اخبار

شکایت کالتک از اپل به دلیل نقض چهار پتنت وای فای متعلق به این شرکت

همین چند روز پیش بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت VirnetX به دلیل نقض پتنت‌های متعلق به آنها توسط اپل در سرویس پیام‌رسانی iMessage و فیس تایم، از این کمپانی کوپرتینویی شکایت کرده است. آنها توانستند در پرونده‌ی مذکور، اپل را شکست دهند و ۶۲۵ میلیون دلار غرامت دریافت کنند. حال به نظر می‌رسد کمپانی دیگری به نام کالتک از اپل شکایت کرده است.
اپل که با رای هیئت منصفه در آن پرونده متخلف شناخته شده بود و تیم حقوقی این کمپانی تنها برای چند روز از شر دعواهای حقوقی راحت شده بودند، بار دیگر با پرونده‌ی مشابهی رو به رو شده است تا استراحت وکلای این کمپانی دوباره بر هم بخورد! موسسه‌ی فناوری کالیفرنیا که به‌طور اختصاری به آن کالتک (Caltech) می‌گویند، به‌تازگی از اپل شکایت کرده است و این شکایت دقایقی پیش رسانه‌ای شده است.
مدیران کالتک ادعا کرده‌اند که اپل از ۴ پتنت وای فای متعلق به این موسسه سو استفاده کرده است و به همین دلیل باید غرامت پرداخت کند. البته لیست متهمان این پرونده تنها به اپل محدود نمی‌شود و همدست همیشگی این کمپانی یعنی شرکت برودکام (Broadcom) که دفتر آن هم در کالیفرنیا قرار دارد، در این پرونده متهم شده است.
اپل طی سالیان اخیر به بزرگ‌ترین مشتری شرکت برودکام تبدیل شده است و این شرکت که در زمینه‌ی ساخت چیپست‌ها و قطعات نیمه رسانای مخابراتی و وایرلس فعالیت می‌کند، ۱۴ درصد از کل درآمد خود را از راه همکاری مشترک با اپل به دست آورده است. طبق ادعای مدیران کالتک، اپل و برودکام به‌صورت مشترک و از زمان تولید آیفون ۵ به بعد، از چیپستی استفاده کرده‌اند که در شیوه‌ و تکنولوژی ساخت آن به‌صورت کامل، از روی یکی از فناوری‌های پتنت‌شده‌ به نام این موسسه کپی برداری شده است و این دو کمپانی با این کار، حق مالکیت کالتک را نقض کرد‌ه‌اند.

کالتک: استفاده‌ی اپل از این چیپست ممنوع شود

شاکیان این پرونده علاوه بر تقاضای غرامت، مدعی شده‌اند که اپل و برودکام دیگر حق استفاده از آن قطعه را ندارند و باید فناوری‌های متعلق به این موسسه را رها کند. هرچند که احتمال زیادی برای پیروزی کالتک در این پرونده وجود دارد و اپل بالاخره مجبور به پرداخت غرامت می‌شود، اما گفته می‌شود که اعضای هیئت منصفه موافقت چندانی بر روی ممنوعیت استفاده از آن قطعه ندارند و ادعای این موسسه‌ی علمی در این زمینه مورد قبول واقع نخواهد شد.
جالب است بدانید که موسسه‌ی فناوری کالیفرنیا (کالتک)، یکی از برترین موسسات تحقیقاتی در آمریکا و سراسر جهان است و در تاریخ حدودا ۲۰۰ ساله‌ی آن، چندین برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، فضانوردان برتر آمریکایی و دانشمندان برجسته‌ی علم نجوم از این مجموعه‌ی علمی فارغ التحصیل شده‌اند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اپل طی روزهای آینده جلسه‌ای با مدیران این موسسه‌ برگزار خواهد کرد و قبل از این که کار به رای هیئت منصفه برسد، با پرداخت غرامت مورد نظر آنها موافقت خواهد کرد.
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا