اخبار

مدیاتک سیستم روی یک چیپ Helio P10 را معرفی کرد

کمپانی مدیاتک از زمان برپایی کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۵ (MWC) تا کنون به تبلیغ سری تراشه‌های سیستمی Helio خود پرداخته است. چندی پیش این شرکت از سیستم روی یک چیپ Helio X20 خود رونمایی کرد و حال نوبت به تراشه‌ی Helio P10 رسیده است. استراتژی‌های طراحی مدیاتک به گونه‌ای است که سری محصولات Helio X را به منظور استفاده در دستگاه‌های هوشمند “رده بالا” و سری محصولات Helio P خود را به منظور استفاده در دستگاه‌های “میان رده” طراحی می‌کند. تراشه‌ی سیستمی Helio P10 که مدیاتک امروز از آن رونمایی کرده، اولین محصول از سری تراشه‌های Helio P این کمپانی به شمار می‌رود.

سیستم روی یک چیپ Helio P10 جایگزینی برای تراشه‌ی MT6752 مدیاتک خواهد بود که طی سال گذشته رونمایی شد و در محصولاتی همچون گوشی هوشمند M1 Note میزو، Elife S7 کمپانی Gionee، JiaYo S3 و… به کار گرفته شده است. اما تراشه‌ی Helio P10 در مقایسه با MT6752 پیشرفت‌ها و بهبودهای جالب توجه‌ای را شامل می‌شود. این تراشه از بسیاری از مزیت‌های سیستم روی یک چیپ Helio X10 و Helio X20 مدیاتک بهره‌مند خواهد بود. تراشه Helio P10 مدیاتک از پردازنده‌ای هشت هسته‌ای بهره‌ می‌برد که در دو مجموعه‌ی جداگانه‌ دسته‌بندی شده‌اند. هر یک از این مجموعه‌ها یا خوشه‌ها شامل چهار هسته‌ Cortex A53 هستند. در سیستم روی یک چیپ MT6752 هم دو مجموعه‌ی جداگانه از هسته‌های پردازشی در نظر گرفته شده بود که فرکانس کاری آن‌ها مشابه با یکدیگر بودند. فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر تراشه‌ی MT6752 در وضعیت نرمال برابر با ۱٫۷ گیگاهرتز و در شرایط پردازش اطلاعات سنگین‌تر برابر با ۲ گیگاهرتز در نظر گرفته شده و این فرکانس کاری در هر دو مجموعه‌ی هسته‌های پردازشگر این تراشه یکسان و به طور مشابه در نظر گرفته شده است. اما هسته‌های پردازشگر تراشه‌ی Helio P10 فرکانس کاری بیشینه ۲٫۰ گیگاهرتزی را به همراه دارند. در این سیستم روی یک چیپ مجموعه‌ی چهار هسته‌ای اول پردازنده (برای شرایط کاری نرمال)، فرکانس کاری نسبتا کمتری را در مقایسه با مجموعه‌ی دوم (برای شرایط کاری سنگین) آن به همراه دارند. مقدار دقیق تالرانس و تفاوت فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر خوشه‌ی اول و دوم این سیستم روی یک چیپ هنوز مشخص نشده، اما به نظر می‌رسد که اختلاف ناچیز و نامحسوسی در این زمینه وجود داشته باشد.

پهنای باند حافظه نیز در تراشه‌ی سیستمی Helio P10 افزایش و ارتقاء یافته است. سیستم روی یک چیپ MT6752 مدیاتک از کنترلر حافظه‌ی تک بانده و ۳۲ بیتی بهره می‌برد، اما تراشه‌ی Helio P10 از کنترلر حافظه‌ی دو کاناله بهره‌مند است. مدیاتک در رابطه با عملکرد گرافیکی تراشه‌ی میان رده‌ی خود همچنان محافظه کارانه عمل کرده و تراشه‌ی Helio P10 را با قابلیت پشتیبانی از صفحه نمایش‌های فول اچ دی طراحی کرده است. بنابراین از این نظر Helio P10 سیستم روی یک چیپی بهینه‌ محسوب می‌شود. پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی سیستمی Helio P10، پردازنده‌ی گرافیکی Mali T860 در نظر گرفته شده که یکی دیگر از ارتقاعات طراحی این تراشه محسوب می‌شود. شرکت مدیاتک مدعی شده که پردازنده‌ی گرافیکی Mali T860 به کار گرفته شده در سیستم روی یک چیپ Helio P10 از نظر عملکرد در مقایسه با پردازنده‌ی گرافیکی Mali T760 تا سقف ۲۰ درصد قدرتمندتر و در عین حال ۷۰ درصد بهینه‌تر است.

سیستم روی یک چیپ Helio P10 اولین تراشه‌ی سیستمی ساخته شده طی فرآین تولید ۲۸ نانوتری +HPC کمپانی TSMC محسوب می‌شود. شرکت TSMC پیش از این از فرآیند تولید ۲۸HPC خود رونمایی کرده بود و مدعی شد که این فرآیند تولید یا لیتوگرافی اختصاصی، بهبودهای جالب توجهی را در زمینه‌ی قدرت عمل تراشه به همراه خواهد داشت. اما فرآیند تولید +۲۸HPC که از ماه آوریل اخبار گسترده‌ای در رابطه با آن ارائه شده بود، هنوز در عمل مورد استفاده قرار گرفته نشده بود و حال تراشه‌ی Helio P10 اولین نمونه‌ی عملی بهره‌مند از این تکنولوژی تولید به شمار می‌رود. کمپانی TSMC مدعی شده که فرآیند تولید +۲۸HPC در مقایسه با تکنولوژی تولید ۲۸HPC از نظر عملکرد ۱۵ درصد قدرتمندتر بوده و از نظر افت کیفی ۳۰ الی ۵۰ درصد بهبود یافته است. بنابراین همچنان شاهد به کارگیری فرآیند تولید یا لیتوگرافی ۲۸ نانومتری در ساخت سیستم روی یک چیپ‌های سازگار با دستگاه‌های هوشمند “میان رده” خواهیم بود.

سیستم روی یک چیپ Helio P10 از نظر مودم داخلی از مزیت‌های تراشه‌ی Helio X20 بهره‌ می‌برد. این تراشه‌ی سیستمی از نسخه‌ی ۱۱ قابلیت اتصال LTE Cat 6 و دو باند حامل با فرکانس ۲۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از قابلیت حیاتی CDMA2000 به منظور نفوذ مدیاتک در بازارهای آمریکای شمالی و… هم برای این تراشه‌ی سیستمی در نظر گرفته شده است. سیستم روی یک چیپ Helio P10 جزو تراشه‌های حائز اهمیت کمپانی مدیاتک محسوب می‌شود که مطمئنا این کمپانی برنامه‌ریزی‌های فروش گسترده‌ای را برای آن در نظر گرفته است. مطمئنا در آینده‌ی نه چندان دور شاهد استفاده‌ی زیاد از این سیستم روی یک چیپ در گوشی‌های هوشمند “میان رده” و “پایین رده‌ی” ساخته شده توسط کمپانی‌های چینی خواهیم بود. نمونه‌های اولیه‌ی سیستم روی یک چیپ Helio P10 مدیاتک طی اوایل سه ماه سوم سال ۲۰۱۵ عرضه شده و انتظار می‌رود که طی اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی شاهد تولید، عرضه‌ و استفاده‌ی گسترده‌ از آن باشیم.

زومیت

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا