اخبار

نبرد پرچمداران: گلکسی اس ۱۰پلاس در برابر اکسپریا ۱

شرکت سامسونگ و سونی در روزهای اخیر از جدیدترین پرچمداران خود تحت عنوان گلکسی اس ۱۰ و اکسپریا ۱ رونمایی کردند. هر دو این پرچمداران از مشخصات سخت افزاری بزرگی برخوردار هستند و با طراحی چشم نواز نظر طرفداران را به خود جلب می کنند.

دو رقیب کره ای و ژاپنی هر دو در تلاش هستند تا در صنعت تلفن هوشمند حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشند. اگرچه سونی توانسته تا حدودی موفق باشد اما گام های سامسونگ موثرتر واقع شده و در صنعت این شرکت یکی از برترین تولیدکننده گوشی هوشمند شناخته می شود.

آخرین تلاش های سامسونگ و سونی جالب به نظر می رسند و این طور پیداست تغییرات در سال های آینده جالب تر از حال خواهد شد. ما در این مقاله می خواهیم بیشتر به مقایسه دو پرچمدار جدید گلکسی اس ۱۰پلاس و اکسپریا ۱ بپردازیم.

طراحی

گلکسی اس 10

یکی از بخش های مهم در نگاه خریداران طراحی گوشی های هوشمند است. دو شرکت سامسونگ و سونی عملکرد خوبی از خود نشان دادند اما با کمی دقت بیشتر متوجه می شوید، تحول سامسونگ در طراحی گلکسی اس ۱۰ را به یک مدل جذاب و هیجان انگیز تبدیل کرده است. محصول سونی کمی ساده به نظر می رسد و عدم وجود هیچ انحنا و یک طراحی مستطیل شکل، نمی تواند از نگاه علاقمندان به تلفن هوشمند جالب به نظر برسد.

البته برخی طرفداران سونی شاید حتی این مدل جدید را زیبا تلقی کنند اما اگر جانبداران به بررسی نپردازیم به صراحت باید بیان کرد، گلکسی اس ۱۰ گوشی هوشمند شیک و چشم نوازتریست. اکسپریا ۱ با نسبت ابعاد ۲۱:۹ یک مدل بلندقامت است، حتی حاشیه بسیاری در قسمت های بالا و پایین قابل مشاهده می باشد و در مقایسه با گلکسی اس ۱۰ پلاس یک سانتیمتر ارتفاع بیشتری دارد. اگرچه نباید ارتفاع بلند را یک ایراد تلقی کرد اما از ذوق آدمی خارج بوده و چشمگیر به نظر نمی رسد.

با این حساب باید در بحث طراحی گوشی هوشمند گلکسی اس ۱۰+ را نسخه ای برتر نسبت به محصول تازه معرفی شده سونی محسوب کرد. ژاپنی ها تمام تلاش خود را کردند تا بهترین دستاوردشان را در MWC 2019 به نمایش بگذارند، اما این طور که پیداست، قرار نیست شاهد موفقیت سونی در صنعت تلفن هوشمند باشیم.

سخت افزار

هر دو گوشی هوشمند در دسته پرچمداران قرار می گیرند و از این رو عجیب نیست به بهترین مشخصات تجهیز شوند. البته همچنان در قسمت سخت افزاری گوشی هوشمند سامسونگ گزینه مطلوبی به شمار می رود. اما مشخصه های کلیدی دو گوشی هوشمند به صورت زیر است:

Sony Xperia 1 Samsung Galaxy S10+
صفحه نمایش ۶.۵ اینچی OLED با رزولوشن ۱۶۴۴*۳۸۴۰ پیکسلی ۶.۴ اینچی AMOLED با رزولوشن ۱۴۴۰*۳۰۴۰ پیکسلی
پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام اسنپدراگون ۸۵۵
حافظه رم ۶ گیگابایتی ۸ گیگابایتی
حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی ۱۲۸ گیگابایتی
دوربین اصلی سه گانه ۱۲ مگاپیکسلی سه گانه ۱۲/۱۲/۱۶ مگاپیکسلی
دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی دوگانه ۸ و ۲ مگاپیکسلی
قابلیت ارتباطی ۴G LTE ۴G LTE
قابلیت های امنیتی بیومتریک سنسور اثرانگشت زیر نمایشگر سنسور اثرانگشت زیر نمایشگر/ تشخیص چهره
باتری ۳۳۳۰ میلی آمپری ۴۱۰۰ میلی آمپری
ویژگی ها قابلیت ضدآب و گردوغبار با پوشش گوریلاگلس ۶ قابلیت ضدآب و گردوغبار با پوشش گوریلاگلس ۶

باتوجه به مشخصه های فوق هر دو گوشی هوشمند در بحث سخت افزاری قدرت یکسانی دارند اما سامسونگ با به کارگیری حافظه رم ۸ گیگابایتی سرعت عمل بیشتری به محصول خود افزود. همچنین در زمینه دوربین کیفیت تصویربرداری در گلکسی اس ۱۰+ نسبت به اکسپریا ۱ بیشتر است و باید عملکرد بهتری انتظار داشت.

گلکسی اس 10

گذشته از آن باتری که سامسونگ در گلکسی اس ۱۰ + به کارگرفته ظرفیت بیشتری دارد و ساعت ها می تواند کاربر را در کنار گوشی هوشمند باقی نگهدارد. اما در بحث صفحه نمایش وضوح تصویر اکسپریا ۱ بیشتر است زیرا با رزولوشن ۴K نسبت به QHD+ می توان کیفیت بهتری را مشاهده کرد اما پنل AMOLED همیشه محتوا را جذاب تر نمایش می دهد. شایان ذکر است گلکسی اس ۱۰ به سنسور تشخیص چهره مجهز شده که اکسپریا ۱ فاقد آن است.

در مجموع باید برنده را گلکسی اس ۱۰ پلاس دانست که ویژگی های بهتری برای آن فراهم آمده است.

ویژگی ها و نرم افزار

شرکت سامسونگ در گلکسی اس ۱۰ سیستم عامل اندروید ۹.۰ پای و رابط کاربری One UI را به کار گرفت تا تجربه کاربری خوبی رقم زند. در سوی دیگر سونی نیز در اکسپریا ۱ رابط کاربری خاصی قرار نداده اما با سیستم عامل اندروید ۹.۰ پای جذاب کاربری بالایی دارد.

در هر دو گوشی هوشمند می توان رابط کاربری روان و هیجان انگیزی را مشاهده کرد. در حالی که گلکسی اس ۱۰ با بیکسبی یک گوشی هوشمند کامل تری محسوب می شود، اما اکسپریا ۱ تنها به پشتیبانی گوگل اسیستنت می پردازد و خبری از دستیار هوشمند مجازی دیگری نیست.

همچنین اکسپریا برای فیلمبرداری و تصویربرداری با برنامه Cinema Pro تجربه عکاسی خوبی ارائه می دهد اما کیفیت تصویربرداری در گلکسی اس ۱۰ پلاس به مراتب بیشتر است. با تمام این تفاسیر هنگامی که گلکسی اس ۱۰ پلاس را به دست می گیرید حس خوب رابط کاربری آن برای شما جالب خواهد بود و جذابیتی دارد و در این بین اکسپریا ۱ سونی نیز یک گزینه مطلوب است.


بیشتر بخوانید

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا