اخبار

پتنت جدید اپل به بیرون درز کرد ، حذف برآمدگی دوربین

شاید کسانی که حاضر باشند عمر بیشتر باتری را فدای قطر کمتر کنند در اقلیت باشند. حتی طرفداران گوشی‌های فوق باریک هم از برآمدگی دوربین در آیفون ۶ و ۶ اس ناراضی بودند. ظاهراً خود اپل هم از این وضعیت راضی نیست و در پتنت جدید خود راه حلی برای حذف برآمدگی دوربین در قطرهای کم ارائه می‌دهد.

مشکل اصلی برای نازک‌تر ساختن لنز دوربین تلفن‌های هوشمند این است که قوانین فیزیک تعیین می‌کنند چقدر می‌توان یک سنسور و آرایش لنز دوربین با یک دیافراگم خاص را باریک بسازید. اما پتنت جدید اپل که در سال ۲۰۱۳ تکمیل شده و دیروز به ثبت رسیده است، می‌تواند راه حلی برای این مشکل باشد.
به جای سنسور مسطح معمولی، پتنت جدید یک “فوتوسنسور کروی خمیده” را توصیف می‌کند که اجازه می‌دهد فاصله‌ی بین اجزای لنز و سنسور کاهش پیدا کرده و در نتیجه شاهد نازک‌تر شدن ماژول‌ دوربین تلفن باشیم.
پتنت مذکور مشکل ماژول نازک دوربین و کیفیت تصویر را اینطور توضیح می‌دهد:

“ظهور دستگاه‌های کوچک و قابل‌حمل مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها که وظایف متعددی را بر عهده دارند، نیاز به دوربین‌های یکپارچه‌ی ادغام شده در دستگاه با رزولوشن بالا و اندازه‌ی کوچک را به وجود آورده است. با این حال، با توجه به محدودیت‌های فناوری، دوربین‌های متداول استفاده شده در این دستگاه‌ها معمولاً عکس‌هایی با رزولوشن یا کیفیت پایین‌تری از دوربین‌های با کیفیت می‌گیرند.”

با ساخت سنسورهای منحنی شکل برای مطابقت با نور خروجی از آرایه‌ی لنز، می‌توان سنسور را بیش از پیش به عناصر پشتی لنز نزدیک کرد. در این پتنت به تکنولوژی مشابهی که در تلسکوپ‌های نجومی استفاده می‌شود اشاره شده است.
apple patent aad9c
تصویری که با این روش ثبت شود، نوعی اعوجاج موسوم به ابیراهی رنگی خواهد داشت؛ اما اپل با معرفی عنصر جدیدی در لنز این مشکل را نیز حل کرده است.
مثل همیشه، نمی‌توان با قطعیت گفت که آیا از این پتنت در محصولات بعدی اپل استفاده خواهد شد یا خیر؛ اما با توجه به اینکه احتمالاً جانی آیو نیز از لنز برآمده‌ی دوربین آیفون‌های جدید اپل چندان راضی نباشد، به کار رفتن این پتنت (یا هر راه حل جایگزین دیگری) برای از بین بردن این برآمدگی در آیفون بعدی محتمل به نظر می‌رسد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا