آموزش و ترفنداخبار

هفت روش آسان برای افزایش سرعت فایرفاکس

مانند هر مرورگر دیگری، فایرفاکس نیز با گذشت زمان شروع به کند شدن می کند تا جایی که زمانی خواهید دید فایرفاکس در هنگام باز شدن و یا باز کردن یک صفحه جدید با چند ثانیه تاخیر مواجه است. علاوه بر این ممکن است شما از سرعت فعلی فایرفاکس خود نیز راضی نباشید.
اگر دوست دارید هنگام کار کردن با این مرورگر شاهد سرعت بیشتری باشید، کافیست این ۷ روش را امتحان کرده و عملکرد فایرفاکس را ارتقا دهید.
 

۱ . باز کردن فایل های فلش با روش Click-To-Play

اولین کاری که پس از نصب یک مرورگر جدید باید انجام داد، غیر فعال کردن محتوای فلش (Flash) و یا قرار دادن آن در حالت click-to-play (کلیک کنید تا اجرا شود) است. وب سایت های زیادی از Adobe Flash player برای بارگذاری فیلم ها و سایر محتواهای در قالب فلش، مثل تبلیغات مختلف، استفاده می کنند. این امر باعث می شود تا سرعت بارگذاری صفحه کاهش یابد؛ با این که ممکن است شما مایل به مشاهده محتواهای فلش موجود در صفحه نباشید. اما در صورتی که از حالت click-to-play استفاده کنید، محتواهای فلش فقط زمانی بارگذاری شده و به نمایش در می آیند که شما روی آن ها کلیک کنید و بنابر این کنترل کاملی روی آن ها پیدا خواهید کرد.
برای قرار دادن حالت نمایش محتواهای فلش روی click-to-play، دستور العمل زیر را اجرا کنید:

  1. روی منو اصلی فایرفاکس در کنج بالا و راست آن کلیک کرده (آیکونی به شکل سه خط افقی) و سپس Add-ons را انتخاب کنید.
  2. در صفحه add-ons (افزونه ها)، روی دکمه Plugins در سمت چپ کلیک کرده و پلاگین Shockwave Flash را بیابید.
  3. روی منو باز شونده کنار آن کلیک کرده و گزینه Ask to Activate را انتخاب کنید. همچنین شما در صورت تمایل می توانید نمایش محتوای فلش را به صورت کامل غیر فعال کنید.

Speed-Up-Firefox-Add-ons

 

Speed-Up-Firefox-Flash
 

۲ . غیر فعال کردن افزونه ها

یکی دیگر از روش هایی که با استفاده می توان سرعت مرورگر ها از جمله فایرفاکس را افزایش داد، غیر فعال کردن افزونه هاست. افزونه ها (Add-ons و extension) از منابع سخت افزاری رایانه شما استفاده می کنند، و بنابراین اگر تعداد آن ها زیاد باشد سرعت مرورگر را کاهش خواهند داد. شما باید افزونه های بلا استفاده خود را غیر فعال کنید تا عملکرد بهتری را از مرورگر شاهد باشید. شما می توانید به صفحه Add-ons واقع در منو اصلی فایرفاکس رفته و موارد مورد نظر را غیر فعال (disable) یا حذف (remove) کنید. بهترین کار ممکن این است که ببینید کدام افزونه ها منابع بیشتری را مصرف می کنند و آن ها را غیر فعال نمایید.
برای انجام این کار شما می توانید از افزونه about:addons-memory 2016 استفاده کنید. کافیست این افزونه را نصب کرده و سپس عبارت زیر را در نوار آدرس مرورگر وارد کنید تا افزونه های نصب شده همراه با میزان مصرف هر کدام از منابع رایانه را مشاهده کنید. با استفاده از این اطلاعات می توانید افزونه های پر مصرف را یافته و با غیر فعال کردن آن ها سرعت مرورگر را بالا ببرید.
about:addons-memory,
 
Speed-Up-Firefox-Memory
 

۳ . خالی کردن حافظه

اگر شما به طور مرتب از فایرفاکس استفاده می کنید و احساس می کنید که اخیرا کمی کند شده است، می توانید مقداری از حافظه را خالی کنید تا سرعت آن افزایش یابد. برای این کار عبارت about:memory را در نوار آدرس فایرفاکس تایپ کرده و کلید Enter را از صفحه کلید رایانه فشار دهید. در صفحه باز شده روی Minimize memory usage که در کادر Free memory واقع است کلیک کنید، تا حافظه خالی شود.
 
Speed-Up-Firefox-Free-memory
 

۴ . قابلیت رایانش (Pipelining) فایرفاکس را فعال کنید

این ترفند ساده ای است که با انجام آن فایرفاکس می تواند به جای برقراری یک اتصال با یک سرور، چندین اتصال به صورت همزمان برقرار کرده و سرعت باز شدن صفحه را افزایش دهد (کاری مشابه با عملی که نرم افزار های مدیریت دانلود مثل IDM انجام می دهند). برای فعال کردن قابلیت رایانش یا Pipelining عبارت about:config را در نوار آدرس فایرفاکس تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید. در اینجا شما باید مقادیر ذکر شده در زیر را یافته و وضعیت آن ها را به آن چیزی که ذکر شده تغییر دهید.

  • network.http.pipelining -> true
  • network.http.pipelining.aggressive -> true
  • Network.http.pipelining.maxrequests -> ۸
  • Network.http.pipelining.ssl -> true

برای این که بتوانید به سرعت این گزینه ها را پیدا کنید، عبارت network.http.pipelining را در نوار جستجو تایپ کرده و سپس روی مقادیر موجود در کنار هر گزینه در ستون value دو بار کلیک کنید تا امکان تغییر آن ها فراهم شود.
 
Speed-Up-Firefox-Pipelining
 
اگر شما دوست ندارید این کار ها را به صورت دستی انجام دهید، می توانید از افزونه Pipelining Firefox add-on استفاده نمایید تا به صورت خودکار این تغییرات انجام شود.
 

۵ . انیمیشن های فایرفاکس را غیر فعال نمایید

درست مانند کاری که می توان در ویندوز برای افزایش سرعت انجام داد، شما می توانید در فایرفاکس نیز با غیر فعال کردن انیمیشن ها سرعت آن را بالا ببرید. برای غیر فعال کردن انیمیشن ها در فایرفاکس عبارت about:config را در نوار آدرس آن تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید. اکنون در نوار جستجوی بالایی عبارت animate را وارد کرده و مقدار value تمام گزینه ها را به False تغییر دهید. این کار باعث افزایش سرعت مرورگر می شود، ولی از طرف دیگر با غیر فعال شدن انیمیشن ها احساس نرمی و زیبایی آن کم خواهد شد.
 
Speed-Up-Firefox-Disable-Animations
 

۶ . استفاده از افزونه ها برای افزایش سرعت فایرفاکس

فایرفاکس نیز همچون کروم دارای افزونه های بسیاری است که می تواند سرعت آن را افزایش دهد. در اینجا برخی از بهترین آن ها را معرفی می کنیم.
Auto Unload Tab: این افزونه به صورت خودکار تب های بلا استفاده و رها شده را بسته و با این کار میزان مصرف منابع پردازشی رایانه را کاهش می دهد. البته هر زمان که شما به تب مورد نظر نیاز داشته باشید، امکان بارگزاری مجدد آن نیز وجود دارد.
Image Block: این افزونه از نمایش کلیه تصاویر یک سایت جلوگیری می کند و علاوه بر کاهش مصرف حجم اینترنت موجب افزایش سرعت بارگذاری سایت ها می شود. اگر باز شدن تصاویر سایت ها برایتان اهمیتی ندارد، این یک گزینه بسیار مناسب برای شما است.
Speed Tweaks: این افزونه قادر است تمامی تغییراتی را که ما در صفحه about:config انجام دادیم را اعمال کند و علاوه بر آن امکانات دیگری نیز برای افزایش سرعت مرورگر دارد. شما می توانید تغییرات را به صورت دستی نیز انجام دهید، ولی این افزونه با یک کلیک همه کار را انجام می دهد.
 

۷ . تازه سازی (Refresh) فایرفاکس

اگر روش های گفته شده در بالا برای شما کافی نیست و یا مرورگر فایرفاکس شما به دلیل استفاده مداوم دچار کندی و حتی کرش می شود، تازه سازی فایرفاکس می تواند مشکل شما را حل کند. فایرفاکس امکان تازه سازی و برگرداندن همه  تنظیمات به مقادیر پیش فرض را دارد و با این کار گل ابزار های جانبی مثل افزونه ها را نیز حذف می کند. برای انجام این کار، عبارت about:support را در نوار آدرس فایرفاکس تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید. اکنون روی دکمه Refresh Firefox در سمت راست صفحه کلیک کنید و آن را تایید نمایید.
 
Speed-Up-Firefox-Refresh-Firefox
Speed-Up-Firefox-Confirm-prompt
 
توجه داشته باشید که این عمل اطلاعات شخصی شما مثل تاریخچه مرور، رمز های عبور، کوکی ها و بوکمارک ها را حذف نمی کند.
 

جمع بندی

شما می توانید با استفاده از روش های گفته شده در بالا سرعت مرورگر فایرفاکس خود را افزایش دهید. بعضی از این روش ها حتی می تواند سرعت فایرفاکس را از حالت عادی نیز فراتر ببرد، بنابر این بهتر است همه آن ها را امتحان کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا