اخبار

کالبدشکافی آیپد پرو ۹٫۷ اینچی اپل

آیپد پرو ۹٫۷ اینچی در پاسخ به نیاز کاربران برای یک تبلت با قدرت سخت افزاری آیپد پرو اما با سایز کوچک‌تر از ۱۲.۹ اینچ ساخته شده است. این محصول که در سه حافظه‌ی ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی به فروش می‌رسد، دارای نمایشگری با رزولوشن ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ است که تراکم پیکسلی آن معادل ۲۶۴ پیکسل بر هر اینچ است.کالبدشکافی آیپد پرو ۹٫۷ اینچی
پردازنده‌ی A9X ساخت اپل با معماری ۶۴ بیتی در کنار چیپ‌ست M9 برای دنبال کردن حرکات ورزشی، نقش مغز متفکر دستگاه را ایفا می‌کنند. دوربین پشتی آیپد پرو دارای سنسور ۱۲ مگاپیکسلی است می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت ۴K را تا نرخ ۳۰ فریم در هر ثانیه شکار کند. دوربین جلوی این آیپد هم دارای سنسور ۵ مگاپیکسلی است و توانایی ضبط تصاویر تا کیفیت ۷۲۰P را دارد.کالبدشکافی آیپد پرو ۹٫۷ اینچی اپل
چهار بلندگو در چهار گوشه‌ با تکنولوژی متعادل سازی پخش صدا، سنسور تشخیص اثر انگشت (Touch ID)، سنسور تشخیص میزان نور محیط، سنسور فشار سنج، شتاب سنج و ژیروسکوپ ۳ محوره نیز دیگر قابلیت‌های آیپد پرو ۹٫۷ اینچی را تشکیل می‌دهند. بعد از دانستن این اطلاعات نوبت آن است که به سراغ کالبدشکافی آیپد پرو برویم و هرکدام از این قطعات را از نزدیک مشاهده کنیم:

کالبدشکافی آیپد پرو ۹٫۷ اینچی توسط گروه iFixit

کالبدشکافی آیپد پرو 9.7 اینچی اپل
مدلی که در این کالبدشکافی استفاده شده است، یک آیپد پرو در رنگ طلایی سرخ (رز گلد) است که شماره مدل ساخت A1673 بر پشت آن حک شده است. ابتدا به سراغ این می‌رویم که اندازه‌ی این آیپد را با سه مدل قبل از آن مقایسه کنیم. در تصویر سمت چپ، آیپد مینی ۳ قابل مشاهده است و در مرکز، آیپد ایر ۲ در کنار آن قرار گرفته است و مشاهده می‌کنید که این مدل، نزدیک‌ترین ابعاد را به مدل ۹٫۷ اینچی آیپد پرو دارد. در نهایت نیز وقت آن است که دو برادر در کنار هم یک عکس یادگاری بگیرند؛ در تصویر سمت راست، آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی را در کنار برادر کوچک‌تر مشاهده می‌کنید:
سپس نوبت یک تصویر با اشعه‌ی ایکس می‌رسد که توسط متخصصان Creative Electron گرفته شده است. در این تصویر می‌توانید سلیقه‌ی اپل در طراحی داخلی را به وضوح مشاهده کنید؛ جایی که باتری حجم وسیعی از فضای اشغال شده را به خود اختصاص داده است و بورد اصلی در سمت راست قرار گرفته است. بلندگوها، دوربین و لوگوی اپل دیگر جزییاتی اند که قابل تشخیص هستند:
کالبدشکافی آیپد پرو 9.7 اینچی اپل
سپس نوبت به باز کردن دستگاه می‌رسد. برای این‌کار ابتدا از طریق ابزار iOpeners، اطراف نمایشگر را حرارت می‌دهیم، بعد هم گیره‌های پلاستیکی مخصوصی را در سرتاسر لبه‌های آیپد می‌کشیم و بعد از طریق یک ابزار مکنده، تاچ اسکرین را از بدنه‌ی اصلی جدا می‌کنیم (حرارتی که در این مرحله داده می‌شود به دلیل جداسازی و کنده شدن چسب‌های متصل کننده‌ی نمایشگر به پنل فلزی است):
کالبدشکافی آیپد پرو 9.7 اینچی اپل
کالبدشکافی آیپد پرو 9.7 اینچی اپل
در گوشه‌ی سمت راست پایین پنل، می‌توانید کابل رابط تاچ اسکرین به مدار اصلی را مشاهده کنید (اپل برای اولین بار از چنین رابطی با این ظاهر استفاده کرده است):
کالبدشکافی آیپد پرو 9.7 اینچی اپل
یک قطعه‌ی فومی بزرگ برای پیشگیری از آسیب دیدن نمایشگر هم بر روی سرتاسر آن چسبانده شده است. در پایین نمایشگر نیز یک مدار جانبی قرار دارد که چیپست‌های زیر با این مشخصات در آن قرار گرفته اند:
کالبدشکافی آیپد پرو 9.7 اینچی اپل

  • رنگ قرمز: چیپست DP815 ساخت تشکیلات Parade Technologies برای کنترل و مدیریت زمان‌بندی‌ها و تاخیر
  • رنگ نارنجی: سنسور تشخیص اثر انگشت مدل ۸۴۱۶A1 ساخت کمپانی NXP Semiconductors
  • رنگ زرد: ۹۸۶۶۷A B5528T

سرانجام نوبت به باز کردن بورد اصلی می‌رسد. برای این‌کار ابتدا باید چند پیچ را باز کنیم و سپس می‌توانیم محافظ EMI که تمام بورد توسط آن پوشانده شده است را برداریم. قبل از این که به سراغ چپیست‌های بر روی بورد برویم، نیاز است که جریان الکتریک را ایزوله کنیم. برای این کار یک قطعه‌ی پلاستیکی مخصوص را بین اتصالات باتری و اتصالات بورد اصلی قرار می‌دهیم و با این کار، مدار ایزوله می‌شود:
کالبدشکافی آیپد پرو 9.7 اینچی اپل
بد نیست نگاهی هم به محافظ بین دو سلول باتری داشته باشیم. این نوار که بین دو سلول بالا و پایین چسبانده شده است، بورد مربوط به اتصال کیبورد هوشمند را در بین دو باتری حفظ می‌کند و یک پیچ هم برای محکم کردن آن بر روی بدنه قرار داده شده است:
کالبدشکافی آیپد پرو 9.7 اینچی اپل
در این مرحله قصد داریم اسپیکرهای بالایی دیوایس را جدا کنیم. در آیپد پرو ۹٫۷ اینچی، این دو بلندگو بر روی یک قطعه‌ی پلاستیکی سوار شده اند که این قطعه به شدت بر روی بدنه محکم شده است و از طریق چسب و پیچ به بدنه وصل است. جالب است بدانید که بعد از جدا کردن این چسب‌کاری از طریق حرارت و با استفاده از ابزار مخصوص، باقی کار آسان می‌شود زیرا این اسپیکرها از طریق رابط های فنری به بورد اصلی متصل هستند و به راحتی و با تکان دادن جدا می‌شوند:
‌‌کالبدشکافی آیپد پرو 9.7 اینچی اپل
در این جا نوبت به جدا کردن ماژول دوربین می‌شود. این قطعه هم به آسانی جدا میشود و لنز از جنس یاقوت کبود به همراه کابل رابط آن را مشاهده می‌کنید (این دوربین ۱۲ مگاپیکسلی دقیقا همان نوعی است که در تولید آیفون ۶ اس به کار رفته است):
کالبدشکافی آیپد پرو 9.7 اینچی اپل
برای جدا کردن بورد اصلی از بدنه نیاز است که پیچ‌های متعددی را باز کنیم، اما قبل از باز کردن پیچ‌ها باید یک نوع اتصالات عجیبی را جدا کنیم که هرکدام با مقداری چسب، در جای خود محکم شده اند. این اتصالات در سطح بالایی خود دارای یک قسمت مسطح فلزی هستند که کاربرد جالبی دارند. اپل برای استحکام بیشتر نمایشگر در برابر فشارهای وارده از سوی کاربران از آن‌ها بهره برده است. به خصوص در مواقعی که کاربران از قلم اپل (Apple Pencil) استفاده می‌کنند و دست خود را بر روی تاچ اسکرین قرار می‌دهند، این اتصالات  در حکم پایه عمل می‌کنند و مانع از ایجاد فشار بین نمایشگر و بورد اصلی می‌شوند:
کالبدشکافی آیپد پرو 9.7 اینچی اپل
سرانجام نوبت به بخش اصلی ماجرا می‌شود و با بررسی بورد اصلی، می‌رویم که ببینیم قلب تپنده و مغز متفکر آیپد پرو ۹٫۷ اینچی از چه قطعاتی تشکیل شده اند:
کالبدشکافی آیپد پرو 9.7 اینچی اپل

  • رنگ قرمز: پردازنده‌ی ۶۴ بیتی A9X مدل APL1021 ساخت خود اپل
  • رنگ نارنجی: رم ۲ گیگابایتی از نوع LPDDR4 مدل K3RG1G1 ساخت سامسونگ
  • رنگ زرد: حافظه‌ی فلش ۱۶ گیگابایتی از نوع NAND مدل H23QEG8VG1ACA ساخت کمپانی SK Hynix
  • رنگ سبز: دو چیپ‌ست مدل BCM15900B0 ساخت برودکام (Broadcom) – مشابه آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی
  • رنگ آبی روشن: ماژول وای فای مدل ۳۳۹S00109 ساخت خود اپل
  • رنگ آبی تیره: چپی‌ست مدیریت NFC مدل ۶۶V10 ساخت NXP به همراه آی‌سی شارژ مدل ۱۶۱۰A3 – مشابه آیفون ۶ اس، ۶ اس پلاس و آیفون SE

بعد از بررسی قطعات اصلی، نوبت به چیپ‌ست‌های جانبی می‌رسد:
کالبدشکافی آیپد پرو 9.7 اینچی اپل

  • رنگ قرمز: آمپلی فایر تقویت شده مدل MAX98721BEWV ساخت کمپانی Maxim Integrated
  • رنگ نارنجی: چیپ‌ست M7H YP (مشابه مدل BMP280 ساخت کمپانی Bosch Sensortec)
  • رنگ زرد: چیپ‌ست مدل ۳۴۳S00051-A1 (مشابه مدل ۳۴۳S00052-A1 که در آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی به کار رفته است)
  • رنگ سبز: چیپ‌ست مدل ۳۴۳S00089-A1
  • رنگ آبی: چیپ‌ست L05286 VZB VG Z SGP 547

در نهایت نیز نوبت به جداسازی سلول‌های باتری از بدنه می‌رسد. متاسفانه اپل برخلاف آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی و تمام آیفون‌های از زمان آیفون ۵ اس به بعد، از تب‌های مخصوص جداسازی در باتری این آیپد استفاده نکرده است. به همین دلیل، جداسازی باتری بسیار سخت‌تر شده است و نیاز به دقت زیادی دارد:
کالبدشکافی آیپد پرو 9.7 اینچی اپل

تعمیر قطعات آیپد پرو ۹٫۷ اینچی بسیار سخت خواهد بود

بعد از جداسازی تمام قطعات و بررسی آن‌ها متاسفانه باید اعلام کنیم که نمره‌ی تعمیرپذیری آیپد پرو ۹٫۷ اینچی، ۲ از ۱۰ است! با توجه به اینکه نمره‌ی ۱۰ مربوط به آسان‌ترین دیوایس از نظر تعمیرپذیری می‌شود، شاید بهتر باشد تعمیرکاران اصلا اقدام به تعمیر این مدل از آیپد نکنند! نمایشگر ال سی دی به صورت ترکیب شده با بدنه تولید شده است و این موضوع باعث می‌شود که باز کردن آن راحت‌تر و تعمیر کردن آن سخت‌تر شود و درضمن هزینه‌ی تعمیر و تعویض آن هم بالاتر خواهد رفت.کالبدشکافی آیپد پرو ۹٫۷ اینچی اپل کالبدشکافی آیپد پرو ۹٫۷ اینچی اپلپلکالبدشکافی آیپد پرو 9.7 اینچی اپل
جداسازی باتری‌ها نیز بسیار دشوار است و رابط اتصال کیبورد هوشمند به مدار اصلی هم کاملا “غیر قابل تعویض” به نظر می‌رسد. بنابراین آیپد پرو ۹٫۷ اینچی به یک کابوس برای تعمیرکاران دنیای تبلت‌ها تبدیل خواهد شد و هزینه‌های تعمیر و تعویض قطعات آن بالاتر از دیگر دیوایس‌های اپل خواهد بود.کالبدشکافی آیپد پرو ۹٫۷ اینچی اپل
 
منبع : گجت نیوز

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا