اخبار

مایکروسافت از سابقه جستجوی اینترنتی برای تشخیص سرطان استفاده می کند

آنچه در محیط اینترنت جستجو می کنید، اطلاعات زیادی را در مورد شما فاش می سازد. به عنوان مثال یافتن و مطالعه بررسی های متعدد یک مدل دوربین، نشان می دهد که قصد دارید آن را بخرید. با این حال، محققین مایکروسافت معتقدند از این داده ها می توان برای تشخیص برخی بیماری ها، مثلاً سرطان ریه نیز استفاده کرد.
در واقع سرطان ریه به صورت ناگهانی به وجود نمی آید و علائم مختلفی پیش از آن بروز می یابند. بنابراین پژوهشگران با مشاهده جستجوی عبارت «پزشکان سرطان ریه را در من تشخیص داده اند» به سابقه این فرد رجوع کرده و دیدند پیش از این مواردی همچون درد قفسه سینه، مشاهده خون در خلط، برونشیت و غیره را نیز در زمان های مختلف جستجو کرده بود.
گفتنیست الگوریتم هوشمند مایکروسافت ویژگی هایی مانند جنیست، نژاد، سن و محل زندگی شخص را نیز در نظر می گیرد. مثلاً اگر فرد در مناطقی با مقدار زیاد ازبست یا رادون (مواد رادیواکتیو) زندگی کند، احتمال بروز سرطان در او نیز بالاتر خواهد بود.
 

lung-cancer1

آنها همچنین گزینه هایی همچون سیگار کشیدن فرد را نیز بررسی می کنند، مثلاً اگر در موتورهای جستجو به دنبال آدامس های نیکوتین دار بگردید، به احتمال زیاد سیگاری هستید.
در مورد دقت پیش بینی این الگوریتم، مایکروسافت می گوید همه چیز نسبی است و به میزان توجه فرد بستگی دارد. اگر فردی پیام هشدار مایکروسافت را دیده و نسبت به معاینات پزشکی اقدام کند، شاید زودتر از موعد بتواند سرطان را تشخیص داده و درمان آن را در پیش گیرد.
به هر حال، شاید این رویکرد توسط مایکروسافت بتواند حداقل در سطحی محدود، نشانه های بروز سرطان را زودتر به اطلاع اشخاص برساند، و این موضوع به نوبه خود بسیار ارزشمند خواهد بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا