اخبار

ال‌جی فناوری خودروهای برقی را به ایران خودرو می‌آورد

دولت ایران با شرکت ال‌جی، به منظور همکاری مشترک برای تولید خودروهای برقی مذاکرات کرده که تا پاییز سال ۹۵ نیز قرارداد آن بسته خواهد شد.
شرکت ایران خودرو قصد دارد حدود ۶۰ هزار خودروی الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ تولید کند که شرکت ال‌جی نقش مهمی را در توسعه زیرساخت و تولید باتری و دیگر بخش‌های مهم این خودروها ایفا خواهد کرد.
هرچند خودروهای برقی از طرح ساده‌تری برخوردارند و پلفت فرم ساده‌تری به نسبت نمونه‌های بنزین سوز دارند. در هر صورت تولید خودروهای برقی با چالش‌های متفاوتی از جمله میزان دوام و مسئله خدمات پس از فروش به نسبت خودروهای احتراق داخلی رو به رو است.
 

xbattery-pack-assembly-for-2015-chevrolet-spark-ev-electric-car-at-gms-brownstown-michigan-plant_100466966_m.jpg.pagespeed.ic.Xj2OXJL8MX

 
شرکت ال‌جی در حال حاضر باتری‌های شرکت‌های بزرگ خودروسازی همچون شورولت، فولکس واگن، رنو و… را تولید می‌کند و قصد دارد با ایجاد خط تولید جدیدی در کشور مجارستان برای بیش از ۲۳۰ هزار خودرو باتری تولید کند. رقبای شرکت ال‌جی در این زمینه پاناسونیک و سامسونگ هستند که برای رقبای مطرحی همچون بی‌ام‌و و تسلا باتری تولید می‌کنند.
شورولت بولت و بی‌ام‌و از نمونه‌های خوب در کلاس خودروهای شهری هستند که توانسته‌اند به درستی مفهوم یک خودروی برقی برای تردد درون شهری را به مشتریان برسانند. تاکنون ارزان‌ترین خودروهای تولید انبوه برقی از برندهای نیسان لیف، شورولت ولت، شورولت بولت و ….حداقل حدود ۳۰ هزار دلار قیمت داشته‌اند.
خودروهای برقی با توجه به سطح درآمد عموم مردم ایران هنوز وسایل نقلیه ارزان قیمتی نیستند و ایران خودرو علیرغم لزوم برای سرمایه گذاری و تحقیق و توسعه در این امر، اساسا نمی‌تواند معجزه‌ای را در قیمت‌گذاری انجام دهد. این مسئله نه تنها شامل حال LG بلکه شامل حال سایر خودروهای برقی ابتکاری موجود در کشور نیز می‌شود که در سال‌های اخیر توسط تیم‌های دانشجویی یا تحقیقاتی مستقل توسعه یافته‌اند.
اگر بخواهیم رقم ۳۰ هزار دلار را به تومان تبدیل کنیم، بعید است قیمت یک خودرو هاچ بک درون شهری مدرن با تکنولوژی روز جهان کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان تمام شود. حال اگر معجزات مربوط به داخلی سازی و نیروی کار ارزان در ایران و مسائلی از این دست را نیز اضافه کنیم بازهم رسیدن به رقم‌های کمتر از ۷۰ میلیون تومان با توجه به سطح و قیمت فعلی تکنولوژی باتری‌های لیتیوم یون بسیار بعید به نظر می‌رسد. بنابراین خودروی‌های برقی برای اکثر مردم ایران خودروی گران‌قیمتی محسوب می‌شود.
از نکات مثبتی که مطرح است، همکاری ایران خودرو با کمپانی معتبری نظیر LG به جای کمپانی‌های ناشناخته و ضعیف چینی می‌باشد.

منبع: digiato
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا