بررسی‌ تخصصی

بررسی تخصصی گلکسی اس ۹ پلاس – کیفیت به توان سامسونگ

شرکت سامسونگ در طول چند سال اخیر با فراز و نشیب‌های فراوانی دست‌به‌گریبان بود ولی هیچ‌گاه مشکلات پیش روی این شرکت مانع از بهبود شرایط آن‌ها نشد. امسال نیز بر اساس روال همیشگی این شرکت شاهد عرضه پرچم‌داران سری گلکسی بوده‌ایم. گلکسی اس اندکی زودتر از گلکسی نوت معرفی و عرضه شده است و این موضوع امر چندان عجیبی به‌حساب نمی‌آید و به همین بهانه نیز در ادامه قصد داریم تا به بررسی مدل گلکسی اس ۹ پلاس شرکت سامسونگ بپردازیم.

طراحی ظاهری

وقتی‌که بحث طراحی ظاهری سری گلکسی اس به میان می‌آید، تقریبا در هرچند نسل یک‌بار شاهد تغییرات بزرگ و چشمگیر ظاهری در این سری هستیم و متاسفانه از همان ابتدا باید به شما بگوییم که گلکسی اس ۹ پلاس به‌شدت به نسل قبلی خود یعنی گلکسی اس ۸ شباهت دارد. البته این موضوع به معنای ضعیف بودن این طراحی نیست و این تلفن همراه دارای بدنه‌ای زیبا و استاندارد است و مشکلات نسخه قبلی را به‌خوبی رفع کرده است.
گلکسی اس 9 پلاس
ابعاد بدنه این تلفن همراه برابر با ۱۵۸ در ۷۴ میلیمتر است و ضخامت گلکسی اس ۹ پلاس نیز برابر با ۸٫۵ میلیمتر است. این تلفن همراه ازنظر وزنی نیز در محدوده معقولی قرار داشته و ۱۸۹ گرم وزن دارد. البته ممکن است فکر کنید که این ابعاد و این وزن اندکی بیشتر از محدوده معمول بازار هستند ولی وقتی به یاد بیاورید که ابعاد نمایشگر گلکسی اس ۹ پلاس، ۶٫۲ اینچ است، متوجه می‌شوید که این آمار معقول و مناسب هستند.
گلکسی اس 9 پلاس
در زاویه دید بالایی این دستگاه می‌توان شاهد وجود درگاه جاسازی سیم‌کارت بود و در زاویه دید پایینی گلکسی اس ۹ پلاس نیز در مرکز ورودی یواس‌بی نوع C و در کناره‌های آن‌یک خروجی صدا و یک جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون قرار گرفته‌اند.
گلکسی اس 9 پلاس
در  کناره‌های این مدل هم به ترتیب در سمت چپ شاهد حضور دکمه‌های کنترل صدا و دکمه روشن و خاموش کردن نمایشگر دستگاه بوده و در سمت راست نیز دکمه اختصاصی فراخوانی بیکسبی را مشاهده می‌کنید، البته این دکمه به نحوی طراحی شده است که می‌توان آن را به‌صورت دلخواه، غیرفعال کرد تا کاربران آزادی عمل بیشتری در استفاده از گلکسی اس ۹ پلاس داشته باشند.
گلکسی اس 9 پلاس
در پشت گلکسی اس ۹ پلاس نیز به ترتیب از بالا به پایین، عدسی‌های دوربین و حسگر اثرانگشت قرار گرفته‌اند البته در کنار کادر حاوی این موارد، فلش دستگاه نیز جا خوش کرده است. مهم‌ترین تغییر در این بخش را می‌توان تغییر مکان حسگر اثرانگشت نسبت به گلکسی اس ۸ دانست. در نسل قبلی سری گلکسی اس بود که جایگاه حسگر اثرانگشت با اعتراض‌های فراوانی همراه شده بود و بسیاری از افراد بارها به‌اشتباه عدسی دوربین خود را به‌جای حسگر اثرانگشت فشار می‌دادند که این امر موجب کاهش کیفیت عکس‌های فوری آنا به‌واسطه چرب شدن عدسی دستگاه شده بود. بخش جلویی بدنه نیز تقریبا با نمایشگر پوشانده شده است و به‌غیراز حاشیه مشکی‌رنگ بالا و پایین نمایشگر، چیز خاصی در این بخش دیده نمی‌شود.
به‌صورت کلی باید گفت که طراحی این تلفن همراه بسیار جذاب و مناسب است ولی این طراحی به‌هیچ‌عنوان انقلابی و پیشرو نیست و احتمالا برای چنین تغییراتی باید به انتظار دورقمی شدن شماره پسوند سری گلکسی اس نشست.
امتیاز این تلفن همراه در این بخش برابر با ۸ از ۱۰ است.

نمایشگر

نمایشگر تعبیه‌شده بر روی گلکسی اس ۹ پلاس، ۶٫۲ اینچ اندازه دارد. این نمایشگر از نوع سوپر OLED است و یکی از بهترین تجربه‌های نمایشگر بر روی تلفن‌های همراه هوشمند را برای کاربران به همراه می‌آورد. تقریبا ۸۵ درصد از کل بخش جلویی بدنه توسط این صفحه‌نمایش پوشانده شده است و این امر به‌واسطه ترکیب تصویری ۱۸٫۵ به ۹ این دستگاه میسر شده است.
رزولوشن خروجی نمایشگر گلکسی اس ۹ پلاس برابر با ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل است که موجب می‌شود تا تراکم پیکسل ۵۲۹ پیکسل در هر اینچ به وجود بیاید. این آمار و ارقام نشان می‌دهند که نمایشگر این تلفن همراه تا چه اندازه جذاب و مناسب است. بااین‌حال وقتی‌که در وضعیت‌های مختلف به استفاده از این نمایشگر دست می‌زنیم است که کیفیت اصلی خروجی آن خود را نشان می‌دهد. این نمایشگر در حقیقت می‌تواند به‌خوبی کاربران گلکسی اس ۹ پلاس را به بالاترین کیفیت خروجی رنگ و نور عادت بدهد.
گلکسی اس 9 پلاس
همچنین وجود یک‌لایه محافظ گوریلاگلس ۵ بر روی نمایشگر گلکسی اس ۹ پلاس موجب شده است که کاربران این تلفن همراه هوشمند، امنیت بیشتری در استفاده از آن داشته و با خیالی آسوده‌تر این دستگاه را در دست بگیرند. به‌این‌ترتیب باید گفت که با یکی از بی‌نقص‌ترین نمایشگرهای تاریخ روبرو هستیم.
امتیاز این تلفن همراه در این بخش برابر با ۱۰ از ۱۰ است.

توان پردازشی 

وقتی‌که صحبت از توان پردازشی به میان می‌آید، محصولات سری گلکسی اس و گلکسی نوت سامسونگ درخشش بسیار بالایی دارند و معمولا در بالاترین نقطه ممکن در بنچ‌مارک‌ها قرار می‌گیرند. گلکسی اس ۹ پلاس نیز از این قافله عقب نیفتاده است. این تلفن همراه در برخی از کشورها با پردازنده اسنپ دراگون ۸۴۵ عرضه می‌شود ولی مدل عرضه شده در کشور ما از پردازنده خانگی سامسونگ یعنی اگزینوس ۹۸۱۰ بهره می‌برد.
این پردازنده ۸ هسته‌ای از چهار هسته ۲٫۸ گیگاهرتزی و ۴ هسته ۱٫۷ گیگاهرتزی بهره می‌برد و با توجه به وجود رم ۶ گیگابایتی موجود بر روی گلکسی اس ۹ پلاس، عملا انتظار بهترین خروجی پردازشی از این دستگاه می‌رود. برای همین نیز به سراغ بنچ‌مارک‌های استاندارد می‌رویم تا نتیجه را مشاهده کرده و ببینیم که این تلفن همراه در عمل چند مرد حلاج است.
گلکسی اس ۹ پلاس در بنچ‌مارک Basemark OS II توانست تا با رکوردشکنی خاص خود به امتیاز شگفت‌انگیز ۳۳۰۰ دست پیدا کند. این امتیاز در نسخه‌های دیگر بنچ‌مارک Basemark OS یعنی نسخه‌های ۲ و X به ترتیب برابر با ۳۳۵۵ و ۴۲۱۳۱ بود.
در بنچ‌مارک مشهور GeekBench نسخه ۴٫۱ نیز این دستگاه در میان تمامی محصولات اندرویدی عرضه شده بهترین بود و توانست در نسخه تک‌هسته‌ای به امتیاز ۳۷۷۲ دست پیدا کند که نزدیک‌ترین رقیب در کنار آن، اکسپریا XZ۲ با امتیاز ۲۴۵۴ بود. در بخش چندهسته‌ای این بنچ‌مارک نیز شاهد کسب امتیاز ۸۸۸۵ توسط گلکسی اس ۹ پلاس بودیم که بازهم بهترین اندرویدی موجود به‌حساب می‌آمد ولی اختلاف با رتبه دوم یعنی اکسپریا XZ۲ کمتر شده بود (همراه سونی موفق به کسب ۸۴۶۵ امتیاز شده بود) ولی بازهم نشان از توان پردازشی شگفت‌آور برای این دستگاه داشت.
البته در بنچ‌مارک AnTuTu ۷ شاهد عملکرد چندان درخشانی از این محصول نبودیم و گلکسی اس ۹ پلاس توانست تا با کسب امتیاز ۲۴۶۶۶۲، حتی از نسخه عادی گلکسی اس ۹ نیز ضعیف‌تر باشد. البته علیرغم این عملکرد به‌ظاهر ضعیف، تنها گلکسی اس ۹ عادی و اکسپریا XZ۲ توانستند تا امتیازی بالاتر از گلکسی اس ۹ پلاس کسب کنند.
امتیاز این تلفن همراه در این بخش برابر با ۱۰ از ۱۰ است.

حافظه و امکانات ذخیره‌سازی

حافظه داخلی به یک معضل بزرگ برای تلفن‌های همراه بدل شده است. بسیار از ما در ابتدای کار مشکلی با حافظه داخلی تلفن همراهمان نداریم ولی وقتی‌که ارقام جذاب و پررنگ و لعاب دوربین را می‌بینیم، به این فکر نمی‌کنیم که هر عکس یا فیلم کوتاهی که بر روی این دستگاه برداشته می‌شود، یک گام به‌سوی پر شدن حافظه تلفن همراه است.
گلکسی اس 9 پلاس
همراه‌های پرچم‌دار معمولا به حافظه داخلی کم قناعت نمی‌کنند و گلکسی اس ۹ پلاس نیز با پیروی از همین روند، حافظه داخلی خود را با سه رده مختلف آماده کرده است. خریداران این محصول می‌توانند نسخه ۶۴ یا ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی گلکسی اس ۹ پلاس را خریداری کنند.
از سوی دیگر این تلفن همراه به شما این قابلیت را می‌دهد که از کارت‌های حافظه میکرو اس دی نیز بر روی این دستگاه استفاده کنید که متاسفانه این قابلیت تنها برای نسخه دو سیم‌کارتی گلکسی اس ۹ پلاس مهیا است زیرا برای استفاده از کارت حافظه باید از یکی از درگاه‌های سیم‌کارت استفاده کنید. ظرفیت قابل‌پذیرش برای این محصول نیز ۴۰۰ گیگابایت است که رقمی بسیار مناسب به‌حساب می‌آید.
امتیاز این تلفن همراه در این بخش برابر با ۹ از ۱۰ است.

دوربین

دوربین‌های سامسونگ همیشه در میان بهترین‌های بازار قرار داشته‌اند و گلکسی اس ۹ پلاس مدعی داشتن یکی از بهترین دوربین‌های تاریخ تلفن‌های همراه هوشمند در جهان است. این دستگاه به یک دوربین دوگانه ۱۲+۱۲ مگاپیکسلی مجهز است که یکی از عدسی‌های آن دیافراگم ۱٫۴ داشته و دیگری با دیافراگم ۱ عرضه شده است. کیفیت تصویر برداشت شده توسط این دوربین بدون شک یکی از بهترین مواردی است که می‌توان انتظار آن را داشت.
در این میان قابلیت‌های جانبی این تلفن همراه موجب شده است که کیفیت خروجی آن بسیار متنوع و مناسب باشد. مواردی مانند پایدارسازی دیجیتالی تصویر، زوم دو برابر اپتیکال، فلش ال ای دی، تصویربرداری HDR و چندین و چند قابلیت دیگر موجب شده‌اند که باکیفیت عکس‌برداری بی‌نقصی مواجه شویم.
فیلم‌برداری با دوربین گلکسی اس ۹ پلاس نیز در نوع خود تجربه‌ای عالی است. این دوربین می‌تواند در سه رده مختلف کیفیتی به فیلم‌برداری پردازد که باکیفیت‌ترین آن‌ها ۲۱۶۰P با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است. دیگر گزینه‌ها شامل ۱۰۸۰P با نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه و ۷۲۰P با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه هستند. از جمله قابلیت‌های این فیلم‌برداری این است که می‌توان در طی برداشت فیلم، عکس‌هایی با وضوح ۹ مگاپیکسل نیز به کمک آن برداشت کرد.
فلش گلکسی اس ۹ پلاس می‌تواند در محیط‌های کم‌نور به‌خوبی شرایط را برای عکاسی مهیا کند و نور و رنگ‌بندی نسبتا طبیعی را برای عکس‌های گرفته شده در محیط تاریکی به ارمغان بیاورد. این امر به کمک بهینه‌سازی تصویر به‌صورت نرم‌افزاری درنهایت به برداشت تصاویر بسیار خوب در محیط‌های کم‌نور یا حتی بی‌نور منتهی شده است.
دوربین سلفی این دستگاه، یک دوربین ۸ مگاپیکسلی است که می‌تواند فیلم‌برداری باکیفیت ۱۴۴۰P را نیز با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه انجام بدهد. این دوربین سلفی را نمی‌توان یک دوربین بسیار نیرومند دانست ولی عملا کاربری آن به نحوی است که خریداران گلکسی اس ۹ پلاس کمبودی در این زمینه احساس نکنند.
امتیاز این تلفن همراه در این بخش برابر با ۱۰ از ۱۰ است.

سیستم صوتی

صدای فراگیر بر روی تلفن‌های همراه هوشمند تنها یک توهم است و باید با این موضوع کنار آمده و سپس به سراغ بررسی سیستم صوتی این دستگاه رفت. این تلفن همراه دارای یک بلندگوی استریو است که می‌تواند در محیط‌های نسبتا کوچک به‌خوبی عمل کرده و اتاقی با مساحت ۹ متر را به‌راحتی با صدای خود پر کند. همچنین عملکرد این بلندگو در پخش موسیقی با بیس بالا نیز مناسب است. بااین‌حال مشکل اصلی سیستم صوتی گلکسی اس ۹ پلاس را باید در یکنواخت بودن خروجی دانست. تفکیک نت‌ها در خروجی صدای این دستگاه به حدی نیست که بتوان آن را حرفه‌ای دانست و با توجه به قیمت پرداخت‌شده، انتظار داشتن یک بلندگوی بهتر، چندان بی‌منطق نیست.
گلکسی اس 9 پلاس
وقتی‌که هدفون یا سیستم صوتی خارجی را به گلکسی اس ۹ پلاس وصل می‌کنید، دنیایی جدید از صدا در برابر شما قرار می‌گیرد. کیفیت صدای این دستگاه در این شرایط بسیار عالی است. از سوی دیگر در مکالمه‌های انجام‌شده نیز هیچ مشکلی ازنظر صوتی حس نشد تا مشخص شود که این تلفن همراه در بخش سیستم صوتی عملکرد خوبی داشته است.
امتیاز این تلفن همراه در این بخش برابر با ۹ از ۱۰ است.

باتری

یک باتری ۳۵۰۰ میلی آمپرساعتی می‌تواند یک باتری مناسب برای بیشتر دستگاه‌های همراه باشد ولی وقتی با یک محصول ۶٫۲ اینچی مجهز به یک نمایشگر بسیار نیرومند و یک پردازنده خیلی قوی روبرو هستید، این باتری عملا به یک باتری متوسط بدل خواهد شد.
باتری این محصول در شرایط استفاده عادی و تماس تلفنی تا مدت‌زمان ۲۴ تا ۲۶ ساعت به کار کردن ادامه می‌دهد ولی این رقم برای پخش ویدیویی به ۱۶ ساعت می‌رسد. در استفاده عمومی و وبگردی روی شبکه ۴G نیز در کمتر از ۱۲ ساعت شاهد خالی شدن باتری ۱۰۰ درصد پر گلکسی اس ۹ پلاس بودیم.
امتیاز این تلفن همراه در این بخش برابر با ۸ از ۱۰ است.

نرم‌افزار

ازنظر نرم‌افزاری باید گفت که گلکسی اس ۹ پلاس برای خریدارانش سنگ تمام گذاشته است. قابلیت‌هایی مانند واقعیت افزوده که بیشتر بر روی ایموجی‌ها فعال هستند، هوش مصنوعی ویژه و دستیار هوشمند بیکسبی، موارد تخصصی خود سامسونگ هستند. بااین‌حال آخرین نسخه از اندروید نیز بر روی این دستگاه قرار داده‌شده است تا کاربران با بهره‌گیری از اندروید ۸ بتوانند بهترین استفاده را از این دستگاه ببرند.
عملکرد نرم‌افزاری این محصول بسیار روان و مناسب بود و ایموجی‌های برداشت شده به‌قدری باکیفیت بودند که استفاده از آن‌ها عملا به‌تدریج به یک عادت بدل خواهد شد. همچنین نرم‌افزارهای اضافه بسیار کمی بر روی دستگاه نصب‌شده‌اند تا کاربران گلکسی اس ۹ پلاس حق انتخاب نحوه استفاده از حافظه داخلی (به‌خصوص در نسخه ۶۴ گیگابایتی) را داشته باشند.
امتیاز این تلفن همراه در این بخش برابر با ۱۰ از ۱۰ است.
 

گلکسی اس 9 پلاس

امکانات جانبی گلکسی اس ۹ پلاس

امکانات جانبی این تلفن همراه نیز در نوع خود کامل هستند. حسگر اثرانگشت، امکان اسکن چهره، سیستم‌های ارتباطی مختلفی مانند ان اف سی و چندین و چند سنسور دیگر موجود بر روی گلکسی اس ۹ پلاس موجب شده‌اند که این تلفن همراه به یک محصول جذاب و ایده آل بدل گردد.
همچنین سامسونگ با نگاه داشتن جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون بار دیگر نشان داده است که به خواسته کاربران خود احترام می‌گذارد. این احترام در امکان غیرفعال سازی دکمه فیزیکی بیکسبی نیز به چشم می‌خورد و به همین دلیل نیز باید گفت که گلکسی اس ۹ پلاس در این زمینه نیز به تکامل رسیده است.
امتیاز این تلفن همراه در این بخش برابر با ۱۰ از ۱۰ است.
 

گلکسی اس 9 پلاس

ارزش در برابر قیمت

این مورد اندکی بحث‌برانگیز است. درست است که گلکسی اس ۹ پلاس یکی از بهترین‌های بازار است ولی درهرحال قیمت این محصول برای بسیاری از افراد بسیار بالا است. گلکسی اس ۹ پلاس به نسبت نسل قبلی خود پیشرفت داشته است ولی این پیشرفت به‌اندازه‌ای نبوده است که تفاوت مهیبی بین این دو محصول ایجاد کند و به همین دلیل نیز باید گفت که قیمت‌گذاری گلکسی اس ۹ پلاس می‌توانست اندکی کمتر باشد.
امتیاز این تلفن همراه در این بخش برابر با ۹ از ۱۰ است.

گلکسی اس 9 پلاس

نتیجه‌گیری

درنهایت باید گفت که گلکسی اس ۹ پلاس یک تلفن همراه ویژه است. این دستگاه فناوری‌های آینده را ارائه نکرده است ولی فناوری‌های نسل فعلی را به بهترین وجه به کاربران عرضه می‌کند. این محصول را نمی‌توان یک گزینه ایده آل برای همگان دانست ولی کسانی که برای خرید تلفن همراه بودجه‌ای مناسب در اختیاردارند، بدون شک باید گلکسی اس ۹ پلاس را در میان گزینه‌های خود قرار بدهند.


مطالعه بیشتر:

 
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا