اخبار

سیستم عامل فیوژا گوگل چیست

سیستم عامل فیوژا ، سیستم عامل جدید گوگل است که بر اساس لینوکس نیست. در ادامه به جزییات این سیستم عامل می پردازیم.
سیستم عامل فیوژا ابتدا در سال ۲۰۱۶ توسط گوگل طرح ریزی شد. هرچند که تصور می شود فیوژا برای سیستم های اینترنت اشیاء به کار برده شود، اما بعدا مشخص شد که در وسایلی با سیستم عامل اندروید و گوگل کروم نیز به کار برده می شود.
تنها چیزی که از سیستم عامل فیوژا می دانیم این است که بر بروی پیکسل بوک های قدرتمند قابل اجرا است. همچنین می‌توانید آن را روی دستگاه‌هایی مانند ایسر سوییچ ۱۲، اینتل ان‌یو‌سی و حتی به‌تازگی روی رزبری‌پای ۳ نصب کنید.
البته متأسفانه پس از نصب آن روی پیکسل‌بوک کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید. در حال حاضر تنها کاری که فیوژا روی پیکسل‌بوک انجام می‌دهد نمایش زمان است. فیوژا یک سیستم‌عامل واقعی است؛ اما هنوز کاربردی برایش تعریف نشده.
یکی از کارمندان گوگل در این رابطه گفت که فیوژا اگر یک سیستم عامل ناتمام بود، کارمندان به این شدت و با هدف روی آن کار نمی کردند.
نکته اول این‌که سیستم عامل فیوژا مبتنی بر میکرو کرنل زیرکان (Zircon micro-kernel) نوشته شده است. در کنار این میکرو کرنل بخش‌های دیگری مانند سرویس‌های فضای کاربری، درایورها و کتابخانه‌ها نیز وجود دارد. این بخش‌ها وظیفه بوت کردن سیستم‌عامل، برقراری ارتباط با سخت‌افزار و اجرای پردازش‌های فضای کاربری را بر عهده دارند. کرنل مدیریت تعدادی شی (Object) را بر عهده دارد که همه آن‌ها از طریق کلاس‌های ++C در دسترس قرار دارند. و فیوژا روی این زیرساخت بنا نهاده شده است.
فیوژا به صورت یک سیستم عامل ماژولار و کامپوننت بیس عمل می کند، به این صورت که می توانید که بخشی از آن را اجرا کنید.
ما همچنین می‌دانیم سیستم عامل فیوژا از زیرمجموعه‌ای از کنوانسیون‌های رابط سیستم‌عامل ترابرپذیر (Portable Operating System Interface – POSIX) پشتیبانی می‌کند. از دیدگاه توسعه‌دهندگان یعنی چیزی شبیه به یونیکس و لینوکس.
گوگل فلاتر به عنوان کیت توسعه دهنده اصلی این سیستم عامل به کار برده می شود. فیوژا همچنین از زبان برنامه‎نویسی سوییفت اپل پشتیبانی می‌کند.
به نظر نمی رسد که سیستم عامل فیوژا با وجود محبوبیت اندروید، جایگزین آن شود. از نظر ما این سیستم عامل به نوعی بخشی از طرح ریزی آینده گوگل برای ساخت دستگاه هایی فراتر از سیستم عامل های کروم و اندروید است.
همه می‌دانیم گوگل باهوش‌تر از آن است که چرخ را دوباره اختراع کند. فیوژا در حال ساخته شدن از پایین‌ترین لایه‌های کرنل است و سال‌ها زمان لازم است تا بتواند برای کاربردهای واقعی مورد استفاده قرار گیرد. حتی فکرش را هم نکنید که روزی بتواند جایگزین سیستم‌عامل‌های محبوب کنونی شود.
 


بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا