اخبار

موزیلا و ایجاد خراب کاری در مرورگر

فایرفاکس مرورگر اختصاصی شرکت موزیلا می باشد که همواره با ارائه ویژگی های جدید توانسته است که نظرات مثبت کاربران عادی و توسعه دهندگان را بدست آورد. اما به نظر می رسد که برنامه های توسعه این شرکت کمی باعث عصبانیت برخی از نهاد ها شده است. این شرکت اخیرا آزمایش هایی را در حول پروتکل DoH انجام داده است. به دنبال همین موضوع انجمن ارائه‌ دهندگان خدمات اینترنتی (ISPA) اعلام کرد که جایزه امسال خراب کار اینترنت را به این شرکت اهدا خواهد کرد. این نهاد با منتشر کردن بیانه ای ضمن انتقاد از این برنامه فایرفاکس، بیان کرده است که پروتکل DoH به نحوی می باشد که منجر به نادیده گرفتن تعهدات فیلترینگ و کنترل خانوادگی بریتانیا شده و تضعیف استاندارد های امنیتی انگلستان را به دنبال خواهد داشت. لازم به ذکر است که مقر انجمن ارائه ‌دهندگان خدمات اینترنتی (ISPA) در بریتانیا و انگلستان می باشد.

اما بیایید ببینیم این پروتکل چه ویژگی هایی دارد که سبب شده است، انتقادات بی ‌وقفه‌ دولت انگلیس و گروه ‌های مختلف حامی متوجه آن شود. پروتکل DNS over HTTPS به جای استفاده از درخواست UDP کلاسیک با متنی‌ ساده که‌ کارکردی مشابه DNS ساده دارد، با ارسال درخواست‌های DNS از طریق اتصال HTTPS رمز‌گذاری ‌شده کار می ‌کند. اما نکته این پروتکل در نحوه طراحی آن است، در این پروتکل درخواست های DNS کاربر برای ناظران خارجی، مثل شرکت های ارائه دهده خدمات اینترنت قابل مشاهده نیست. به نوعی می توان گفتن که تمامی درخواست ها و پاسخ های کاربران در این نوع پروتکل، در فضاهای ابری به صورت رمزگزاری شده پنها شده اند و از درگاه های ترافیک دیگر، به هیچ وجه فقابل تشخیص نیستند.

به هرحال شرکت های مختلف انگلیسی دارای برخی از قوانین پیشگیرانه بوده و همچنین از سیاست های این کشور نیز پیروی می کنند. به همین جهت اعتقاد دارند که این قابلیت جدید کاملا در برابر ساختارهای خانوادگی بوده و نباید چنین چیزی بر روی مرورگرها اعمال شود. با تمام این، شرکت های تولید کننده مرورگرها باید تصمیم بگیرند که آیا حمایت کردن از ابزاری که به صورت کلی در راستای حفظ حریم خصوصی می باشد را می توانند با وجود چنین مخالفت های امنیتی ادامه دهند. البته تا به امروز این پروتکل، بر روی هیچ یک از نسخه های پایدار مرورگرهای فایرفاکس و کروم ارائه نشده اند. ولی هر دو شرکت در حال آزمایش کردن این ویزگی بوده اند و فایرفاکس نیز موفق به کسب نتایج بسیار خوبی شده است. به دنبال این موضوع این شرکت بیانه ای را صادر کرده است نشان می دهد به صورت این تصمیم را دارد که پروتکل DNS over HTTPS را بر روی مروگر خود ارائه کند، البته هنوز بازه زمانی خاصی برای این موضوع درنظر گرفته نشده است.


بیشتر بخوانید

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا