آموزش و ترفند

چگونه تلفن هوشمند قدیمی خود را آماده فروش کنیم؟

بسیاری از افراد تمایلی به نگهداشتن تلفن هوشمند قدیمی خود ندارند و مایل هستند تا آن‌ها را فروخته یا به کسی هدیه دهند. در این مقاله از موبایلستان قصد داریم تا با اقدامات لازم برای آماده سازی تلفن هوشمند قدیمی برای فروش آشنا شویم و به معرفی برخی روش‌ها در خصوص فروش یا هدیه دادن آن بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
اگر قصد دارید که تلفن هوشمندتان را بفروشید یا به فرد دیگری بدهید، برخی نکات در این بین وجود دارند که حتما باید به آن‌ها توجه نمایید. در واقع این اقدامات باعث می‌شوند که اطلاعات شخصی‌تان در اختیار سایرین قرار نگیرد. همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از کاربران در داخل تلفن‌های هوشمند خود اطلاعاتی دارند که شخصی هستند و ممکن است که قرار گیری آن‌ها در اختیار سایرین موجب ایجاد برخی مشکلات شود. در این مقاله نکاتی را آموزش می‌دهیم که از طریق آن‌ها می‌توان تمام اطلاعات موجود روی گوشی را حذف کرد. همچنین برخی مکان‌ها و سایت‌ها را نیز برای فروش تلفن هوشمند قدیمی معرفی می‌کنیم.
مطالب مرتبط:

فروش تلفن هوشمند
هیچ فرقی ندارد که تلفن هوشمند قدیمی‌تان را به چه کسی می‌دهید. حتما باید پیش از دادن گوشی به وی، آن را تمیز کنید. اصلی‌ترین دلیل برای این موضوع، حفظ حریم خصوصی است. اما از سوی دیگر، انجام این کار، استفاده از تلفن هوشمند را برای سایرین ساده‌تر می‌کند و آن‌ها می‌توانند هرچه راحت‌تر اطلاعات خود را در داخل آن قرار دهند. در زمان پاک سازی اطلاعات گوشی، چند نکته وجود دارد که کاربران حتما باید آن‌ها را در نظر بگیرند. در ادامه به بررسی این نکات و روش آماده سازی تلفن هوشمند قدیمی برای فروش یا تحویل به فرد دیگر می‌پردازیم.

۱- سیمکارت را از دستگاه خارج کنید

سیمکارت
اولین کاری که باید برای آماده سازی تلفن هوشمند قدیمی‌تان برای فروش انجام دهید، این است که سیمکارتتان را از آن خارج نمایید. حتی اگر در زمان خرید تلفن هوشمند جدید، یک سیمکارت جدید نیز خریده باشید، باز هم باید سیمکارت قدیمی را از دستگاه خارج کنید. دلیل این کار به وجود اطلاعات مخاطبان در داخل سیمکارت مربوط می‌شود. در واقع برخی افراد مخاطبین خود را در داخل سیمکارت ذخیره می‌کنند که از این طریق اگر سیمکارت در اختیار سایرین قرار گیرد، می‌توانند به اطلاعات این مخاطبین دسترسی داشته باشند.
در بسیاری از تلفن‌های هوشمند فعلی، برای خارج کردن سیمکارت از گوشی باید از طریق سوزن مخصوص اقدام کرد. البته اگر این سوزن‌های مخصوص ندارید، جای نگرانی نیست. روش‌های دیگری نیز برای انجام این کار وجود دارند که ساده‌ترین آن‌ها، استفاده از یک سوزن خیاطی عادی است.

۲- کارت حافظه دستگاه را جدا کنید

اگر تلفن هوشمند شما مجهز به کارت حافظه جانبی است، باید آن را پیش از فروختن گوشی از دستگاه خارج کنید. کارت حافظه اغلب در شیار کناره‌های دستگاه یا پشت باتری قرار می‌گیرد.
باید توجه داشته باشید که کارت حافظه حاوی اطلاعاتی است که در آن ذخیره کرده‌اید و پاک کردن آن باعث می‌شود که تمام این اطلاعات از بین بروند. بنابراین، پیش از پاک کردن و فرمت آن، بهتر است که از اطلاعات ضروری موجود در گوشی فایل پشتیبان تهیه کنید و در صورت نیاز، آن‌ها را به موبایل جدید انتقال دهید.

۳- پاک کردن اطلاعات

حال نوبت به پاک کردن اطلاعات موجود روی خود گوشی رسیده است. دو روش ساده برای انجام این کار وجود دارد. یکی از آن‌ها بدان صورت است که باید وارد بخش تنظیم گوشی شوید و در قسمتی تحت عنوان تهیه فایل پشتیبان و بازیابی (backup/restore) نسبت به بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه اقدام کنید. بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه باعث می‌شود که کل اطلاعات موجود روی گوشی حذف شوند. با استفاده از دکمه فیزیکی بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه نیز می‌توان این کار را انجام داد (البته این دکمه در هر تلفن هوشمند در جایگاه متفاوتی قرار گرفته است و در بسیاری از آن‌ها نیز چنین دکمه‌ای وجود ندارد. بنابراین، بهترین راه اقدام کردن از طریق بخش تنظیمات گوشی است که در بالا ذکر شد). البته باید توجه داشته باشید که پیش از پاک سازی اطلاعات تلفن همراه، بهتر است که نسبت به تهیه فایل پشتیبان از آن‌ها اقدام کنید.
تنظیمات کارخانه
اما اگر نمی‌خواهید تلفن هوشمندتان را به تنظیمات کارخانه برگردانید و در گوشی خود به حساب‌های گوگل، سامسونگ و… متصل شده بودید، باید پیش از حذف کردن اطلاعات آن، نسبت به خروج از آن‌ها اقدام کنید. البته اطلاعات این حساب‌ها نیز در زمان بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه حذف می‌شوند. اما اگر گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگردانی نکردید و تنها اطلاعات شخصی‌تان را از آن حذف کردید، در این صورت باید از حساب‌های کاربری خود خارج شده و برخی اطلاعات را نیز از دستگاه‌تان حذف کنید. اطلاعاتی که باید از روی گوشی حذف شوند به شرح زیر هستند:

  • تنظیمات مربوط به حساب‌های کاربری گوگل
  • تنظیماتی که روی خود گوشی اعمال کرده‌اید
  • اپلیکیشن‌های نصب شده
  • موسیقی‌ها
  • تصاویر
  • سایر اطلاعات کاربری
  • حساب‌های متصل نظیر فیسبوک، توئیتر، دراپ‌باکس و…

۴- تلفن هوشمندتان را تمیز کنید

فروش تلفن هوشمند
همان‌طور که پیش از فروش یا دادن تلفن هوشمند به فردی دیگر، باید داخل آن را تمیز کرد، پاک سازی بخش خارجی دستگاه نیز مهم است. اگرچه نمی‌توان کار‌های زیادی برای خط و خش موجود روی نمایشگر دستگاه انجام داد، اما باید پیش از فروش گوشی، خود گوشی و نمایشگر آن را به خوبی تمیز کنید و کثیفی و آلودگی‌ها را از روی آن پاک نمایید.
البته اگر می‌خواهید که تلفن هوشمندتان را با قیمت بهتری به فروش رسانید، در این صورت بهتر است نسبت به تعویض محافظ نمایشگر و کاور باتری دستگاه نیز اقدام کنید. در این صورت ظاهر گوشی تمیزتر دیده خواهد شد. البته باید توجه داشت که در بسیاری از گوشی‌های فعلی امکان جداسازی و تعویض کاور پشتی دستگاه توسط کاربر وجود ندارد.
نمایشگر

۵- دستگاه را در داخل جعبه‌اش قرار دهید

شارژر
اگر از کاربرانی هستید که جعبه تلفن هوشمند قدیمی‌تان را نگه داشته‌اید، در این صورت بهتر است که گوشی را در داخل جعبه خود قرار دهید. تلفن‌های هوشمند با برخی وسایل در داخل جعبه خود عرضه می‌شوند که از این بین می‌توان به شارژر، کابل USB، سوزن خارج کردن سیمکارت، دفترچه‌های راهنما و موارد مشابه اشاره کرد. بهتر است که تمام این وسایل را به همراه خود تلفن هوشمند،‌ در داخل جعبه قرار دهید. اگر برای مثال کابل یا شارژر آن خراب شده باشد نیز نسبت به تهیه نمونه مشابه و قرار دادن آن در جعبه اقدام کنید. انجام این کارها باعث خواهند شد که فروش گوشی ساده‌تر باشد.

چه اقداماتی را می‌توان با تلفن‌های هوشمند قدیمی انجام داد؟

روش‌های زیادی وجود دارند که بتوانیم تلفن هوشمندمان را به فرد دیگری بدهیم. در زیر به برخی از این راه‌ها اشاره می‌کنیم:

  • هدیه دادن به دوستان و اعضای فامیل
  • هدیه دادن به خیریه‌ها و افراد نیازمند
  • بازیافت (از طریق اپراتور‌ها یا سرویس‌های آنلاین)
  • فروش (از طریق سایت‌های آنلاین و فروشگاه‌های فیزیکی)

کجا تلفن هوشمندمان را بفروشیم؟

فروش تلفن هوشمند
اگر قصد دارید تا تلفن هوشمند خود را بفروشید، روش‌هایی این خصوص وجود دارد. اگر دستگاه شما در شرایط خوبی از نظر ظاهری و عملکردی قرار دارد و همچنین جعبه آن نیز در دسترس است‌، در این صورت می‌توانید از طریق فروشگاه‌های فیزیکی یا وب‌سایت‌های مربوطه نسبت به فروش آن اقدام کنید.
در برخی از کشور‌های خارجی،‌ امکان فروختن گوشی به کمپانی تولید کننده و اپراتور نیز وجود دارد. اما متاسفانه در ایران شاهد چنین خدماتی نیستیم و کاربران باید به سراغ روش‌های دیگری در این خصوص بروند.
در ایران نیز سایت‌هایی برای فروش اینترنتی تحت عنوان نیازمندی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به دیوار و شیپور اشاره کرد. کاربران می‌توانند تصاویری از تلفن هوشمند خود بگیرند و به همراه اطلاعاتی در خصوص آن، روی این سایت‌ها به عنوان آگهی قرار دهند. با انجام این کار، افراد مختلف می‌توانند تلفن هوشمند شما را دیده و در صورت تمایل نسبت به خرید آن اقدام کنند.
همان‌طور که در این مقاله از موبایلستان مطالعه کردید، با روش‌های آماده سازی تلفن‌های هوشمند قدیمی برای فروش یا هدیه دادن به سایرین آشنا شدیم. شما چه اقداماتی را پیش از فروش تلفن هوشمند توصیه می‌کنید؟ با ما و کاربران موبایلستان از طریق بخش دیدگاه‌ها در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا