اخبار

کاهش ۷۰ درصدی درآمد بخش موبایل مایکروسافت

مایکروسافت یکی از نام‌های شناخته شده در دنیاست و کمتر کسی را می‌شناسید که تا به‌حال نامش را نشیده باشد. در حقیقت، این نام برای بسیاری با PC پیوندی ناگسستنی دارد. اما نرم‌افزارهای مرتبط با پی‌سی مایکروسافت دیگر فروش سابق خود را ندارند و ورود این شرکت به بازار اسمارت‌فون نیز تا به‌حال فاجعه‌ای بیش نبوده است.
با این وضعیت، هر کسی به دنبال یافتن منابع درآمد جدید است و مایکروسافت نیز با ورود به بخش پردازش ابری، راهی جدید برای کسب درآمد یافته است. اما مایکروسافت تنها به حضور در این بازار بسنده نکرده و تبدیل به نیرویی عظیم در این بازار شده است. گزارش مالی سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۶ این گفته‌ها را تایید می‌کند. بنابراین گزارش، درآمد مایکروسافت از بخش پردازش ابری، در این بازه زمانی ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. آفیس ۳۶۵، نسخه آنلاین مایکروسافت آفیس، نیز شاهد افزایش ۵۶ درصدی درآمد از بخش کاربران تجاری و ۱۴ درصد افزایش از طرف کاربران عادی بوده است. مرو آدریان تحلیلگر گارتنر می‌گوید:

آنها عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. تنها کسی که می‌تواند با آمازون رقابت کند، مابکروسافت است.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، پردازش ابری را به هسته اصلی برنامه‌های خود برای مایکروسافت تبدیل کرده، حرکتی که بسیاری نیز برای مایکروسافت لازم می‌دانستند. اما مدیرعامل پیشین، استیو بالمر، چندان به اینکار متمایل نبود. البته این کار ریسک‌هایی نیز با خود دارد. به عنوان مثال، کرایه نرم‌افزار در حالت پردازش ابری، سود کمتری نسبت به فروش نرم‌افزار دارد. از طرف دیگر، سهام‌داران مایکروسافت نیز به سودهای کم راضی نیستند و همیشه انتظار عملکرد عالی از مایکرسافت دارند. مزیت مهم پردازش ابری، پایداری نسبی درآمد است.
گذار به پردازش ابری با توجه به شکست این غول تکنولوژی در بازار موبایل، ضروری می‌شود. درآمد بخش موبایل نسبت به سال پیش، کاهش ۷۱ درصدی نشان می‌دهد.
در چند سال گذشته، کاربران به اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها روی آورده‌اند، در نتیجه فروش پی‌سی چندان مثل گذشته نیست. هفته گذشته، موسسه تحقیقاتی IDC خبر از کاهش ۴.۵ درصدی فروش پی‌سی داد. با این حال، مایکروسافت گاهی اوقات عملکرد بهتری از بازار پی‌سی دارد که بیشتر نتیجه فروش نرم‌افزار به بخش تجاری است. درآمد این کمپانی آمریکایی از فروش ویندوز به کاربران حرفه‌ای افزایش ۲ درصدی را نشان می‌دهد. فروش ویندوز به کاربران عادی شاهد افزایش ۲۷ درصدی بوده که گرچه رشد مناسبی نشان می‌دهد، اما از سه‌ماهه گذشته، رشد کمتری است.
پس از انتشار این گزارش، سهام این کمپانی ۴ درصد افزایش یافت و این نتیجه پیشی‌گرفتن از گفته‌های تحلیلگران است. کالیمن جیلیس، تحلیلگر BGC Financial می‌گوید:

این فصل، فصل بسیاری قدرتمند و خوبی است. این شرکتی است که در حال گذار از نرم‌افزارهای افسانه‌ای است.
 
منبع phonearena

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا