرایی شرکت کره ای سامسونگ با افتی ۶۰ درصدی مواجه خواهد شد. برای درک وضعیت احتمالی پیش رو باید بدانید که این رقم حتی از ضعیف ترین درآمد آن در سه ماهه اول امسال نیز کمتر است. البته جالب است بدانید که ممنوعیت تجارت با هواوی تنها بخشی از مشکلات مربوط به کاهش سوددهی سامسونگ بوده و اتفاقا یکی از بزرگ دلایل این موضوع نیز می باشد.

باید بدانید که سامسونگ در کنار در اختیار داشتن رتبه اول تولید گوشی های هوشمند، بزرگ ترین تولیدکننده تراشه های DRAM و NAND جهان نیز می باشد. تجارت تراشه های نام برده شده یکی از سودآور ترین فعالیت های جهان محسوب می شود که برخی از آمارها از عدد دو سوم برای سوددهی آن استفاده می کنند. با این حال، با حذف شدن هواوی از تجارت جهانی، شاهد کاهش قیمت تراشه ها در ماه های اخیر بوده ایم که البته تمامی علت این موضوع را نمی توان به تحریم شدن این شرکت مرتبط دانست. چرا که تحلیلگران معتقدند که این کاهش، منجر به سقوط میزان سودهی این غول دنیای فناوری در زمان حال و آینده می شود. با این حال گفته می شود که قیمت این تراشه ها حداقل تا پایان سال جاری با تغییری مواجه نمی شود. ولی سامسونگ و میکرون، عقیده دارند که قیمت تراشه ها بار دیگر سیر صعودی پیدا خواهند کرد.

البته که سامسونگ با توجه به ظرفیت های موجود خود می تواند از این وضعیت فرار کند. زیرا ادامه ممنوعیت تجارت با هواوی ، سبب این موضوع می شود که این شرکت با خیال راحت بتواند سهم بیشتری از رقیب خود در بازار را در اختیار خود بگیرد. پیش بینی هایی انجام شده است که نشان می دهد سامسونگ توانایی تولید حدود ۳۷ میلیون گوشی هوشمند را در سال دارد. فروش گوشی های بیشتر نیز برابر استفاده بیشتر از تراشه ها محسوب می شود.

با تمام وجود درگیری های هواوی و آمریکا، تنها باعث نگرانی سامسونگ نبوده و این نگرانی به ژاپن نیز رسیده است. تا جایی که ژاپن تصمیم گرفته است، خرید و فروش مواد شیمیایی که در صنعت تولید صفحه نمایش و همچنین تولید تراشه های نیمه هادی کاربرد دارند را کاهش دهد.


بیشتر بخوانید

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا