اخبار

گلکسی S8 ترکیبی کامل از فرم، کاربرد و حس خوب

نگاهی به روند طراحی پرچمدار سری S سامسونگ

گلکسی S8 ترکیبی کامل از فرم، کاربرد و حس خوب

 
گوشی گلکسی S8 سامسونگ که اوایل امسال به بازار ایران معرفی شد، انقلابی در طراحی گوشی‌های هوشمند بود. استفاده از نمایشگر بدون ‌مرز (Infinity) و حذف دکمه فیزیکی هوم مواردی بود که آن را نه تنها از دیگر گوشی‌های موجود در بازار که حتی از مدل‌های قبل هم کاملا متمایز می‌کرد. گوشی‌های گلکسی S8 و S8+ با ترکیبی متوازن از فرم، کاربرد و حس خوب توانستند مفهوم گوشی هوشمند و نقش آن در زندگی ما را تغییر دهند.
رسیدن به طراحی تا این حد متمایز و در عین حال محبوب کار ساده‌ای نبود. چه به لحاظ زیبایی‌شناختی و چه از نظر فنی، تولید گوشی با این ظاهر و کیفیت، چالش‌های بسیار بزرگی را به همراه داشت. نگاهی به روند طی شده و چالش‌ها و راه‌حل‌های ابداعی گروه مهندسی و طراحی سامسونگ برای رسیدن به این محصول برجسته جذابیت‌های خاص خود را دارد.
 
گلکسی S8 ترکیبی کامل از فرم، کاربرد و حس خوب
طراحی گوشی‌های هوشمند سامسونگ همواره مبتنی بر این اصل است که فارغ از سن، جنسیت یا مکان جغرافیایی، با زندگی تمامی کاربران سامسونگ هماهنگی پیدا کند. یکی از اعضای تیم طراحی این شرکت درباره روند طراحی گلکسی S8 می‌گوید طراحی این گوشی هوشمند بر اساس مفهوم «یکی‌بودن» و برجسته کردن انسجام بصری گوشی بود.
تمرکز اصلی تیم طراحی رسیدن به یک طراحی همگون، طبیعی و منسجم در گلکسی S8 بود. برای رسیدن به این هدف ابتدا لبه های گوشی منحنی شد. سپس قاب گوشی هم منحنی شد تا وقتی کاربر گوشی را در دست می‌گیرد، حس طبیعی‌تری داشته باشد. و در قدم نهایی کلید‌های فیزیکی و حسگرهای روی گوشی جابجا شد تا زیبایی گوشی بیش از پیش به چشم بیاید.
یکی از مهم‌ترین مسایل در طراحی گوشی تا این حد انقلابی، انتخاب مواد سازنده آن بود. ترکیب فلز و شیشه توازنی عالی میان زیبایی و مقاومت بدنه ایجاد می‌کند. رنگ مواد مورد استفاده در ساخت گلکسی S8 به‌گونه‌ای انتخاب شده است که مرزی میان بخش فلزی و شیشه‌ای آن قابل مشاهده نباشد. برای برجسته‌تر شدن یکدستی بدنه، طراحان سامسونگ روکش‌های متفاوتی برای آن در نظر گرفتند. روکش‌هایی مانند الگو‌های نانوی انعکاس دهنده نور روی بخش شیشه‌ای و همینطور یک روکش براق برای قاب فلزی دستگاه به زیبایی هرچه بیشتر گوشی کمک کرد.
 
گلکسی S8 ترکیبی کامل از فرم، کاربرد و حس خوب
 
هرچند گوشی‌های همراه در ابتدا به عنوان دستگاهی برای تماس‌های تلفنی طراحی شدند، اما اکنون بیش از هر چیز در مقام یک نمایشگر به چشم می‌آیند. با همین دیدگاه بود که گروه طراحی سامسونگ در گلکسی S8 تصمیم گرفت رنگ نمایشگر گوشی را با حاشیه‌های باریک بالا و پایین دستگاه کاملا یکدست کند. به این ترتیب وقتی نمایشگر گوشی خاموش است به نظر می‌رسد کل بخش‌ جلویی آن یک نمایشگر سرتاسری است و این مسئله کمک بزرگی به زیبایی هرچه بیشتر گلکسی S8 کرده است.
انتخاب رنگ‌های مختلف این گوشی‌ هم بر اساس روندهای روز صنایعی مانند مد، طراحی داخلی و خودرو انتخاب شده است. رنگ‌هایی که نماد تحرک و سرزندگی هستند. مثلا رنگ موسوم به Orchid Gray  در واقع ترکیبی از یکی از طیف‌های رنگ صورتی با طیفی کم‌رنگ از خاکستری است که حس خاص بودن را به مالک گوشی می‌دهد.
تغییرات در جاگذاری دکمه‌های گوشی هم یکی از چالش‌های اصلی طراحی بود. جابه‌جا کردن چنین گزینه‌هایی جدا از مشکلات فنی، می‌تواند روی تجربه‌کاربری خریداران نیز تاثیرگذار باشد. با همین دیدگاه بود که هرچند به دلایل زیبایی‌شناختی دکمه هوم در گوشی S8 حذف شد اما با هدف حفظ تجربه کاربری مناسب، این دکمه به شکل یک حسگر فیزیکی زیر صفحه نمایش قرار داده شد تا فشار دادن آن همان حس دکمه فیزیکی آشنا را به کاربر منتقل کند.
 
گلکسی S8 ترکیبی کامل از فرم، کاربرد و حس خوب
 
یکی از مهم‌ترین مسایل در طراحی هر گوشی، راحتی قرار گرفتن آن در دست کاربر است. بزرگ‌تر شدن اندازه گلکسی S8 در مقایسه به مدل‌های قبلی خانواده گلکسی سامسونگ یک چالش جدی در این زمینه بود. هرچند گلکسی S7 گوشی کاملا خوش‌دستی بود اما طراحان سامسونگ نه تنها به دنبال حفظ همان خوش‌دستی که خواستار بهتر کردن حس کاربر در زمان در دست گرفتن S8 بودند.
به گفته تیم طراحی، برای رسیدن به حس مناسب از در دست گرفتن گوشی S8، بیش از ۱۰۰ نمونه اولیه از این گوشی در مدتی بیشتر از یک‌ سال طراحی شد. نهایتا و با اعمال تدریجی تغییرات در فرم بدنه، گوشی گلکسی S8 به محصولی تبدیل شد که به راحتی و کاملا طبیعی در دست کاربر جا گرفته و حس خوبی را به او منتقل می‌کند.
 
گلکسی S8 ترکیبی کامل از فرم، کاربرد و حس خوب
 
مهندسان و طراحان زبان متفاوتی دارند و نزدیک‌ کردن این دو زبان به یکدیگر چالشی بسیار مهم است. اما پرچمداران سری S ساموسنگ ثابت کردند با کار تیمی و مداوم می‌توان پیشرفت چشمگیر فنی را با انقلابی در زیبایی و طراحی همراه کرد. زیرا طراحی خوب محصول صرفا یک کار هنری نیست بلکه پاسخی است به نیاز و سلیقه کسانی که آن محصول را استفاده می‌کنند. و پاسخ عالی یعنی محصولی مانند گلکسی S8 و S8+ سامسونگ که هنر و کارآمدی و پیشرفت فنی را در هم آمیخته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا