اخبارمجله‌های تخصصی

نگاهی دقیق به چیپست A9X، قلب تپنده ی iPad Pro

هیچ شکی نیست که سیستم روی چیپ A9X، قدرتمندترین تراشه‌ایست که تا به امروز اپل، در محصولات خود استفاده نموده و نکته‌ی جالبی که در مورد این چیپ وجود داشت، نبود اطلاعاتی درست و مشخص از ساختار آن بود که به لطف متخصصین مرکز Chipworks، این موضوع نیز دیگر مبهم باقی نمانده است.
ساختار A9X بسیار جذاب است، اینطور که ما در تصویر منتشر شده مشاهده می‌کنیم، مهندسین اپل از پردازنده‌ای ۲ هسته‌ای در کنار پردازشگر گرافیکی ۱۲-خوشه‌ای استفاده کرده‌اند که شاید برای شما نیز عجیب باشد چرا که پیشتر در طراحی‌های Series 7XT این شرکت، خبری از پردازشگر گرافیکی با ساختار خوشه‌ای نبوده و این یعنی اپل از طرحی اختصاصی و ویرایش‌شده برای A9X استفاده کرده است.
 

2015-11-30-image-5

با دریافتن این موضوع نیز حالا می‌توانیم دلیل اینکه اندازه‌ی این چیپ که توسط شرکت TSMC تولید شده است، ۴۰ درصد بزرگ‌تر از A9 که در آیفون‌ها به کار رفته است را دریابیم. چنین ساختاری نه تنها چیپ را بزرگ‌تر و قدرتمندر می‌کند، بلکه هزینه‌ی ساخت آن را بالاتر برده و حتی روش ساخت آن را نیز سخت‌تر می‌کند. در مورد ساخت این چیپ، هنوز مشخص نیست که TSMC به تنهایی تمامی این چیپ‌ها را تولید می‌کند و یا اینکه پای نفر سومی هم در میان است یا نه.
مورد دیگری که متخصصین Chipworks به آن اشاره کرده‌اند، این است که حافظه‌ی کش ۸ مگابایتی سطح ۳ (L3 Cache) که در چیپ A9 وجود دارد، در A9X دیده نمی‌شود و مهندسین آن را به صورت کامل حذف کرده‌اند. اینطور که متخصصان توضیح داده‌اند، سطح خود چیپ A9X نسبت به A9، حدود دو برابر بیشتر است و وجود فضای کافی برای انتقال اطلاعات، باعث شده تا دیگر نیازی به حافظه‌ی کش سطح ۳ نباشد.
در نهایت، وب‌سایت MacRumors نیز اذعان داشته که iPad Pro با داشتن صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر و با رزولوشن بالاتر، دوربین ۱۲-مگاپیکسلی و قدرتمندتر iPhone 6s و iPhone 6s Plus را در خود ندارد، موردی که مربوط به چیپ به کار رفته در این محصولات بوده و باید آن را نیز در نظر داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا