آموزش و ترفنداخبار

فناوری NFC چیست و چه کاربردی دارد؟

این روزها نام فناوری NFC را زیاد می شنویم. اما این فناوری جدید در گوشی های هوشمند کاربران اندکی دارد و حتی تعداد معدودی از کاربردهای آن آگاه هستند. شاید گوشی شما هم دارای این قابلیت باشد اما تاکنون استفاده ای از آن نکرده اید.
 
فناوری NFC چیست؟
واژه NFC مخفف Near Field Communication یا ارتباطات میدان نزدیک است. به زبان ساده، گوشی شما با استفاده از این قابلیت امکان ارتباط برقرار کردن با دستگاه های مجاور خود را پیدا می کند. این فناوری تا فاصله چهار سانتیمتری خود را پوشش می دهد و بین دو دستگاه ارتباط بی سیم برقرار می کند. به این ترتیب، هر دو دستگاه امکان ارسال و دریافت اطلاعات به یکدیگر را پیدا می کنند. این فناوری هیچ نوع وابستگی به ارتباط WiFi، ۳G، LTE یا هر اتصال دیگری ندارد. استفاده از این فناوری هیچ هزینه ای در بر ندارد.
 
آیا گوشی من هم NFC دارد؟
تشخیص این نکته آسان است. کافی است وارد بخش تنظیمات دستگاه خود شوید، گزینه more را انتخاب کنید. در این قسمت باید موردی به نام NFC وجود داشته باشد. البته به احتمال زیاد یک لوگو نشانگر NFC نیز در پشت گوشی شما وجود دارد.
 
 
فناوری NFC چطور روی گوشی های اندروید کار می کند؟
 
این فناوری اطلاعات را از طریق ارتباط رادیویی ارسال و دریافت می کند. در نتیجه هر دستگاهی که دارای این استاندارد باشد امکان برقراری ارتباط را خواهد داشت. تفاوت این فناوری با بلتوث این است که از طریق القای الکترومغناطیسی کار می کند. این بدان معنا است که می توان از این فناوری روی وسایل passive مانند یک برچسب یا قاب عکس نیز استفاده کرد و اطلاعات آنها را خواند.
 

nfc

 
اما گوشی های هوشمند در رده دستگاه های Active قرار می گیرند و می توان در سه بخش از آنها استفاده کرد:
– خواندن/نوشتن اطلاعات (مثلا اسکن تگ ها روی یک برچسب)
– ارتباط با کارت ها (مثلا پرداخت هزینه)
– ارتباط یک به یک (مثلا انتقال فایل)
 
این فناوری چه کاربردهایی دارد؟
تگ های NFC برچسب های کوچکی هستند که تراشه های NFC درون آنها جاسازی شده و برای انتقال اطلاعات به گوشی ها طراحی شده اند. معمولا، هر برچسب حاوی یک لینک به صفحه وب است. اما می توان آن را برای انجام کارهای دیگر نیز برنامه ریزی کرد، مثلا روشن کردن وای فای گوشی یا کم کردن صدای زنگ.
برخی از رستوران ها از این طریق تازه ترین تغییرات در منوی خود را به اطلاع مشتریان می رسانند. مزیت این فناوری بر QR Scanner ها این است که به برنامه جانبی برای اسکن اطلاعات نیازی ندارید.
 
اما پرکاربردترین فایده NFC پرداخت پول است. امروزه در بسیاری از فروشگاه های انگلیس و آمریکا برای پرداخت هزینه های کمتر از ۱۵ دلار از این فناوری استفاده می شود. به این ترتیب دیگر نیازی نیست کارت بانکی خود را همراه داشته باشید و با نزدیک کردن گوشی خود به پایانه خرید می توانید هزینه را پرداخت کنید. استفاده از حمل و نقل عمومی نیز یکی دیگر از کاربردهای مالی NFC است.
 
 

nfc

انتقال فایل با NFC یکی دیگر از کاربردهای جالب این فناوری است. کافی است برنامه مناسب برای انتقال فایل را روی گوشی خود نصب کنید، آنگاه می توانید فایل ها و حتی موقعیت جغرافیایی خود را به اشتراک بگذارید. همچنین امکان pair کردن گوشی خود با بلندگوها را خواهید داشت.
فناوری NFC امروزه سریع ترین راه برای ارتباط بین دستگاه های الکترونیک و تبادل فایل و اطلاعات را فراهم کرده است. به یاد داشته باشید که محل قرارگیری تراشه NFC در همه گوشی ها یکسان نیست و شاید لازم باشد اندکی زمان صرف کنید تا محل دقیق قرارگیری این تراشه روی گوشی خود را پیدا کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا