اخبار

یک منبع ناشناس برای باز کردن آیفون ۵C فاروک به FBI کمک خواهد کرد

پیش تر به اطلاع‌تان رساندیم که قرار است امروز یک جلسه‌ی سرنوشت ساز بین وکلای اپل و FBI در دادگاهی در واشنگتن آمریکا برگزار شود. اما طبق اطلاعات جدیدی که منتشر شده است، این دادگاه لغو شده است و نیازی به برگزاری آن نخواهد بود.
بگذارید خیلی سریع ماجرای سه طرفه‌ی اپل، FBI و فاروک را مرور کنیم. مدتی پیش Syed Farook و همسرش در جریان یک حادثه‌ی تروریستی که موجب قتل ۱۴ نفر شد، توسط پلیس کشته شدند. بعد از این حادثه‌ی فاجعه بار که در ساختمانی اداری در سن برناردینو اتفاق افتاد، در جریان تحقیقات از محل حادثه، آیفون ۵C متعلق به فاروک توسط پلیس تجسس پیدا شد و این آیفون تبدیل به تنها نقطه‌ی امید پلیس برای گره گشایی از این پرونده شد.
اما یک مشکل وجود داشت، آن هم این بود که آیفون فاروک قفل بوده است و دسترسی به اطلاعات درون آن برای پلیس ممکن نبود. اینجا بودکه FBI از اپل درخواست کرد این آیفون را رمزگشایی کند و اطلاعات آن را در اختیار پلیس بگذارد. اپل ضمن اینکه اعلام کرد علاقه دارد تا به پلیس برای برقراری امنیت کمک کند، اما نمی‌تواند این خواسته را برآورده کند بدلیل اینکه مکانیزم امنیتی آیفون فاروک به گونه‌ای است که اپل برای بازگشایی آن نیاز به ساخت یک سیستم عامل مخصوص تحت عنوان “Govt.OS” دارد؛ اما یک موضوع مهم: اگر این سیستم عامل ویژه به دست افراد ناباب با اهداف خراب‌کارانه بیا‌فتد، آن وقت امنیت حدود یک میلیارد دیوایس اپل در سراسر جهان به خطر می‌افتد و مطمئنا اپل زیر بار این حرکت احمقانه نمی‌رود.

یک منبع ناشناس پرونده را حل خواهد کرد

بعد از آن قرار شد که در دادگاهی که امروز برگزار می‌شد، راه چاره‌ای اندیشیده شود و پرونده بیشتر از این کش پیدا نکند. اما گویا منابع اطلاعاتی FBI زودتر از برگزاری دادگاه، راه حل را یافته اند و به همین دلیل دادگاه لغو شده است. طبق اطلاعات منتشر شده، گویا یک منبع ناشناس، روشی را در اختیار FBI قرار داده است که با استفاده از آن می‌تواند اطلاعات آیفون تروریست کشته شده را بیرون بکشد.
البته این روش هم اکنون در مرحله‌ی آزمایش قرار دارد تا FBI از تمام ابعاد آن اطمینان حاصل کند. زیرا اطلاعات داخل این آیفون ۵C ممکن است بسیار حیاتی باشند و پلیس فدرال نمی‌خواهد حتی بر سر از دست دادن یک بیت از آنها قمار کند. اگر این آزمایش‌ها موفقیت آمیز باشد و سرانجام پلیس موفق شود آیفون فاروک را رمزگشایی کند، یک بازی برد – برد انجام شده است.
از یک طرف اپل دیگر نیازی نیست سیستم عامل ریسک‌پذیر Govt.OS را بسازد و از طرفی پلیس هم می‌تواند به اطلاعات مورد نظرش دست پیدا کند و دیگر نیازی به قانع کردن اپل ندارد.
البته یک نکته‌ی مهم هم برای اپل وجود دارد و آن هم این است که متخصصان نرم افزاری اپل خواستار این شده اند که آنها هم در جریان روش رمزگشایی آیفون قرار بگیرند تا اگر راه نفوذ خطرناکی در محصولات اپل وجود دارد، آنرا برطرف کنند!

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا