اخبار

کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات آغاز به کار کرد

امیرحسین دوایی معاون وزیر ارتباطات از آغاز به‌ کار «کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات» در تهران و البرز خبر داد و اعلام کرد که این کار با استفاده از ظرفیت های ۶ بخش وزارت ارتباطات و با جذب سرمایه در حال شکل‌گیری است.
ایجاد کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از ۶ پروژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای اقتصاد مقاومتی است که فاز مطالعاتی آن انجام شده و برای اجرا آماده می‌شود. منشور کریدور فاوا با هدف جایگزینی درآمد فناوری اطلاعات با درآمد نفتی تدوین شده و در انتظار جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این پروژه هستیم. فاز مطالعاتی ایجاد کریدور فاوا با رویکرد چندپهنه‌ای و منطقه تجاری به اتمام رسیده و هم‌اکنون این کریدور در تهران و البرز در حال شکل‌گیری است. البته قرار است خدمات آن منحصر به تهران و البرز نباشد و باید به کل کشور تعمیم داده شود.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به ایجاد کریدور فاوا در منطقه ویژه اقتصادی پیام با ۱۰ هزار هکتار که ۳۶۰۰ هکتار از آن آماده نقش‌آفرینی در این راستا است، گفت: با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، شهرک صنعتی ICT با رویکرد دانش بنیان در این منطقه شکل خواهد گرفت. در این زمینه از مشاور بین‌المللی از کشور سنگاپور کمک گرفته‌ایم.
وی همچنین با تاکید بر بخش دیگری کریدور فاوا تصریح کرد: پارک فناوری فاوا در کیلومتر ۱۹ کرج تحت تملک وزارت ارتباطات است و برنامه آن ایجاد تجهیزات برای تولید اپلیکیشن خواهد بود. در همین حال بخش سوم، پژوهشکده‌های مخابرات، فضایی و سامانه‌های حمل و نقل فضایی هستند که مسئولیت پژوهشی کریدور فاوا را عهده دار خواهند بود. بخش چهارم نیز سایت بومهن است که نقش پشتیبان مجرای ارتباط اینترنتی کشور را برعهده دارد.
دوایی از پست بانک به عنوان بانک تخصصی حوزه ICT در جهت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نیز دانشکده پست و مخابرات برای تربیت نیروی انسانی به عنوان دو بخش دیگر کریدور فاوا نام برد.
دوای همچنین با اشاره به وام‌هایی که به شرکت‌های فناوری تخصیص داده می‌شود، اعلام کرد که حدود ۲۱۶ شرکت از این وام بهره‌مند شده و ۱۰۸ میلیارد تومان تسهیلات به آن‌ها پرداخت شده است. بیشترین سود و کارمزد نیز مربوط به سرمایه در گردش با ۱۷ درصد و کمترین مربوط به تحقیق و توسعه با ۱۲ درصد بوده است. نحوه ارزیابی شرکت‌های فاوا برای تخصیص وام نیز به این صورت خواهد بود که مرحله نهایی ارزیابی طرح‌ها به لحاظ قانونی با تایید وزیر ارتباطات خواهد بود اما مراحل اولیه ارزیابی‌ها، توسط کارگروه‌های استانی و کمیته‌های مشورتی صورت می‌گیرد.
دوایی در ادامه با بیان اینکه کسب و کارهای اپراتورهای موبایل به سمت جابه‌جایی دیتا به جای صوت در حرکت است خاطرنشان کرد: گردش اقتصادی سالانه اپراتورهای موبایل در کشور ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که انتقال مکالمه و پیامک حدود سه چهارم این رقم را دربرمی‌گیرد. با این حال پیش‌بینی شده که تا سال ۱۳۹۹ حجم بازار موبایل در ایران بیش از ۳ برابر رقم فعلی شود و به ۶۷ هزار میلیارد تومان برسد که از این رقم، حدود ۳۰ درصد آن به مکالمه و پیامک اختصاص یابد و مابقی آن سهم دیتای موبایل و باندپهن ثابت باشد.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تولید ۱۲۰ هزار اپلیکیشن موبایلی در کشور گفت:  اگرچه تمامی این اپلیکیشن‌های ارزش اقتصادی بالایی نداشته‌اند اما اپلیکیشن‌هایی نیز بوده‌اند که توانسته‌اند موفقیت‌های بسیاری کسب کنند. حتی یکی از اپلیکیشن‌های ایرانی به مدت طولانی، در رده ۱۰ اپلیکیشن برتر اپ استور اپل قرار داشت.

منبع: mehrnews
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا