اخبار

افسردگی شدید در انتظار کودکانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند

افسردگی و تلفن همراه

تلفن‌های همراه هوشمند برای راحت‌تر کردن زندگی ما ساخته شده‌اند و در بسیاری از موارد هم وظیفه خود را به نحو احسن انجام می‌دهند. این دستگاه‌ها اخبار مهم را به ما می‌رسانند، زمان بیداری و خواب ما را تنظیم می‌کنند، برای ما تاکسی می‌گیرند، ایمیل می‌فرستند، خاطرات ما را در قالب تصویر ضبط می‌کنند، با استفاده از نقشه مسیر را نشانمان می‌دهند، موسیقی پخش می‌کنند و… . به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد که این روزها زندگی بدون تلفن‌های همراه هوشمند ممکن نیست و یا بسیار سخت خواهد بود.

با این حال محققان به‌تازگی به این نتیجه رسیده‌اند که تلفن‌های همراه هوشمند همیشه و در همه شرایط مفید نبوده و مضراتی را نیز به همراه دارند و بیشتر آسیب دیدگان از مضرات این دستگاه‌ها در بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۲ میلادی تولد شده‌اند. در حقیقت اصلی‌ترین تاثیری که این دستگاه‌ها بر روی گروه سنی یاد شده دارند، قرار گرفتن در معرض افسردگی است.

محققان با پرسش از کودکی ۱۳ ساله دراین‌باره از او شنیدند که: «ما شانسی برای دریافتند زندگی بدون آیفون و آیپدها نداشتیم. من فکر می‌کنم که ما تلفن‌هایمان را بیشتر از آدم‌های واقعی دوست داریم.» همچنین محققان در طی انجام این پژوهش‌ها به این نتیجه رسیدند که دانش آموزان کلاس هشتمی که در هفته بیش از ۱۰ ساعت خود را در شبکه‌های اجتماعی به سر می‌برند ۵۶ درصد بیش‌تر از سایر هم‌سالان خود در معرض افسردگی قرار دارند.

در قابل احتمال ابتدا به افسردگی در آن‌هایی که زمان خود را بیشتر از شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود صرف می‌کنند ۲۰ درصد کمتر از افرادی است که زمان کمتری را برای بودن در کنار هم‌سالان خود صدف می‌کنند. لازم به ذکر است که این اولین باری نیست که درباره اثرات مخرب استفاده بیش‌ازحد از شبکه‌های اجتماعی بر روی سلامت افراد می‌شنویم و البته امیدواریم که والدین با خواندن نتایج حاصله از این پژوهش‌ها اقدامات مفید و موثری را در جهت بهبود سلامت روان فرزندان خود انجام دهند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا