اخبار

پتنت اپل برای فعال سازی “وضعیت اظطراری” با TouchID

panicbutton1

ظاهرا یک سال و نیم پش، اپل حق اختراعی را به ثبت رسانده است که کاربران آیفون یا آیپد مجهز به TouchID (سنسور اثر انگشت) به وسیله آن می توانند “وضعیت اظطراری” را در دستگاه های خود فعال سازند. اما چگونه و با چه هدفی؟ با ما در تکفارس همراه باشید.
ظاهرا کمپانی اپل این حق اختراع را در ماه May سال ۲۰۱۴ به ثبت رسانده است اما مدارک آن به تازگی در فضای اینترنت منتشر شده. این حق اختراع به کاربران اپل اجازه می دهد که یکی از انگشتان خود را برای فعال سازی “وضعیت اظطراری” در TouchID دستگاه های اپل به ثبت برسانند تا اگر شخصی قصد استفاده اجباری از دستگاه شما را داشت، کاربر با قرار دادن همان انگشت که از قبل برای تنظیم “وضعیت اظطراری” استفاده کرده، دستگاه کاملا قفل شود و یا فورا Restart یا خاموش شود. همچنین با فعال سازی این قابلیت، دوربین جلوی دستگاه فعال شده و از مجرم یا زورگیر فرضی عکس برداری می کند. سپس عکس ها به حساب iCloud شخص منتقل می شود تا در صورت لزم در اختیار مقامات پلیس قرار گیرد. همچنین با فعال سازی این حالت، میکروفون دستگاه هم می تواند به صورت مخفیانه شروع به ضبط صداهای اطراف کند.


دلیل وجود چنین قابلیتی احتمالا محافظت گوشی یا تبلت کاربر از باز شدناجباری قفل دستگاه و کمک به مقامات پلیس برای رهگیری فرد مجرم است. اپل انگشتی که می تواند این حالت را فعال کند را “انگشت اظطراری” نامیده است.
علاوه برا این حق اختراع، کاربران انتظار دارند که اپل بالاخره امکان اجرای اپلیکیشنی خاص با گذاشتن انگشتی خاص روی TouchID را فراهم سازد.
البته هنوز مشخص نیست چرا اپل با وجود گذشت یک سال و نیم از ثبت این اختراع، تاکنون این قابلیت را به دستگاه های مجهز به سنسور اثر انگشت خود اضافه نکرده است. خصوصا اینکه چنین قابلیتی به نظر نرم افزاری است و با یک آپدیت ساده iOS به راحتی قابل اضافه شدن به دستگاه هاست. شاید اپل هنوز در حال کار و کسب تجربه برای این قابلیت است و شاید هم از اضافه کردن آن منصرف شده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا