اخبار

هلیو P40 شش هسته ای به زودی عرضه خواهد شد

به نظر می رسد که مدیاتک پردازنده نسل بعدی خود به نام هلیو p40 را با ۶ هسته، ۲ هسته Cortex A73 و ۴ هسته CortexA53 به بازار معرفی خواهد کرد. باید خاطر نشان کرد که این تراشه از تکنولوژی big.LITTLE استفاده می کند که از نکات مثبت مدیاتک به حساب می آید.
با توجه به این موضوع، دیگر خبری از افزایش تعداد هسته‌های پردازشی در تراشه‌ی جدید مدیاتک نیست؛ شرکت مدیاتکدر تراشه‌های قبلی خود از تعداد هسته‌های پردازشی بیشتر اما ضعیف‌تر استفاده کرده بود؛ اما آن‏‌طور که پیدا است، این شرکت تایوانی در نظر دارد با کاهش تعداد هسته‌های پردازشی تراشه‌ی میان‌رده جدید خود و استفاده از دو هسته‌ی پردازشی قدرتمند، هلیو پی ۴۰ را به رقیب قدرتمندی برای چیپ‌ست‌های میان‌رده بازار مبدل کند.
این تراشه با دارا بودن لیتوگرافی ۱۲ نانومتری و همچنین استفاده از Cortex A73 مصرف دستگاه های مجهز به آن را بسیار کم و بهینه می کند این در حالی است که سازنده، نیازی به افزایش ابعاد پردازنده و افزایش میزان سیلیکون مصرفی ندارد؛ به همین جهت، ناچار نیست هزینه بیشتری به‌منظور افزایش ابعاد تراشه هلیو پی ۴۰ متحمل شود. هسته‌ پردازشی Cortex A73 نزدیک به ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به نسل‌های گذشته خود دارد که این موضوع، احتمالاً باعث افزایش شارژدهی محصولات مجهز به چیپ‌ست هلیو پی ۴۰ مدیاتک خواهد شد. طراحی هسته پردازشی Cortex A73، می‌تواند در طولانی‌مدت عملکرد بالای خود را حفظ کند و همین موضوع باعث خواهد شد تجربه کاربری بهتری توسط چیپ‌ست ارائه شود.
مدیاتک از ارائه چنین تراشه ای انتظار دارد که بتواند با تراشه میانرده تازه معرفی شده اسنپدراگون ۶۶۰ رقابت کند. هنوز هم اطلاعات دقیقی از این تراشه رونمایی نشده ولی چیزی که تای اینجای کار مشخص است شباهت سخت افزاری بین دو تراشه است که نشان از رقابت سنگین آن ها در بازار جهانی خواهد داد.
ظاهرا مدیاتک با سازندگان مطرح مانند اوپو، ویوو، شیائومی، جیونی و … در حال مذاکره است تا آن‌ها را نسبت به استفاده از چیپ‌ست هلیو P40 در محصولات جدیدی که سال آینده عرضه می‌شود؛ متقاعد کند. بااین‌حال هنوز مشخص نیست که کدام‌یک از سازندگان در نظر دارد اولین محصول مجهز به تراشه‌ی هلیو p40 مدیاتک را معرفی کند. انتظار می‌رود در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷، مشخصات‌ فنی چیپ‌ست هلیو پی ۴۰ مدیاتک به‌صورت رسمی اعلام شود. این تراشه به‌ احتمال زیاد در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ در اختیار سازندگان قرار خواهد گرفت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا