اخبار

نگاهی به ۷۲ میلیون تلفن همراه فعال در کشور !!!

بر اساس بررسی های انجام شده و آمارهای منتشر شده توسط دفتر اقتصادی وزارت ارتباطات، در حال حاظر ۷۲ میلیون تلفن همراه فعال در کشور وجود دارد و ضریب نفوذ موبایل در کشورمان ۹۲٫۲ درصد می باشد.این گزارش از این رو قابل اهمیت است که بدانیم تاکنون هیچ گونه آمار رسمی در مورد جزییات فعالیت اپراتورهای موبایل و تعداد مشترکان فعال و سهم بازار هر کدام از این اپراتورها از سوی وزارت ارتباطات اعلام نشده بود.

همراه اول؛ بیشترین سهم بازار تلفن همراه

بر اساس این آمار از بین بیش از ۱۴۴ میلیون خط واگذار شده از سوی اپراتورها، تنها ۷۲ میلیون خط تلفن همراه فعال در سطح کشور وجود دارد که از این بین همراه اول با بیش از ۴۱ میلیون خط فعال بیشترین سهم بازار تلفن همراه را به خود اختصاص داده است.
یکی دیگر از پارامترهای مورد بررسی در این گزارش، میزان مکالمات موفق بوده که این میزان برای همراه اول ۴۶.۳ درصد است.ضریب نفوذ همراه اول با بیش از ۶۲ میلیون خط واگذار شده شامل ۱۷ میلیون و هفتصد هزار سیم کارت دائمی و ۴۶ میلیون سیم کارت اعتباری، ۵۳ درصد اعلام شده است.
براساس بررسی ها، میزان مکالمات موفق در شبکه همراه اول ۴۶.۳ درصد و متوسط میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه در شبکه این اپراتور ۹۹.۱ درصد است. استانهای تهران و یزد بیشترین ضریب نفوذ سیم‌کارتهای همراه اول و سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی کمترین ضریب نفوذ را به خود اختصاص داده‌اند.

۴۶ میلیون سیم‌کارت فروخته شده ایرانسل، غیرفعال است

بر اساس آمار اعلام شده توسط دفتر بررسی های اقتصادی وزارت ارتباطات، اپراتور ایرانسل بیش از ۷۴ میلیون و هفتصد هزار سیم کارت فروخته دارد که از این بین، بیش از ۷۸۵ هزار سیم کارت دائمی و ۷۴ میلیون سیم کارت اعتباری بوده است که تنها ۲۸ میلیون از این سیم کارت ها فعال است.
در این گزارش، ضریب نفوذ ایرانسل در کشور ۳۶٫۸ درصد اعلام شده است و میزان متوسط میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه در این شبکه، ۹۵ درصد و میزان مکالمات  موفق این اپراتور، نزدیک به ۴۷ درصد اعلام شده است.

کمتر از ۲ میلیون نفر رایتل دارند

بر اساس این آمار، اپراتور رایتل تاکنون ۴ میلیون و ۷۴۴ هزار سیم کارت فروخته است که از این میزان، ۱۳۵ هزار سیم‌کارت دائمی،بیش از ۴ میلیون سیم‌کارت اعتباری و بیش از ۴۴۲ هزار سیم‌کارت دیتا بوده است که ضریب نفوذ ۲٫۳ درصدی برای این اپراتور به همراه داشته است.

نتیجه گیری: سهم بازار ۵۷ درصدی برای همراه اول

درهمین حال بررسی‌ها نشان می دهد که ضریب نفوذ تلفن همراه در شهریورماه سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل (شهریور ۹۳) تفاوت چندانی نداشته و به نظر می رسد بازار تلفن همراه در کشور به اشباع رسیده است. به نحوی که ضریب نفوذ همراه اول تا پایان شهریورماه سال ۹۳ حدود ۵۰ درصد بود که امسال به ۵۳ درصد رسیده است. درهمین حال ضریب نفوذ ایرانسل ۳۳.۸۸ درصد بود که به ۳۶.۸ درصد رسیده و اپراتور رایتل نیز با ضریب نفوذ ۲.۲۲ درصد در سال ۹۳ نسبت به ضریب نفوذ ۲.۲۹ درصدی در سال ۹۴، تغییر چندانی نداشته است.
براساس اعلام دفتر برنامه ریزی اقتصادی وزارت ارتباطات، اپراتور همراه اول ۵۷ درصد سهم بازار، ایرانسل ۴۰ درصد و رایتل ۳ درصد این بازار را از آن خود کرده اند. این درحالی است که سایر اپراتورها و ارائه‌کنندگان سرویس‌های همراه، درصد بسیار کمی از سهم بازار موبایل در کشور را در اختیار دارند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا