اخبار

گزارش مالی نینتندو سقوط مرگبار کنسول Wii U

نینتندو، قدیمی‌ترین کمپانی بازی‌سازی دنیا این روزها با مشکلات عدیده‌ای در فروش کنسول و محصولات خود مواجه است و این را می‌توان به راحتی از جدیدترین گزارش مالی این شرکت متوجه شد. Wii U همچنان بلای جان نینتندو است و همچنان به فروش ضعیف خود ادامه می‌دهد.
 
بر طبق جدیدترین گزارش مالی نینتندو که بر اساس سه‌ ماه‌ی اول مالی سال ۲۰۱۶، یعنی ۱ آپریل (۱۶ فروردین) تا ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) محاسبه شده است، سقوط فاجعه بار کنسول Wii U باعث شده تا کمپانی نینتندو بیش از ۴۸.۷ میلیون دلار در آمد را از دست بدهد.
مقدار در آمد کلی شرکت نینتندو در سه‌ ماهه‌ی گذشته معادل ۵۸۷ میلیون دلار بوده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته ۳۱.۳ درصد کاهش را تجربه کرده است.
قسمت اعظم کاهش درآمد و سود شرکت نینتندو به بخش ضعیف سخت‌افزاری برمی‌گردد، جایی که کنسول خانگی Wii U فقط توانسته ۲۲۰ هزار دستگاه فروش داشته باشد که این مقدار، ۵۳ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. این یعنی نینتندو در سه ماهه‌ی دوم سال مالی جاری نصف چیزی فروخته که سال گذشته تجربه‌اش کرده است.
در سوی دیگر، کنسول دستی ۳DS را می‌بینیم که وضعیت بهتری نسبت به Wii U دارد، با این حال این کنسول هم با ۷ درصد کاهش تقاضا رو به رو شده و فروش ۹۴۰ هزار دستگاهی را به خود دیده است.
 

Kirby
عملکرد عالی بازی پلتفرمینگ Kirby باعث افزایش رشد بخش نرم‌افزاری نینتندو شده است.

با این حال نباید همه چیز را به ضرر نینتندو ببینیم. این شرکت توانسته در بخش نرم‌افزاری عملکرد مثبتی داشته باشد. به لطف عرضه‌ی بازی‌های Fire Emblem Fates در اروپا و Bravely Second: End Layer در ایالات متحده، این دو محصول حرکت رو به جلویی برای بخش نرم‌افزاری نینتندو به ارمغان آوردند و نینتندو از آنها به عنوان شروعی راضی‌کننده یاد کرده است. عرضه‌ی جهانی بازی Kirby: Planet Robobot هم به ثبات در فروش بخش نرم‌افزاری کمک شایانی کرده است. بازی‌های کنسول دستی ۳DS در سه ماهه‌ی مالی گذشته با ۷ درصد رشد در فروش مواجه شده‌اند و رقم کلی فروش نرم‌افزاری در این کنسول، تا به این لحظه ۸.۴۷ میلیون نسخه گزارش شده است.
اگر نگاه‌مان را به کنسول Wii U معطوف کنیم، می‌بینیم که این کنسول خانگی با اینکه فروش خوبی را از همان روزهای اول عرضه تجربه نکرده، اما در بخش نرم‌افزاری خوب ظاهر شده است. فروش بازی‌های Wii U رشد ۳ درصدی را به صورت سالانه تجربه می‌کنند و طبق آخرین گزارش مالی، تا به این لحظه نینتندو ۴.۶۸ میلیون نسخه بازی برای این کنسول به فروش رسانده است.

Star Fox
Star Fox Zero از آن دست بازی‌ها بود که نینتندو خیلی روی فروش آن حساب باز می‌کرد، اما در نهایت این بازی به چیزی بیش از یک اثر معمولی تبدیل نشد.

رشد فروش نرم‌افزاری در سه ماه‌ی گذشته در حالی است که نینتندو هیچ بازی بزرگی برای کنسول خانگی خود در این مدت زمان عرضه نکرده و فقط می‌توان به بازی‌هایی نظیر Star Fox Zero و Mario & Sonic at Rio 2016 Olympic Games اشاره داشت. نینتندو در گزارش خود آورده که از فروش این دو بازی هم راضی بوده و عملکرد قابل قبولی را ارائه داده‌اند. از بازی‌های دیگری که در رشد فروش بخش نرم‌افزاری در سه ماهه‌ی گذشته تاثیر گذار بوده‌اند می‌توان به Splatoon با فروش ۴.۴۲ میلیون نسخه تا به امروز و Super Mario Maker با ۳.۶۵ میلیون نسخه اشاره داشت.
نینتندو در ماه‌های آینده می‌تواند عملکرد نسبتا خوبی را در بخش‌های دیگرش تجربه کند. برای مثال، عرضه‌ی گجت Pokemon Go Plus به لطف محبوبیت بی‌نظیر بازی Pokemon Go، احتمال قوی با استقبال خوبی همراه خواهد بود و در سوی دیگر، عرضه‌ی بازی Pokemon Sun and Moon برای کنسول ۳DS تاثیر بسزایی در درآمدزایی شرکت نینتندو خواهد گذشت. DeNA، شریک تجاری نینتندو در حوزه‌ی موبایلی، از عوامل دیگری خواهد بود که می‌تواند حکم فرشته‌ی نجات نینتندو باشد. این دو شرکت در حال کار بر روی نسخه‌ی موبایلی بازی‌های Fire Emblem و Animal Crossing هستند که به دنبال عرضه‌ی اپلیکیشن Miitomo، منتشر خواهند شد.
 

Nintendo

با تمام این اوصاف، نینتندو هر چقدر هم بتواند در بخش‌های ذکر شده خوب عمل کند، هیچ راهی برای جلوگیری از فروش مرگبار کنسول Wii U نمی‌تواند لحاظ کند. نینتندو سخت مشغول آماده‌سازی نسل بعدی کنسول خود با اسم رمز NX است که برای عرضه در ماه مارچ ۲۰۱۷ (بازه‌ی زمانی ۱۱ اسفند ۹۵ تا ۱۱ فروردین ۹۶) به طور رسمی برنامه‌ریزی شده و قرار است احتمالا ترکیبی هیبردی از کنسو‌ل‌های دستی و خانگی باشد. در گزارش‌های متعددی آمده که این کنسول به جای دیسک‌های رایج، قرار است از تکنولوژی کارتریچ بهره ببرد و در سوی دیگر، شرکت انویدیا چیپ سفارشی مبتنی بر تکنولوژی تگرا و معماری پاسکال را برای کنسول NX نینتندو تهیه خواهد کرد.

nintendo nx
 
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا