اخبار

کنفرانس ایران کانکت ۲۰۱۶ برای ایران چه دستاوردی به همراه داشت

شرکت ارتباطات زیرساخت کنفرانس ایران کانکت ۲۰۱۶ را در روزهای ۱۶ و۱۷ شهریورماه برگزار کرد. بیش از ۲۰۰ شرکت بزرگ بین المللی در این کنفرانس شرکت کردند، کنقرانسی که در نوع خود بی سابقه بود. در جریان این کنفرانس تعداد زیادی از بزرگترین اپراتورهای دنیا برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کردند.
اگر با کنفرانس های کانکت آشنایی ندارید باید بگوییم که هر ساله فعالان حوزه مخابرات جهان در قالب این کنفرانس دور هم می آیند تا در خصوص ایجاد و توسعه ظرفیت های ارتباطی جهان مذاکره کنند. کنفرانس امسال در تهران برگزار شد.
در این کنفرانس معرفی ظرفیت های زیرساختی و ارتباطی ایران به اپراتورهای بین المللی برای شرکت ارتباطات زیرساخت اهمیت داشت . در حال حاضر تمامی ارتباطات پرحجم در دنیا از طریق اپراتورهای مخابراتی اروپا جابجا می شود و بنابراین همکاری با این اپراتورها می تواند ایران را برای رسیدن به هاب ارتباطی منطقه خاورمیانه کمک کند. در همین راستا در طی این کنفرانس، سه سند تفاهم همکاری و قرارداد با اپراتورهای مطرح مخابراتی به امضا رسید که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.
 
کیفیت دسترسی به ارتباطات ۴۰۰ میلی ثانیه بهبود می یابد
محمد جواد آذری جهرمی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، در این کنفرانس با اشاره به ظرفیت های موجود در منطقه چابهار برای ایجاد هاب ارتباطی منطقه، از اپراتورهای بزرگ دنیا دعوت کرد تا انتقال مسیر ترافیک شرق به غرب را به ایران بسپارند.
وی اظهار کرد در صورت تحقق این امر، کیفیت دسترسی به ارتباطات ۴۰ میلی ثانیه بهبود می یابد و هزینه دسترسی کاهش می یابد.
به گفته آذری جهرمی، بیش از یک سوم جمعیت جهان در آسیا زندگی می کنند، اما نیمی از مراکر داده دنیا در اروپا قرار دارند. وی خاطر نشان کرد

ظرفیت بالقوه‌ای برای تجارت ترانزیت ارتباطی در آسیا فراهم است که با توجه به موقعیت استراتژیک ایران، این ظرفیت می‌تواند از طریق ایران برای سایر کشورهای منطقه فراهم شود. مسیر فیبر نوری که از شرق آسیا آغاز شده و با عبور از باب‌المندب و کانال سوئز به اروپا می‌رسد، مسیری طولانی و هزینه‌بر است که بر کیفیت ارتباطات و میزان قطعی تاثیرگذار است. بر این اساس کشورهای آسیایی به دنبال ایجاد مسیری جایگزین هستند. برای مثال می‌توان به برنامه‌ریزی کشورهای عضو آ سه‌آن با محوریت کره جنوبی اشاره کرد که سبب شده است با ایجاد مسیر دریایی، کیفیت ارتباطات آن منطقه بهبود یابد.

این مقام مسئول به وجود این ظرفیت در خاورمیانه اشاره کرد و گفت که با استفاده از منطقه چابهار به عنوان هاب ارتباطی منطقه، هزینه اتصال متقابل به نزدیک صفر می رسد و ارتباطات منطقه با کیفیت مناسب فراهم می شود.

طی سه سال اخیر بالغ بر ۶۰۰ گیگابیت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل از طریق ایران انجام شده است. هم‌اکنون ۷۰ درصد ترافیک عراق، ۳۰ درصد ارتباطات افغانستان و صددرصد ارتباطات آذربایجان و نخجوان از مسیر ایران عبور می‌کند و در صورتی که مسیر ارتباطات شرق به غرب از طریق ایران فراهم شود، شاهد افزایش کیفیت ارتباطات در منطقه خاورمیانه خواهیم بود.

راه اندازی مرکز تبادل اطلاعات خاورمیانه در ایران با همکاری ایتالیا
در جریان همین کنفرانس قرارداد راه اندازی مرکز تبادل اطلاعات (POP) میان مقامات ایرانی و الساندرو تالوتا شرکت تله کام ایتالیا اسپارکل به امضا رسید. بر طبق این قرارداد شرکت ایتال تله کام، مرکز تبادل اطلاعات را برای استفاده توزیع کنندگان و سرویس دهندگان محتوا در منطقه خاورمیانه را در تهران راه ندازی می کند.
راه اندازی POP بین المللی در تهران، ایران را به عنوان مرکز بین المللی سرویس دهی منطقه ای معرفی می کند. در این صورت به جای آنکه مسیر ترانزیت ارتباطی کشورهای منطقه به اروپا برود، در تهران مدیریت می شود و این موضوع افزایش کیفیت و کاهش قیمت سرویس اینترنت را برای خدمات دهندگان ایرنتنت بین الملل به همراه خواهد داشت.
ایجاد مسیرهای ارتباطی جایگزین در منطقه با همکاری ترکیه
در حاشیه این کنفرانس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اپراتور ترکسل نیز مذاکراتی انجام داد. ترکسل که بزرگترین شرکت مخابراتی ترکیه است به عنوان اپراتور در آذربایجان، قزاقزستان، گرجستان، مولداوی و اوکراین نیز فعالیت دارد.
مدیر عامل شرکت ترکسل آمادگی خود را برای توسعه همکاری های مشترک با شرکت های مخابراتی ایران اعلام کرد و تفاهم نامه ای هم بین این شرکت و شرکت ارتباطات زیرساخت ایران به امضا رسید.
در این تفاهم نامه به فرصت هایی برای ایجاد مسیرهای جایگزین از منطقه خلیج فارس به ترکیه و سایر کشورها در زمان قطع ارتباط در مسیرهای کانال سوئز و باب المندب پرداخته شده است.
تبدیل ایران به هاب ارتباطی منطقه با کمک آلمان
شرکت دکیکس آلمان تفاهم نامه ای با موضوع اتصال ایران به اپراتورهای مطرح دنیا و استقرار پلتفرم پیرینگ در کشور را با شرکت ارتباطات زیر ساخت به امضا رساند.
این تفاهم نامه به منظور افزایش کیفیت و کاهش هزینه ها برای ارایه دهندگان سرویس اینترنت و همچنین فراهم سازی تبدیل ایران به هاب ارتباطی در منطقه امضا شد.
این تفاهم نامه شامل دو بخش است که در بخش اول شرکت ارتباطات زیرساخت به مرکز Peering (همتایی) فرانکفورت آلمان با ۷۵۳ اپراتور و تامین کنندگان محتوا متصل می شود.
بر اساس این تفاهم نامه ایران به بزرگترین تامین کنندگان محتوا و اپراتورهای دنیا به صورت مستقل متصل می شود. با اجرای این طرح، هزینه ارتباطات برای کاربران ایرانی کاهش می یابد.
بر اساس بخش دوم این تفاهم نامه نیز شرکت دکیکس آلمان پلتفرمی از Peering را در ایران مانند فرانکفورت آلمان راه اندازی می کند تا این مرکز نیز در ایران بتواند به اپراتورهای مطرح منطقه وصل شود و زمینه تبدیل شدن کشورمان به هاب منطقه را فراهم کند.
ایران برای تبدیل شدن به هاب منطقه نیازمند مقدماتی است که پلت‌فرم مذکور یکی از پیش نیازها برای ارتقای جایگاه ایران در حوزه تولید و دسترسی به محتوای بین‌المللی به حساب می‌آید.
در راستای این قرارداد (استقرار پیرینگ بکیت) به کاربران و تولیدکنندگان محتوا اجازه داده می شود تا تبادل مستقیم با تامین کنندگان محتوای بین‌المللی با قیمت ارزان و کیفیت بالا داشته باشند.
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا