اخبار

گوگل و طراحی نرم‌افزاری برای بهبود کیفیت عکاسی در تاریکی

گوگل و طراحی نرم‌افزاری برای بهبود کیفیت عکاسی در تاریکی

نرم افزار عکسی گوگل

بسیاری از تلفن‌های همراه هوشمند مدرن و امروزی می‌توانند در تاریکی و نبود نور خورشید نیز تصاویر خوبی را به ثبت برسانند اما کیفیت تصویر آن‌ها همچنان با تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های رده‌بالای DSLR در شرایط یاد شده قابل مقایسه نیست. بااین‌حال فلورین کاینز به‌عنوان یکی از محققان کمپانی گوگل به دنبال راهی است تا بتواند این شکاف کیفیتی را تا حدودی کاهش دهد. او به‌تازگی در پاسخ چالشی که توسط یکی از اعضای تیم تحقیقاتی‌اش مطرح شده بود نرم‌افزاری را طراحی کرد که می‌توانست با کمک حتی در تاریکی شب نیز تصاویری بسیار خوب و با کیفیت به ثبت برساند. کاربر با کمک این نرم‌افزار می‌تواند به‌صورت دستی به تنظیماتی نظیر فاصله، روشنایی و حساسیت ISO دسترسی داشته باشد. زمانی که شما دکمه شاتر را فشار می‌دهید نرم‌افزار نزدیک به ۶۴ تصویر را به ثبت می‌رساند. پس‌ازآن، می‌توانید نویز ایجاد شده در تصویر را با محاسبه میانگین فریم‌ها از بین برده و حالت‌های مصنوعی را نیز به‌وسیله کم کردن میانگین فریم‌ها با بستن یک نوار بر روی حسگر از بین ببرید.

بااین‌حال نتیجه خروجی این نرم‌افزار تصاویر کاملی نیست اما بسیار بهتر از تصاویری است که پیش‌ازاین با لنز دوربین تلفن همراه هوشمند خود در محیط‌های تاریک ثبت می‌کردید. تلفن‌های همراه هوشمند نکسوس ۶P و پیکسل کمپانی گوگل می‌توانند تصاویر بسیار مناسب، با کیفیت و بدون نویزی را در طول شب بگیرند. کاینز حتی موفق شد تا با استفاده از این متد عکس‌های بسیار زیبایی را در آسمان شب و تنها به کمک نور ستارگان به ثبت برساند. البته با این روش شاید بتوان نویزهای ایجاد شده بر روی تصویر در اثر لرزش دست را نیز از بین برد.

هم‌اکنون استفاده از این روش برای بسیاری از افراد عملی نیست زیرا نیاز به پردازش کامپیوتری بسیار سنگینی دارد و در نهایت عکسی که به دست می‌آید نیز به‌هیچ‌عنوان کیفیت عکس‌های ثبت شده با دوربین‌های DSLR را نخواهد داشت. همچنین نمی‌توان از این روش برای عکس‌برداری از اشیای در حال حرکت سریع استفاده کرد. بااین‌حال کاینز بر این باور است که تمامی این فرایند با یک نرم‌افزار ساده بر روی تلفن همراه هوشمند افراد قابل اجرا است. البته این طرح نیازمند آزمایش‌های بسیار بیشتری است و هنوز نمی‌توان درباره آن جوابی قطعی ارائه کرد.

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا