اخبار

هر آنچه باید درباره اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام بدانیم

براستی پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام هفت نانومتری که برای گوشی های پرچمدار ۲۰۱۹ طراحی شده چه قابلیت ها و مشخصاتی دارد؟ شرکت کوالکام یکی از شرکت های معروف در زمینه تولید پردازنده های موبایل است که بسیاری از گوشی های رده پایین تا پرچمدار به کمک تراشه های این شرکت کار می کنند. تراشه اسنپدراگون ۸۵۵ که برای پردازنده های پرچمدار ۲۰۱۹ طراحی شده باعث شد تا این شرکت بتواند با شرکت های قدری مانند اپل و سامسونگ وارد رقابت شود.

از آن جایی که گوشی های شیائومی می ۹ و وان پلاس ۷ پرو بر آن شدیم که مشخصات این تراشه را در این مقاله برای شما شرح بدهیم.

مقایسه نسل جدید و قدیم اسنپدراگون ۸۵۵
پارامترها/پردازنده اسنپ دراگون ۸۵۵ اسنپ دراگون ۸۴۵
CPU یک هسته‌ با فرکانس ۸۴/۲ گیگاهرتز Kryo 485 Gold  Prime

۳ هسته ۴۲/۲گیگاهرتز ‌ Kryo 485 Gold با فرکانس
۴ هسته ۸/۱ گیگاهرتز ‌ Kryo 485 Silver با فرکانس

۴ هسته‌ Kryo 385 Gold با فرکانس ۸/۲ گیگاهرتز

۴ هسته‌ Kryo 385 Silver با فرکانس ۸/۱ گیگاهرتز

حافظه کش  L2 هسته‌ Gold Prime کش ۵۱۲ کیلوبایتی
هسته‌های Gold هرکدام ۲۵۶ کیلوبایت
هسته‌های Silver هرکدام ۱۲۸ کیلوبایت
هسته‌های Gold هرکدام ۲۵۶ کیلوبایت
هسته‌های Silver هرکدام ۱۲۸ کیلوبایت
حافظه کش  L3 ۲ مگابایت L3 مشترک در قالب DSU
۳ مگابایت کش سطح سیستم
۲ مگابایت L3 مشترک در قالب DSU
۳ مگابایت کش سطح سیستم
GPU Adreno 640 Adreno 630
با فرکانس ۷۱۰ مگاهرتز
حافظه رم ۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز
پهنای باند ۳۴.۱ گیگابایت‌برثانیه
۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز
پهنای باند ۲۹.۹ گیگابایت‌برثانیه
رابط حافظه ذخیره سازی UFS 3.0 UFS 2.1
پروسسور سیگنال تصویر Spectra 380
یک حسگر ۴۸ یا دو حسگر ۲۲ مگاپیکسلی
Spectra 280
یک حسگر ۳۲ یا دو حسگر ۱۶ مگاپیکسلی
کدگذاری/ رفع کد ۲۱۶۰p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه
۱۰ بیتیH.265 ،HDR10 ، +HDR10 و HLG
ان‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه
۱۰ بیتی H.265
مودم Snapdragon X24 LTE
Cat.20
دانلود ۲۰۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۳۱۶ مگابیت‌برثانیه
Snapdragon X20 LTE
Cat.18/13
دانلود ۱۲۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه
روند ساخت ۷ نانومتری N7 ۱۰ نانومتری LPP

یک هسته موسوم به  Cortex-A76 در نقش CPU  در اسنپدراگون ۸۵۵ تعبیه شده است. به هنگام بررسی پی ۳۰ پرو متوجه شدیم که کربن ۹۸۰ در ابتدا به عنوان نخستین پردازنده مجهز به هسته های Cortex-A76 عمکرد جالب توجهی دارد و با ترکیب با لیتوگرافی بهتر عمل می کند. کاملا مشخص است که اسنپدراگون ۸۵۵ این چنین عملکردی داشته باشد.

کوالکام برای استفاده از  Cortex-A76 راهکار متفاوتی را در پیش گرفته است راهکاری که نسبت به رقیب چینی قدری متفاوت است. کوالکام به ۴ هسته A76  مجهز بوده که با نام  Kryo 485 Gold معرفی شده است. این هسته ها در ترکیب با Cortex-A55 4 هسته ای به مانند پروسسورعمل می کنند ولی فرکانس هسته ها، نوع پیکربندی  حافظه کش و ریز ساختارها تفاوت هایی ایجاد کرده است.

شرکت کوالکام بعد از گذشت سه سال  و کسب مجوز Built on Cortex Technology بنا به درخواست شرکت های سازنده تراشه داده شده امسال نحوه ساخت تراشه را برای کاربران خود معرفی کرد.

عملکرد بهتر CPU نسبت به گذشته

هسته‌های Cortex-A76 اسنپدراگون ۸۵۵ براساس میزان دسترس پذیری داده ها و واحدها عمل کرده و در مدت زمان بیشتری فعال خواهند بود و دستورالعمل ها به ترتیب اجرا خواهند شد. هسته A76، ۱۲۸ بافر دارد ولی بافر هسته های   A76 کوالکام مشخص نیست. کوالکام ادعا کرده که حتی فراخوانی داده ها باعث کار بهتر پروسسور می شود. البته بهره وری بهتر پروسسور از نظر کوالکام مشخص نیست. تغیراتی مانند تغییر مسیر داده، و نوع واکنش به داده ها هم مشخص نشده است.

مهندسان کوالکام برای طراح اسنپدراگون ۳+۱ استفاده در حالی که طراحی پردازنده ۹۸۰ ،دو هسته ای به صورت ۲+۲ است. فرکانس ۸۴/۲ گیگ و ۵۱۲ کیلوبایت حافظه کش L2 در اسنپدراگون ۸۵۵  تحت عنوان  Kryo 485 Gold Prime است. هر هسته با نام Kryo 485 Gold وبا فرکانس ۴۲/۲ گیگاهرتز با حافظه کش ۲۵۶L2   مهم ترین مشخصات آن است. البته پیش بینی شده بود که پروسسور پرچمدار به صورت DynamIQ تقویت کننده فرکانس ها و با ولتاژ بالایی تولید شود ولی مشخص شد که هسته prime هیچو ولتاژ خاصی نداشته و به همراه با سه هسته بزرگ ولتاژ مشترکی را تولید می کنند.

چیدمان ۴+۳+۱ باعث شده تا پروسسور بهتر عمل کند

مشخص شده که ترکیب ۳+۱ خیلی بهتر از ۲+۲ است. از آن جایی که هسته های اسنپدراگون ۸۵۵ ولتاژهای جداگامنه ای ندارند،بنابراین چندان عملکرد پروسسور تغییر نخواهد یافت، بنابراین این پروسسور همچنان انرژی بالایی را تولید خواهد کرد. بخاطر این که هسته های بزرگ ۳+۱ ولتاژ بالایی را دریافت خواهند کرد.

براساس ادعای کوالکام پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ نسبت به ۸۴۵ بهتر عمل می کند. ولی تا بحال آماری را در این رابطه منتشر نکرده است. کوالکام ادعا می کند که تراشه تولیدی در مقایسه با تراشه A12   اپل و کربن ۰۹۸۰هواوی در شبکه های اجتماعی بهتر عمل می کند.

نقطه ضعف حافظه اشتراکی کمتر

فرکانس هسته های کم مصرف Cortex-A55  ، ۸/۱ گیگاهرتز بوده و در هریک حافظه کش ۱۲۸ کیلوبایت است. بنابراین به لحاظ هسته های کوچک با نسخه قبلی خود چندان تفاوتی ندارد و با فناوری هفت نانومتری ساخته شده است.

کوالکام یک حافظه کش L3 در اسنپدراگون تعبیه کرده ولی رقیب چینی حافظه کش L3 4 مگابایتی را در کربن ۹۸۰ تعبیه کرده است. پردازنده گرافیکی موسوم به آدرنو ۶۴۰ نسبت به گذشته ۲۰ درصد بهتر شده است. بهبود ۵۰ درصد عملکرد بهتر محاسبه و منطق در محاسبات FP32 و FP16 تغییر جدیدی است که رخ داده است.

مشخص شده که عملکرد GPU در این تراشه نسبت به نسخه قبلی بهتر شده و این تغییر در بازی PUBG مشخص شد که ۴۰ فریم را در هر ثانیه نشان می داد که درعمل ۲۸ درصد بهتر شده است. پس می شود که این تراشه می تواند بازی هایی با گرافیک بالا را پشتیبانی می کند.

افزایش عملکرد بهینه GPU تا ۲۰%

بنا به ادعای کوالکام برای این تراشه برای واقعیت افزوده کارایی بهتری دارد و می توان بازی هایی باHDR و ویدیوهای ۳۶۰ درجه را با کیفیت ۸K مشاهده کرد. پردازنده سیگنال دیجیتال بهتر شده و شاید بخاطر افزایش فرکانس باعث بهبود عملکرد شده است.  واحدهای MAC و انباشتگر باعث خاص شدن این تراشه شده است و باعث شده که به موتورهای شبکه های عصبی شرکت های دیگر بیشتر شبیه باشد.

شتاب دهنده تانسور = DSP+ موتور هوش مصنوعی کوالکام

موتور هوش مصنوعی کوالکام بهتر شده و در کل CPU, GPU, DSP نیز کارایی و عملکرد بهتری دارند. ناتوانی در پردازش محاسبات استنتاجی یادگیری ماشینی مهم ترین اشکال تراشه های نسخه های قبلی اسنپدراگون بود. فعال بودن واحدهای برداری و تنسور به صورت مستقل ویژگی تراشه اسنپدراگون ۸۵۵ است. بنابراین پردازش تصوی و تسک های استنتاجی به صورت پارالل اجرا می شوند و در کل یادگیری ماشینی بهتر خواهد بود.

ماژول Voice Assistant AI  در کنار واحدهای برداری و تنسور عمل می کند و بنابراین مشخص می شود که  هوش مصنوعی در دستیارهای دیجیتال مانندگوگل اسیستنت و بایدو به خدمت گرفته شده است. وجود تراشه پردازنده سیگنال تصویر اسپکترا ۳۸۰ نشان می دهد که دسته بندی سوژه و تفکیک سوژه ، ردگیری حرکت در واقعیت افزوده و لرزه گیری تصویر به میزان ۴ برابر بهتر شده است. میزان مصرف انرژی در ضبط ویدیوهای HDR4K به میزان ۳۰ درصد کمتر شده است.

مودم مجزا در اسنپدراگون ۸۵۵

در تراشه اسنپدراگون ۸۵۵، می توان به LTE Cat.20 براحتی متصل شد و فایل ها را تا ۲ گیگ بر ثانیه دانلود کرد. می توان سرعت را تا ۷ برابر به مدد  ۴×۴ MIMO و ۲۵۶QAM ارتقا داد.این مودم جدید می تواند تا ۳ برابر در  LTE از ۲۵۶QAM به سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه دست یابد.

برای دست یابی به اینترنت ۵G باید از مودم اکسترنال X50 استفاده  کرد. در این تراشه می توان از هر دو فناوری sub-6 GHz 5G NR  و mmWave به طور توام استفاده کرد. تراشه کمبوی وای فای اکسترنال با استاندارد Wi-Fi 6 و استاندارد ۶۰ گیگاهرتزی Wi-Gig 802.11a سازگار است.


بیشتر بخوانید

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا