بررسی‌ تخصصی

نگاه موبایلستان به ساعت هوشمند Gear S2 سامسونگ

Samsung Gear S2

 

۲۰۱۶۰۲۲۸_۲۳۱۱۱۴+

 
 
در این مطلب سعی داریم تا تجربه کار با آخرین ساعت هوشمند سامسونگ یعنی Gear S2 برای شما بازگو کنیم.
اولین ساعت هوشمند شرکت سامسونگ به نام Gear بر روی یک نسخه سفارشی از OS کاملاً اندرویدی اجرا شد اما پس از آن، ما مشاهده کردیم که شرکت کر­ه ­ای با سیستم عامل Tizen خود، نگرش متفاوتی را نسبت به پوشیدنی­ها اتخاذ کرده است. Tizen توسط سامسونگ و اینتل ساخته می­شود و طی چند نسل پیشین از ساعت­های هوشمند Gear، ما شاهد تکامل قابل توجه این پلتفرم بوده ­ایم. امروز در ساعت Gear S2 سامسونگ، ما یک پوشیدنی گل سرسبد داریم که دقیقاً دلیل برگزیدن Tizen از سوی سامسونگ بجای OS پوشیدنی اندروید گوگل، را نشان می­دهد.
 
 

طراحی

به هنگام طراحی پوشیدنی­ها، به نظر می­رسد که شرکت­ها یکی از دو رویکرد زیر را انتخاب می­کنند: برخی از آن­ها بر ظاهر ورزشی هدف­گذاری می­کنند و برخی دیگر هدفشان آمیختگی ساعت هوشمند با بخش لوکس ساعت است.
اما برخی از شرکت­ها بر انتخاب هر دو رویکرد هدف­گذاری کردند که در مورد Gear S2، سامسونگ دقیقاً همین کار را انجام داد. برای آن­هایی که داشتن ساعت اسپورت و هوشمند ملاک انتخاب می باشد، Gear S2 Sport با بند سیلیکونی دقیقاً همان انتخاب صحیح است و برای کسانی که خواهان ساعت هوشمند لوکس هستند، Gear S2 کلاسیک، با یک بند چرمی برای یک ظاهر لوکس بعلاوه ویژگی­­های هوشمند انتخاب بسیار مناسبی می باشد.
یکی از بزرگترین مزایای بند سیلیکونی این است که به ندرت در لبه­های آن آثار استفاده ظاهر می­شود، این در حالی است که بند چرمی حتی با کمترین میزان استفاده آثار کهنگی بند چرمی قابل مشاهده است. بندهای چرمی در هر دو ساعت Moto 360  و Huawei Watch پس از گذشت زمان کوتاه، آثار سایش در آن دیده شده که این امر در ساعت Moto 360 بیشتر مشهود بوده است.
بدنه اصلی Gear S2 از استیل ضدزنگ با یک کلید خانه و یک کلید برگشت در کنار آن ساخته شده است که به شما امکان ارتباط با OS را به روش­های مختلف می­دهد و یک حس­گر ضربان قلب در پشت آن وجود دارد. ویژگی­ کلیدی که Gear S2 را در برابر بسیاری از رقیبان برتری می­بخشد، قابلیت چرخشی در اطراف صفحه نمایش است که جهت جابجایی بین منوها و تعویض صفحات بکار برده میشود.
Gear S2 دارای یک صفحه نمایش ۲/۱ اینچی با فناوری Super AMOLED با وضوح ۳۶۰*۳۶۰ پیکسل (۳۰۲ ppi) می باشد. این یک صفحه نمایش عالی می باشد و حتی در زیر نور مستقیم آفتاب بازهم قابل استفاده است. یک ویژگی بد آن این است که صفحه نمایش از میزان روشنایی اتوماتیک پشتیبانی نمی­کند، اما برای شما این امکان وجود دارد که سطح روشنایی را در پایین­ترین مقدار آن قرار دهید و بسته به مقدار روشنایی محیط، روشنایی صفحه نمایش به طور خودکار به یک سطح بالاتر افزایش خواهد یافت.
روی هم رفته، Gear S2 مشخصاً کامل نیست اما قابلیت گردشی یک ایده جالب است و حقیقتاً Gear S2 را از دیگر ساعت­های هوشمند مستثنی می­کند.
این ساعت هوشمند بر روی مچ دست احساس بسیار خوبی دارد، دارای وزن قابل توجه اما قابل مدیریت است و تقریباً با هر چه شما بر تن کنید، شیک خواهد بود. این ساعت ساده اما در عین حال کاربردی است و سامسونگ در این نسخه نهایت حق خود را به دست آورد.
بنده نیز در مدتی که این ساعت را به دست داشتم احساس بسیار خوبی داشتم و این ساعت بروی دست توجه همگان را به خودش جلب میکند.
 
 

سخت­ افزار

سؤالی که اکثر مردم از من پرسیده ­اند این است که آیا Gear S2 دارای آنتن GPS است و پاسخ به این سوال به نسخه ساعتی بستگی دارد که شما در اختیار دارید. Gear S2 در نسخه­ های ۳G  و Wi-Fi  موجود است اما در ایران فقط مدل wifi وجود برای خرید وجود دارد.
همچنین درخصوص اینکه آیا این ساعت مانند نسخه قبلی خود یعنی Gear S قابلیت نصب سیم کارت دارد یا خیر، باید بگو خیر. این نسخه این قابلیت را ندارد و با اتصال به گوشی شما می تواند از قابلیت تماس ها و پیامک ها استفاده نماید.
البته فقدان GPS را می توان یک حرکت نزولی در نظر گرفت اما Gear S2 تا حدودی این مورد را با قادر ساختن شما در ذخیره آهنگ به میزان ۴ گیگابایت در حافظه داخلی خود ساعت و پخش مستقیم آن­ها در هنزفیری جبران می­کند. این موضوع به شما امکان می­دهد تا گوشی را در خانه قرار دهید (مگر این که به GPS نیاز داشته باشید) و در بیرون از خانه به ورزش بپردازید و موسیقی گوش دهید.
پشتیبانی از Wi-Fi به این معنی است که شما می­توانید استفاده از Gear S2 را به عنوان یک دستگاه متکی بخود به کار ببندید. و با اتصال به مودم خانگی از برخی امکانات ساعت به این طریق استفاده نمایید.
یکی از بزرگترین پیشرفت­ها با Gear S2 در میان ساعت­های هوشمند سامسونگ سازگاری آن با هر گوشی هوشمندی است که اندروید ۴٫۴ یا بالاتر را اجرا می­کند و به زودی قادر به اتصال به iPhone نیز خواهد بود. به هنگام استفاده با دستگاه­های غیرسامسونگی، شما باید تعدادی از برنامه­ های ویژه سامسونگ را برای کارکرد کامل نصب کنید اما این تجربه تقریباً زمانی بی­ همتاست که شما از گوشی هوشمند Galaxy استفاده می­کنید.
همانند سایر پوشیدنی­ها، Gear S2 نیز تمرکز­ خاصی بر تناسب اندام دارد و با S-Health اثبات می­کند که کاملاً قادر به مربیگری تناسب اندام است. این مورد از صفحه اصلی آغاز می شود که در آن یک ویجت وجود دارد که ماتریس­های مختلف (برای مثال به شما اطلاع می­دهد که چه مقدار آب یا کافئین مصرف کرده­اید) را به شما می­گوید.
زمانی که شما با آن کار می­کنید، S-Health قادر است ضربان قلب شما را ضبط کرده و آن را در یک نمودار جالب نشان ب­دهد و تمام داده ­ها با گوشی هوشمند شما مرتبا همگام ­سازی میشود. Gear S2 به طور هوشمندانه­ ای سطوح فعالیت شما را اندازه ­گیری می­کند و اعلان­ های کمک­ کننده ­ای را در زمان بی­ حرکت بودن طولانی مدت شما ارائه می­کند. هنگامی که شخصی که اغلب زمان­های طولانی را در پشت رایانه سپری می­کند، اعلان حرکت (که معمولاً حدود یک ساعت پس از بی­ حرکت بودن شماست) به عنوان یک یادآوری کننده مفید برای استراحت کردن و یا تحرک عمل می­کند. برای مثال بعد از مدتی کار با کامپیوتر با توجه به میزان خواب و مدت بی حرکت بودن، با اعلان از من خواست تا کمی راه بروم.
 
 

عملکرد

در باطن، Gear S2 توسط یک پردازنده دوهسته­ ای یک گیگاهرتزی کار می­کند و از یک RAM 512 مگابایتی استفاده می­کند. این مشخصات بر روی کاغذ تا حدی گیج­کننده هستند اما در نسل­های موجود پوشیدنی­ها، برای حفظ تجربه اجرای خوب و راحت، بیش از مقدار مورد نیاز هستند.
سرعت جابجایی بین صفحات و اجرا کردن برنامه ها و حتی بازی کردن روی ساعت به صورت قابل توجهی بالاست و هیچگونه لگی دیده نشد.

نرم­ افزار

در حالی که به نظر می­رسد سامسونگ در گوشی­های هوشمند، تلویزیون­ها و حتی یخچال­ های خود به اندروید متعهد است، این شرکت فاصله محتاطانه ­ی خود را با پوشیدنی­ های اندروید حفظ می­کند. دلیل مشخص آن، این است که در حالی که قادر به سفارشی کردن اندروید در تمام موارد فوق بوده است، دستورالعمل­ های پوشیدنی اندروید اغلب به یک تجربه همگن در تمام دستگاه­های منجر می­شود.
در مقابل، Tizen انعطاف­ پذیری و کنترلی را برای سامسونگ به ارمغان می­ آورد که به شدت پوشیدنی اندروید فاقد آن است و Gear S2 توجیه تصمیم سامسونگ برای استفاده از Tizen است. موارد بسیاری درباره این تجربه وجود دارد اما Tizen به سامسونگ اجازه داده است تا یک تجربه ساعت هوشمند منحصر بفردی را رونمایی کند و به نوبه خود سامسونگ نشان داده است که داشتن کنترل بر روی نرم ­افزار و سخت ­افزار می­تواند به سودمندی­ های بزرگ منتهی گردد.
قابلیت چرخشی بخش اساسی از تجربه کارکرد با این ساعت را شکل می­دهد و به شما امکان می­دهد تا در منوها و صفحات مختلف ساعت سیر کنید.
در حالی که اندروید منحصراً بر ورودی صوتی متکی است، زمانی که ملای صوتی ایده ­آل­ ترین گزینه نیست، Tizen یک کلید T9 به موارد اضافه می­کند. بالطبع تایپ کردن در روی یک صفحه کوچک راحت نیست اما داشتن توانایی انتخاب مناسب­ ترین ورودی برای شرایط شما، یک انتخاب خوشایند است.
قابلیت چرخشی به شما اجازه می­دهد تا بین صفحات و گزینه ­ها حرکت کنید اما به منظور خواندن اعلان­ها (پیامک ها و …) باید صفحه را لمس کنید. کلیدهای برگشت و خانه این امکان را فراهم می­کنند که به صفحه قبلی باز گردید، به صفحه خانه بروید یا کشوی برنامه ­ها را باز کنید و در نهایت شما همچنین می­توانید برای دسترسی سریع به منوی تنظیمات، صفحه نمایش را به سمت پایین بکشید.
یکی از بخش­های موردعلاقه من در Gear S2، چگونگی عملکرد اعلان­ها است. زمانی که شما در صفحه خانه قرار دارید، چرخش به سمت چپ، تمام اعلان­های خوانده شده شما را نشان می­دهد به گونه ­ای که هر کدام از آنها در صفحه مخصوص به خود قرار دارند با ضربه زدن بر روی آن، شما می­توانید با استفاده از قابلیت چرخشی تمام اعلان را مرور کنید و صفحه نمایش دایره ­ای این کار را تسهیل می­کند. من یک ایمیل نسبتاً بلند را روی  Gear S2 بدون هیچ مشکلی خواندم و حتی یک پاسخ کوتاه که در پشت منو در سمت راست، پنهان است با استفاده از صفحه کلید T9، ارسال کرده­ام.
البته تمام عملکردهای آن مثبت نیست برای مثال Gear S2 بندرت از برنامه ­های مختلف پشتیبانی می­کند. اگر شما طرفدار تناسب اندام هستید، برای مثال از برنامه­ ای مانند Run Keeper پشتیبانی نمی­شود.
شخص من، از ساعت هوشمند خود برای اعلان­ها، بررسی تناسب اندام و همچنین یک ساعت استفاده می­کنم. من به تعداد زیاد از برنامه ­های مختلف و ویجت­ ها نیازی ندارم که نهایتاً به کاهش راندمان و مصرف بیشتر باتری منجر خواهد شد. در عوض طول عمر باتری به خودی خود دلیلی است که من از پذیرفتن Tizen خوشحال هستم.
 
 

عمر باتری

انرژی Gear S2 توسط یک باتری ۲۵۰ میل­ی آمپرساعتی تأمین می­شود که ممکن است به طور خاص بزرگ به نظر نرسد اما برای فراهم کردن طول عمر باتری یک ساعت هوشمند کافی به نظر می رسد.
ساعت اپل درخصوص طول عمر باتری، قابلیت تأمین ۱۸ ساعت کارکرد را دارد و بنابراین شما باید هر شب ان را شارژ کنید. به طور مشابه، ساعت­های پوشیدنی اندروید می­توانند با کمترین کارکرد تا روز دوم دوام آورند اما در اواسط روز دوم به طور کامل خالی خواهد شد و بنابراین شما باید آنها را نیز هر شب شارژ کنید.
ساعت­های Gear قبلی سامسونگ نیز به شارژ هر شب نیاز داشتند اما Gear S2  اینگونه نیست. درواقع این اولین ساعت هوشمند کاملاً کاربردی هست که من استفاده کرده­ ام و به راحتی می­تواند تا چند روز کار کند. به هنگام استفاده من از Gear S2، متوجه شدم که اگر شما درصورت عدم استفاده از Wi-Fi، آن را خاموش کنید، روشنایی را به بین ۲-۴ درجه کاهش دهید و از Gear S2 منحصراً برای ردیابی، تناسب اندام و اعلان­ها استفاده کنید، باتری می­تواند تا دو روز کامل و حتی بسته به میزان کاربری تا ۳ روز کامل دوام آورد.
زمانی که Gear S2 در حالت کم مصرف کار می­کند، پایه شارژر Gear S2 به شما اجازه می­دهد تا آن را یک ساعته شارژ کامل کنید. شارژر این ساعت هوشمند می­تواند در ۱۰ دقیقه تا %۱۵ باتری را شارژ کند.
 
 

مزایا

  • طراحی بادوام و صاف و شفاف
  • اندازه­ ای که برای اکثر کاربران مناسب است.
  • قابلیت چرخشی منحصر بفرد
  • صفحه نمایش خوب با مدیریت روشنایی صفحه
  • عملکرد روان بدون هیچ تأخیری

معایب

  • پشتیبانی محدود از برنامه ­ها
  • عدم برخورداری از روشنایی خودکار
  • فقدان GPS یا بلندگو بر روی نسخه Wi-Fi
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا